Naidžels Mansels — viens pret visu pasauli

Pievienots: 16. decembrī 2012 20:28 | Autors: Agnis Krauja. | Komentāri: (21)

Kas mūs aizrauj autosacīkstēs? Cīņa, spriedze, azarts, sacensību gars! Un, ja runa ir par F-1, tad mēs nepieņemam FIA prezidenta Maksa Moslija izteikto salīdzinājumu ar šahu, jo vēlamies redzēt, kā labākie pasaules piloti pie visātrāko sacīkšu auto stūres izpilda neiespējamo, kā viņi bezbailīgi cīnās par katru milimetru, par katru milisekundi! Tieši tāds pilots bija anglis Naidžels Mansels.



 









„Viņa drosme bija gluži nenormāla, viņa gatavība riskēt — neierobežota. Asinis stindzinošos ātrumos viņš bija neatkārtojams,” — tā F-1 pilotu Manselu raksturo F-1 reportieru patriarhs

N. Rēbaks. 





F-1 sezonas 1980.—1992. g.(atsevišķas sacīkstes 1994.,1995. g.).

Sacīkstes — 191, uzvaras — 31, pjedestāli — 59,

„Pole Position” — 32, ātrākie apļi — 30,

F-1 čempiona tituls — 1992. g.,

CART čempiona tituls — 1993. g. 




Viens no visu laiku aizraujošākajiem cīnītājiem, kādi jebkad braukuši F-1. Neviens pilots nav cīnījies tik smagi un neatlaidīgi, lai nokļūtu F-1, un tikai daži ir cīnījušies tik azartiski pie F-1 stūres sacīkšu trasēs. 55 sacīkstes viņš braucis uzvarētāja pozīcijā, taču galarezultātā izcīnīta tikai 31 uzvara (visu laiku 4. labākais sasniegums F-1 vēsturē) un piedzīvotas 32 nopietnas avārijas. Taču, ja pasaules visu laiku labāko pilotu noteiktu pēc trasē izpildīto apdzīšanas manevru skaita, tad Naidželam Manselam būtu lielas izredzes iegūt šo titulu! Naidželam apdzīšana nekad nebija neiespējama. Atšķirībā no Alēna Prosta viņš nenodarbojās ar smalkiem taktiskiem aprēķiniem, necentās taupīt riepas, degvielu un motora resursus, viņš vienmēr bija gatavs riskēt un apdzīt pat neiespējamās vietās un veidos! Bet atšķirībā no Airtona Sennas viņš necentās speciāli bloķēt sāncenšu apdzīšanas manevrus, jo zināja, ka vienmēr atradīs iespēju zaudēto pozīciju atkarot. 


Mansels, kurš prata no jebkuras mašīnas izspiest pēdējo ātruma pilienu, Mansels, kurš, braucot ar ātrumu vairāk nekā 300 km/h, riteni pie riteņa, un demonstrējot dzelzs nervus, ir pārspējis niknākos sāncenšus — Pikē, Prostu un Sennu —, Mansels, kuru jau pēc pirmā starta „Ferrari” komandā izsmalcinātie itāliešu tifosi pieņēma par savējo un godbijīgi nodēvēja par „il Leone” (Lauva), šis pats cilvēks ārpus sacīkšu auto kokpita bieži vien izskatījās neveikls, lempīgs, pārāk emocionāls un viegli ievainojams. Dažreiz viņa emocionālie publiskie paziņojumi atgādināja paranoiķi, kuram aiz katra stūra rēgojas pret viņu vērsta sazvērestība. Šī „es viens pats pret visu pasauli” mentalitāte Manselam izveidojusies bērnībā, kad bieži vajadzēja mainīt skolas un katrā jaunā vietā allaž justies kā autsaideram, kuram atkal un atkal jāpierāda sevi nepārtrauktā cīņā. Laikam tādēļ Naidžels savas visfantastiskākās F-1 uzvaras (Silverstona ’87, Ungārija ’89, Barselona ’91) izrāvis tieši tajos brīžos, kad izjutis zināma veida sarūgtinājumu. 


Dzīves mērķis jau 7 gadu vecumā


Naidžels Ernests Džeimss Mansels dzimis 1958. gada 8. augustā netālu no Birmingemas. Septiņu gadu vecumā kopā ar tēvu pirmo reizi apmeklējis autosacīkstes un bijis liecinieks Džima Klārka leģendārajai uzvarai 1962. gada britu GP izcīņā. Tobrīd Naidžels nolēmis kļūt par sacīkšu pilotu un atkārtot šo Klārka panākumu. Taču atšķirībā no simtiem citu britu puišeļu Naidžels F-1 pasaules čempiona titulu kā savu dzīves mērķi jau no sākuma uztvēra pavisam nopietni un mērķtiecīgi uz to virzījās, šā mērķa labā gatavs ziedot gan savu veselību, gan ģimenes labklājību. 10 gadu vecumā Naidžels sāka piedalīties kartinga sacensībās un 14 gadu vecumā izcīnīja pirmo uzvaru. 1977. gadā viņš uzteica aviācijas inženiera darbu un visus savus ietaupījumus ieguldīja autosportā, lai varētu apmaksāt savus startus britu „Formula Ford” čempionātā. Pēc trim mēnešiem piedzīvoja nopietnu avāriju, kuras sekas bija kakla skriemeļa lūzums. Ārsti aizliedza 6 mēnešus sēsties pie sacīkšu auto stūres, taču Naidžels izbēga no slimnīcas un turpināja sezonu. Par spīti visam, togad viņš kļuva par britu čempionu „Formula Ford” klasē. Nākamais līmenis — „Formula 3”. Lai varētu startēt F-3, Naidžels ar sievas Rozannas piekrišanu pārdeva ģimenes māju un pats apmaksāja savu debijas sezonu, kurā kļuva par vicečempionu. Taču turpmāko karjeru F-3 aptumšoja slikti dzinēji un mūžīgs naudas trūkums, jo vienkārši vairs nebija atlicis, ko pārdot. Kādās 1979. gada sacīkstēs Naidžels avarēja un lauza muguras skriemeli. Dažas dienas pēc tam tika saņemts ilgi gaidītais uzaicinājums uz „Lotus” F-1 komandas testiem. Slēpjot savu veselības stāvokli un lietojot pretsāpju tabletes, Naidžels ieradās uz testiem un parādīja visu, ko spēja. „Lotus” komandas boss Kolins Čepmens novērtēja Mansela talantu, un viņš tika pieņemts par F-1 komandas testpilotu. 


Caur ērkšķiem uz zvaigznēm 


F-1 sacīkstēs Mansels debitēja „Lotus” komandā 1980. gada Austrijas GP izcīņā. Un vārda tiešā nozīmē šī bija sāpīga debija. Degvielas noplūdes dēļ gandrīz visu sacīkšu laiku Mansels bija spiests sēdēt benzīna peļķē un ieguva otrās pakāpes apdegumus, taču nepadevās un turpināja braukt, kamēr vien izturēja motors. Arī turpmākajā karjerā viss, kas viņu nenogalināja, padarīja vēl stiprāku. Savās sestajās sacīkstēs — 1981. gada Beļģijas GP — Mansels finišēja 3. vietā un pirmo reizi kāpa uz pjedestāla. Togad Monako viņš pārsteidza F-1 pasauli, sensacionāli izcīnot 3. starta vietu. Arī turpmākajās sezonās ar ne visai konkurētspējīgo „Lotus” mašīnu Naidželam izdevās nokļūt vistuvāk līderiem tieši sarežģītajā Monako ielu trasē. Nākamajā sezonā viņš finišēja trešais Brazīlijā un ceturtais Monako. Naidžela pirmajai uzvarai vajadzēja atnākt 1984. gada 3. jūnijā. Monako viņš ieguva 2. starta vietu, 10. aplī apdzina Prostu un 5 apļus brauca līderpozīcijā, taču kļūdījās — lietus apstākļos uzgāzēja brīdī, kad aizmugurējais ritenis atradās tieši uz brauktuvi apzīmējošās baltās līnijas (Monako trase ir izvietota ielās, kuras ikdienā izmanto parastai satiksmei) un izslīdēja, ar mašīnas aizmuguri ietriecoties Armco barjerā. Pasaules sporta preses izdevumu pirmajās lapās Naidžels nokļuva pēc 1984. gada ASV GP izcīņas Dalasā. Distances pirmajā pusē viņš bija līderis, taču neplānota riepu maiņa atsvieda Manselu uz 5. vietu. Pēdējā aplī, kad finiša līnija jau bija rokas stiepiena attālumā, atteicās darboties „Lotus” ātrumkārba. Naidžels izlēca no formulas kokpita un vairāk nekā 30 grādu svelmē pats saviem spēkiem centās aizstumt auto līdz finišam, taču pēc dažām minūtēm zaudēja samaņu un sabruka uz trases asfalta līdzās savai formulai... 


Manselomānija iekaro pasauli


1985. gada sezonā Naidžels parakstīja līgumu ar Frenku Viljamsu un beidzot nokļuva augstākās līgas komandā. Naidžela pirmā sezona „Williams” komandā bija diezgan veiksmīga, taču kopumā līdz pirmajai GP uzvarai viņam bija jāgaida 71 GP sacīkste. Pirmā uzvara atnāca sezonas otrajā pusē Eiropas GP Anglijā, Brendshečā. Kopš tā laika Mansels īpaši centies savu labāko sniegumu parādīt tieši tiešu britu publikas priekšā. Pēc pirmā tik ilgi gaidītā panākuma maisam gals bija vaļā — Naidžels uzreiz vinnēja arī nākamās sacīkstes Dienvidāfrikā, turklāt startējot no „Pole Position”. Visiem bija skaidrs, ka pie F-1 debesīm uzlēkusi jauna zvaigzne! Britu salās sākās socioloģisks fenomens — manselomānija! Jo no Birmingemas strādnieku priekšpilsētas nākušais puisis, kura ķivere patriotiski izkrāsota „Union Jack” krāsās, pēc panākumu gūšanas nekad neaizmirsa pateikties saviem faniem un izturējās pret viņiem kā savējais pret savējiem. Tautā viņu tā arī dēvēja — mūsu Naidžs. Turpmākajos 18 mēnešos Naidžels jau faktiski bija ātrākais pilots pasaulē, vinnēja 11 sacīkstes, bet daudz biežāk zaudēja drošas uzvaras, izstājoties no līderpozīcijas. Tas viņam maksāja divus neiegūtus čempiona titulus 1986. un 1987. gadā. Par spīti daudzām neizskaidrojamām neveiksmēm, kas viņu vajāja karjeras laikā, Naidžels publikai vienmēr demonstrēja labu humora izjūtu un mūžīgu optimismu. Pavisam citādu viņu pazina boksos, kur pat bija dzirdamas runas, ka Manselu var dievināt tikai tādi cilvēki, kuri viņu ne reizi dzīvē nav satikuši personīgi. Frenks Viljamss, kura komandā Mansels ieguva vienu pasaules čempiona titulu, pirms tam zaudējot trīs, par Manselu pie sacīkšu auto stūres ir teicis: „Mansels ir neticami ātrs. Viņš zina, kad spiest pedāli grīdā. Un, kad Mansels to dara, viņš ir vienkārši fantastisks!” Savukārt citā reizē viņš izteicies, ka Mansels komandā esot kā suņa nagla pakaļā. Taču manselomānija milzīgā ātrumā izplatījās visā pasaulē, sasniedzot pat tādus zemeslodes nostūrus, kuros F-1 televīzijas translācijas nemaz nebija pieejamas. Naidžela Mansela fanu klubs darbojās arī Latvijā, kas tobrīd vēl bija „dzelzs priekškara” otrā pusē un televīzijā varēja vērot tikai vienas sezonas sacīkstes — Ungārijas GP izcīņu. 


Kā zaudēt divus titulus pēc kārtas


Par spīti dižā neveiksminieka ārkārtīgajai popularitātei, laikam jau Dzelzs Frenks neticēja viņa spējai kļūt par pasaules čempionu, jo 1986. gada sezonai parakstīja līgumu ar tobrīd jau divkārtējo pasaules čempionu brazīlieti Nelsonu Pikē. Nav zināms, vai brazīliešu pleibojs Pikē sākumā cerēja uz pirmā pilota statusu, taču jau pirmajās sacīkstēs Mansels viņu saņēma īstā angļu buldoga tvērienā. Pikē ķērās pie nesportiskiem paņēmieniem, publiski izsakot aizskarošas piezīmes ne tikai par Manselu, bet arī par viņa sievu, taču tas viņam nepalīdzēja pārspēt savu komandas biedru trasē. Tosezon Mansels izcīnīja piecas uzvaras, un, lai kļūtu par čempionu, pēdējos divos posmos viņam bija nepieciešams tikai reizi finišēt ceturtajam. Meksikā Naidžels nogulēja startu un pēc varonīgas iedzīšanas finišēja piektais. Pirms pēdējā posma viņš par 6 punktiem apsteidza Prostu, bet par 7 — Pikē. Viss, ko vajadzēja paveikt 26. oktobrī Adelaidē — finišēt ceturtajam. Mansels ieguva „Pole Position”, taču brauca sev neraksturīgi piesardzīgi, izvairījās no starta burzmas un sākumā turējās 4. pozīcijā. Prosts pēc vieglas sadursmes ar Bergeru iebrauca boksos novērst riepas defektu, Mansels apdzina Pikē un Sennu, iegūstot 2. pozīciju — 25 sekundes aiz līdera Rosberga, kurš aizvadīja savas pēdējās F-1 sacīkstes karjerā. 64. aplī Rosberga „McLaren” formulai eksplodēja aizmugurējā riepa, tūdaļ arī „Williams” komanda ziņoja saviem pilotiem par nepieciešamību veikt riepu maiņu. Taču Mansels nepaguva — finiša taisnē pilnā ātrumā viņa „Williams” mašīnai eksplodēja kreisā aizmugurējā riepa. Gumijas lidoja pa gaisu, dzirksteles šķīda, mašīna sāka mežonīgi mētāties no vienas trases malas uz otru, taču Manselam ar pārcilvēciskām pūlēm izdevās to savaldīt un noparkot veselu trases malā. Līdz kārotajam titulam pietrūka tikai 72 kilometru. Kopvērtējumā Mansels tikai par diviem punktiem atpalika no čempiona Alēna Prosta. Saņēmis apsveikumus kā jaunais čempions, Prosts atzina, ka šoreiz viņam tiešām paveicies... Tikai vēlāk Mansels uzzināja, ka tad, ja būtu izšķaidījis savu mašīnu gar trases bortiem, sacīkstes tiktu apturētas un viņš visdrīzāk kļūtu par čempionu, lai gan, iespējams, par to uzzinātu tikai slimnīcā... 


1987. gads F-1 līdzjutējiem sagādāja vēl vienu trilleri. Visas sezonas laikā abas „Williams” mašīnas dominēja „Grand Prix” trasēs, un komandas biedri Mansels un Pikē bija niknākie sāncenši un galvenie titula pretendenti. Sezonas kulminācija bija divkauja Silverstonā, kad Mansels distances pēdējos 29 apļos sadeldēja 28 sekunžu atstarpi, 11 reizes labojot trases rekordu un finiša taisnē gandrīz 300 km/h ātrumā ar elpu aizraujošu dubultmanevru apmānīja Pikē, neiespējamā veidā izraujot uzvaru savas publikas priekšā. Tobrīd tribīņu gaviles bija skaļākas par motoru troksni, goda aplī Mansels apstājās un apdzīšanas vietā skūpstīja trases asfaltu! Kopš tās sacīkstes Naidžels faniem kļuva par „Maģisko Manselu” un Pikē vairs ne reizi neizdevās viņu pieveikt tiešā cīņā trasē. Mansels tosezon izcīnīja 6 uzvaras un 8 poles — vairāk nekā jebkurš cits, taču pārāk bieži pievīla „Honda” dzinējs — Monako, Vācijā un Portugālē vajadzēja izstāties. Ungārijā Naidžela auto pazaudēja riteņa centrālo skrūvi, kad līdz uzvarai bija atlikuši vairs tikai četri apļi. Sezonas izšķirošajās sacīkstēs Japānā, Suzukā, Mansels kvalifikācijā smagi avarēja un guva muguras kontūziju. Pikē tikai ar trim uzvarām sezonā izdevās iegūt čempiona titulu. Pēc tam gan brazīlietis Frenkam Viljamsam pateica „sveiki”, paņemot līdzi uz „Lotus” komandu „Honda” dzinējus! Laikam jau ne velti sezonas otrajā pusē Mansels žēlojās, ka taisnēs viņa auto ātrumā par kādiem 18 km/h atpaliekot no komandas biedra Pikē mašīnas...


Il Leone — aiz bezbailības robežas


„Williams” komanda, zaudējusi spēcīgos „Honda” turbo dzinējus, nākamajā sezonā bija spiesta izmantot „Judd” atmosfēriskos motorus, kam pārāk bieži pietrūka jaudas un izturības. Mansels tikai divas reizes spēja sasniegt finišu, taču abās reizēs viņš bija otrais — Britu un Spānijas GP. Sezonas vidū apstiprinājās baumas par Mansela pāriešanu pie „Ferrari”. Naidžels kļuva par pēdējo „Ferrari” pilotu, kuru vēl pirms savas nāves 1988. gada augustā izvēlējies pats komandas dibinātājs Enco Ferāri. 1989. gads iesākās fantastiski — ar uzvaru Brazīlijā debijas sacīkstēs pie „Ferrari” stūres —, uzreiz iegūstot fanātisko itāļu tifosi cieņu un kļūstot par il Leone. Ungārijā Mansels aizvadīja vienu no spožākajām sacīkstēm karjerā. Startējis no bezcerīgās 12. pozīcijas, šaurajā Hungaroringa trasē pēc 1. apļa viņš jau bija izlauzies 8. vietā, turpinājumā noķēra līderus, apdzina Prostu un pēc dažiem apļiem veica elpu aizraujošu dubultapdzīšanu — apsteidzot Sennu brīdī, kad Airtons pats veica Johansona apdzīšanas manevru. Sasniedzot finišu, Mansels apsteidza Sennu jau ar 4,5 sekunžu pārsvaru! Taču kopumā ar biežām izstāšanās reizēm un diskvalifikācijām bagātā sezonā Naidžels izcīnīja tikai divas uzvaras, divas otrās un trešās vietas un kopvērtējumā palika ceturtais. Nākamajā sezonā Naidžela komandas biedrs „Ferrari” bija profesors Alēns Prosts, kurš ar makiaveliskām aizkulišu mahinācijām ne tikai nodrošināja sev neoficiālu pirmā pilota statusu, bet lika arī komandas vadībai ierobežot Mansela sacīkšu azartu. Naidžels tosezon izcīnīja tikai vienu uzvaru Portugālē un pēc neveiksmīgām sacīkstēm Silverstonā teatrāli iesvieda cimdus pūlī, paziņojot, ka pēc sezonas aiziet no F-1 pavisam. Un tomēr arī togad Naidžels sarūpēja līdzjutējiem miljonu vērtas atmiņas. Sanmarīno GP, Imolā, izejā no bēdīgi slavenā Tamburello līkuma, Naidžels veica Bergera apdzīšanas mēģinājumu, taču tika izspiests no trases. Mansela „Ferrari” vairāk nekā 250 km/h ātrumā ar diviem riteņiem zālē izslīdēja un veica 360 grādu apgriezienu, taču Naidželam fantastiskā veidā izdevās spēkratu savākt un turpināt braukt pareizajā virzienā, šajā aplī zaudējot tikai nieka trīs sekundes! 


Meksikā, „Autódromo Hermanos Rodríguez” trasē, Manselam izdevās ekspertu visaugstāk novērtētais apdzīšanas manevrs F-1 vēsturē. Mūsdienās šis autodroms vairs netiek izmantots sacīkstēm, jo būvēts uz bijušā ezera virsmas seismiski aktīvā vietā, trases allaž mainīgais asfalta segums tur nekad nav bijis līdzens. Visbīstamākā trases vieta ir Peraltada Curve 180 grādu virāža taisnes galā, kura jāņem ar pilnu gāzi — šeit ir tikai viena pareizā trajektorija un nav drošības joslas, kļūdas šī virāža nepiedod. 


Pēdējā apļa sākumā Mansels panāca Bergeru, iesēdās astē un taisnē mēģināja tikt garām, taču Peraltada līkumam abas mašīnas tuvojās blakus. Bergers virāžā iebrauca pa pareizo trajektoriju iekšmalā, taču Mansels, nesamazinot ātrumu, viņam aizbrauca garām pa neiespējamu trajektoriju virāžas ārmalā! „Ferrari” vairākas reizes palēcās uz nelīdzenumiem, un likās, ka tam nav cerību noturēties trasē, tomēr Manselam, par spīti visiem fizikas likumiem, atkal izdevās mašīnu savākt. Ironiskā kārtā tā bija divkauja nevis par uzvaru sacīkstēs, bet gan tikai par 2. vietu... Eksperti uzskata, ka šādu pārgalvīgu manevru veikt uzdrošinātos varbūt tikai daži no pagātnes dižajiem pilotiem — Džims Klārks, Žils Vilenēvs, Ronijs Petersons —, taču viņi visi tobrīd jau sacentās „Viņsaules čempionātā”. 


Kā zaudēt trešo titulu


1991. gadā Naidžels atgriezās „Williams” mašīnā ar slaveno „Red 5” numuru uz korpusa, lai izcīnītu piecas skaistas uzvaras un... zaudētu savu trešo čempiona titulu, kurš atkal palika tikai rokas stiepiena attālumā. Tosezon Airtons Senna uzvarēja pirmās četras sacīkstes pēc kārtas. Mansela varonīgā pakaļdzīšanās Sennam sākās tikai 2. jūnijā Monreālā, Kanādā. Mansels, startējot no otrās pozīcijas, jau pirmajā līkumā ieguva līderpozīciju un turpmāk nevienam neļāva apšaubīt savu pārākumu. Pēdējā līkumā viņš iebrauca ar veselas minūtes pārsvaru pār tuvāko sekotāju, jau mājot sveicienus faniem, kad pēkšņi „Williams” formula kļuva arvien lēnāka un klusi piestāja trases malā. Oficiālā versija — atteica „Renault” dzinēja elektronika, taču ļaunas mēles melsa, ka Naidžels netīšām pats noslāpējis motoru, mādams sveicienus faniem... Spānijā, Barselonā, vienā no slavenākajām divkaujām F-1 vēsturē, Mansels pārspēja Sennu, visu finiša taisni 320 km/h ātrumā aukstasinīgi braucot riteni pie riteņa ar dažu milimetru atstarpi starp formulām. Taču nākamajās sacīkstēs Portugālē Mansels atkal zaudēja drošu uzvaru, kad, izbraucot no pitstopa, viņa formula pazaudēja mehāniķu slikti pieskrūvēto riteni. Tiesa, nelaimīgais ritenis tika piemontēts turpat boksu celiņa pašā vidū, pēc tam vēlreiz atgūta līderpozīcija sacīkstēs, tomēr beigās piedzīvota diskvalifikācija. Sezonas turpinājumā Mansels izcēlās ar pārliecinošu hattriku — trim pēc kārtas uzvarām Francijā, Anglijā un Vācijā. Pirms sacīkstēm Japānā viņa izredzes uz titulu atkal bija dzīvas, taču bija nepieciešama vēl viena uzvara. Suzukas trasē 10. aplī Mansels cīņā par līderpozīciju veica pārdrošu mēģinājumu apdzīt Sennu, taču šoreiz nesekmīgi — „Williams” formula izlidoja no trases un iestiga drošības joslas grantī...


Triumfs abos Atlantijas krastos


Toties nākamajā, 1992. gadā, neviens uz pasaules vairs nespēja apturēt Naidželu Manselu — dižāko F-1 neveiksminieku, kuram veiksmes dieviete reizi par visām reizēm atdeva parādu par trim pēdējā brīdi zaudētiem pasaules čempiona tituliem. Tosezon jau 39 gadus vecais anglis pie „Williams” „Renault FW14B” stūres izcīnīja deviņas uzvaras sezonā un čempiona titulu ar 52 punktu pārsvaru pār tuvāko sekotāju, turklāt iegūstot 14 poles un pārrakstot uz sava vārda gandrīz visus F-1 sezonas rekordus. Neviens pasaules čempions nav gājis uz šo virsotni tik ilgi — 12 sezonas un 180 sacīkstes. Taču neviens un nekad nebija vinnējis tik spoži un pārliecinoši! Mansela triumfa kulminācija notika mājas trasē Silverstonā 200 tūkstošu fanu priekšā. Naidžels ar veselu divu sekunžu (F-1 mērogiem tā ir mūžība!) pārsvaru izcīnīja „Pole Position” un arī pārliecinoši uzvarēja sacīkstēs, braucot lepnā vientulībā un neatdodot līderpozīciju no starta līdz finišam. Tikko „Red Five” šķērsoja finiša līniju, trasē izlauzās fanu tūkstoši, lai gan pārējās mašīnas tobrīd vēl brauca pilnā ātrumā. Naidžela auto nespēja pabeigt goda apli, tas apstājās cilvēku jūrā, un fani uz rokām aiznesa savu elku līdz goda pjedestālam. Lai gan oficiālās personas par šādu ārkārtīgi bīstamu fanu uzvedību bija sašutušas, Mansels preses konferencē fanus nenosodīja, bet pateica sirsnīgu paldies, jo šoreiz esot uzvarējis nevis ar motora zirgspēkiem, bet gan — pateicoties savu atbalstītāju cilvēkspēkam!


1992. gada rudenī Frenks Viljamss tomēr uzskatīja, ka jaunā čempiona Mansela veiksmes kredīts ir izsmelts, un ignorēja vecveco likumu — „Never change the winning team”. Viņš uzteica darbu Rikardo Patrēzem, kurš divas sezonas bija lieliski pildījis otrā pilota lomu, un sāka sarunas ar Alēnu Prostu. Mansels paziņoja, ka nebaidās no komandas biedru sāncensības, jo viņš esot sacīkšu pilots, bet Prosts — „tikai šoferis”.Taču Naidžels vēlējās, lai Viljamss dod apstiprinājumu, ka nākamsezon viņam tiks nodrošinātas tādas pašas iespējas (gan tehniski, gan finansiāli) kādas bija šajā sezonā. Dzelzs Frenks ar atbildi vilcinājās, bet tikmēr ar sensacionālu paziņojumu nāca klajā Senna, kurš apgalvoja, ka būtu ar mieru braukt „Williams” komandā pat par velti. Manselam šīs aizkulišu intrigas jau bija piegriezušās, un jaunais čempions paziņoja, ka pamet „Williams” komandu un F-1 čempionātu, jo „uzvarēt F-1 iespējams tikai tad, kad komanda un pilots bauda simtprocentīgu savstarpēju uzticību, taču aizkulišu intrigas šo uzticību sagrāvušas”. Daudzi uzskatīja, ka Mansela pilota karjera ar to arī ir noslēgusies, taču Mansels devās uz Ameriku un ierakstīja savu vārdu pasaules autosporta vēsturē kā pirmais pilots, kurš vienu pēc otra vinnējis abus prestižākos pasaules autosacīkšu seriālus — F-1 un amerikāņu „Championship Auto Racing Teams” (CART). 1993. gada rudenī viņš uz dažām nedēļām kļuva par vienīgo autosacīkšu pilotu pasaulē, kuram vienlaikus piederējuši čempiona tituli abos Atlantijas krastos — gan F-1, gan CART. Autosporta pasaulē Manselam vairs nepalika nekā, ko pierādīt.


Atgriešanās un aiziešana


Un tomēr 1994. gada rudenī Mansels atgriezās F-1 — pēdējos četros posmos viņš atkal izgāja uz starta „Williams” sastāvā. Viņa atgriešanās tobrīd jau pārlieku akadēmiskajai un sterilajam F-1 pasaulei bija kā svaiga gaisa malks, kā sportiskā azarta dopings. Mansela aizraujošā divkauja ar Žanu Alezī Suzukā, kā arī viņa cīņas ar Hakinenu un Bergeru Adelaidē pierādīja pasaulei, ka uzvaras likteni joprojām var izšķirt ne tikai komandu taktika un stratēģija, bet arī viena pilota cīņasspars un meistarība, ka FIA prezidenta Maksa Moslija vēlme F-1 sacīkstes salīdzināt ar šaha partiju tomēr ir fundamentāli nepareiza... Austrālijas GP kvalifikācijā pārspējot nākamo čempionu Šūmaheru un uzvarot sezonas noslēguma sacīkstēs, Naidžels Mansels pierādīja, ka arī 41 gada vecumā viņam joprojām piemīt velnišķīgā drosme, fantastiskā uzvaras griba, zibenīgi refleksi un nelokāma apņēmība būt pasaulē ātrākajam pilotam pie sacīkšu auto stūres. Ne velti nākamās paaudzes britu F-1 pilots Edijs Irvains, kad viņam kādā intervijā lūdza salīdzināt Manselu ar mūsdienu F-1 pilotiem, tā arī pateica: „Mansels ir Mansels. Bet mēs esam vienkārši mirstīgie.”


Taču Mansels atkal neizmantoja iespēju, lai aizietu neuzvarēts. Viņš pieņēma Rona Denisa piedāvājumu 1995. gada sezonā startēt „McLaren” komandā. Tomēr šaurajā, Mansela auguma parametriem nepiemērotajā „McLaren” mašīnas kokpitā Naidžels aizvadīja tikai divas neveiksmīgas sacīkstes. Kad kļuva skaidrs, ka šī mašīna nebūs konkurētspējīga, Naidželam vairs nebija motivācijas turpināt, jo viņš nevēlējās tikai piedalīties bez iespējas cīnīties par uzvaru. Pēc 15 sezonām un 197 sacīkstēm Naidžels Mansels pameta F-1 skatuvi.


Naidžels Mansels: „Esmu pilnībā izbaudījis visas uzvaras un zaudējumus, bet pavisam droši zinu tikai vienu — vienmēr esmu braucis tik ātri, cik vien spējis.”


 

Komentāri:

Viesis: madd dogg - 17. decembrī 2012 17:32

Youtubā paskatījos TRIBUTE TO NIGEL MANSELL - Mansela izpildītos labākos apdzīšanas manevrus... patiešām iespaidīgi!
Trakajiem pieder pasaule, bet mūsdienās diemžēl F1 vairs nebrauc trakie...

Viesis: Otardz - 18. decembrī 2012 09:03

Mansels bija vienīgais sāncensis, kuru Senna patiesi cienija un uzskatīja par sev līdzvērtīgu. Sennam neapšaubāmi bija vairāk talanta, bet Mansels to kompensēja ar izmisīgu drosmi. Trasē Mansels riskēja vairāk par Sennu, tomēr laikam jau viņš ir bijis veiksminieks, jo beidza f1 karjeru dzīvs un vesels.

Viesis: vecais klanis - 19. decembrī 2012 19:06

Mansell Vs Senna Vs Prost... THE GOLDEN AGE OF F1! - tie tik bija laiki! = trīs visu laiku dižākie F1 piloti toreiz katrā posmā sacentās savā starpā ... jā, statistikā Šumis ir viņus apsteidzis, bet viņam pēc Sennas nāves jau vairs nebija ar ko cīnīties...

Viesis: Reportieris - 20. decembrī 2012 20:40

Katrreiz, kad mansels izraavaas lideros, uzreiz radaas jautaajums - "kas tad nu soreiz atkal noies greizi"? / un parasti taa ari notika :))

Viesis: Alternatīvās Vēstures eksperts - 21. decembrī 2012 11:39

Mansels - pieckārtējais čempions!
86.g Adelaidē Williams formulas riepa nesprāga - NM čempions!
87.g Japānā NM necentās par katru cenu iegūt pole, nepiedzīvoja avāriju, startēja pēdējos divos posmos un ar 6 uzvarām sezonā guva savu otro čempiona titulu
88.g. Honda turpināja veiksmīgo sadarbību ar Williams un NM uzvarēja trešo reizi!
...Ferrari periodu izlaižam...
91.g. sezonas otrajā pusē NM varēja apsteigt Sennu, nezaudējot drošas uzvaras kanādā un Portugālē, bet lai nu paliek kā ir ...
92.g. Mansels uzvarēja pārliecinoši
93.g. Frenks Viljamss pieņēma loģisku lēmumu - nemainīt uzvarētāju komandas sastāvu. Mansels atkal bija nepārspējams!

Viesis: Pro - 22. decembrī 2012 16:56

Ļoti labi atceros 92.gada sezonu, kad Naidžels visus sasita lupatās. Jā, viņam bija milzīgs pārsvars, taču ne no viena paziņas, kas sekoja līdzi F1, nedzirdēju negatīvas piezīmes. Tieši otrādi – katram Mansela panākumam visi uzgavilēja. Visā pasaulē bija īsta Mansela mānija, bet Lielbritānija vai juka prātā.
Izskaidrojums vienkāršs – Naidžels to bija pelnījis! Viņš – īstenais cīnītājs, karstgalvis, spoža personība, iepriekš dramatisku neveiksmju piemeklētais – bija to pelnījis.

Atvars - 22. decembrī 2012 19:31

Man patika tie laiki kad divi brāļi - Ralfs ar BMW un Miška ar Ferrari cīnījās. Baigi gribēju, lai Ralfs iekabina savam zvaigžņotam brālim.

Viesis: banco - 4. martā 2016 13:32




UniCredite Finance uzņēmumi
777 # Romas dzelzceļa stacijā Road, italy
Tel: +393512646127
Laba diena visiem izlasot mūsu post online es saņemšanu no
e-pasts. Paldies, lai atbildētu uz manu reklāmu. Vispirms ļaujiet man iepazīstināt sevi
uz jums esmu Mr.Mr.Kenneth E Credit Company. Attiecībā uz e-pastu, mēs esam gatavi
piedāvāt aizdevumus sabiedrības locekļiem par 2% gadā, bez jebkādām pārbaudēm
un kredītu melnajā sarakstā. Mēs piešķirt kredītu, kas ir robežās £ 5,000.00 līdz
£ 40,000,000.00 no Apvienotās Karalistes. Mēs piedāvājam bezmaksas aizdevumus, jo es
bijās Dieva, un aizdevējs nevar pieņemt chances.only interesēt personai būtu
contanct mums uz mūsu privety e-pastu: (edwardkennethcredit@gmail.com)
Sveicieni No Mr.Kenneth E

Viesis: Bob Williams - 21. jūlijā 2016 02:06

Hello Sir/Madam,
Jums vajag steidzamu kredītu, lai uzsāktu uzņēmējdarbību, vai jums ir nepieciešams kredīts refinansēt, jums nepieciešams aizņēmumu, lai nomaksātu parādu? Vai jums ir nepieciešams iegādāties mašīnu vai māju aizdevumu? Ja jā, jāuztraucas ne vairāk, mēs piedāvājam visu veidu aizdevumu pieņemamām procentu likmi bez kredīta pārbaude! sazinieties ar mums šodien, izmantojot telefona numuru (+ 1-617 934 1393) e-pastu. (co.operateloanservice@gmail.com)
paldies.
Mr Bob Williams

Viesis: Susan Gunter - 1. oktobrī 2016 09:16

Es novērtēju Mr Robert Arnold no Macquariecreditunion@outlook.com~~pobj devāt man aizdevumu summu € 17000. Man ir scammed ar viltus citiem aizdevējiem. Tāpēc es pieteicos aizdevumu Macquariecreditunion@outlook.com .Pēc pieņemt savu aizdevuma prasību es saņēmu savu aizdevumu no uzņēmuma. Ja jums ir nepieciešams steidzami aizdevumu pieteikties šodien pa e-pastu: Macquariecreditunion@outlook.com

Viesis: bahena - 17. novembrī 2016 01:32

Sveiki
Vai jums ir nepieciešams ērts Ziemsvētki aizdevumu jūsu apmierinātību?
Mēs piedāvājam pieejamu aizdevumu @ 3% procentu likmi, kas pieejams vietējās
un starptautiskās aizņēmējiem.
Mums ir sertificēti, uzticami, droši, efektīvi, ātri un dinamiski
un mēs sadarbojamies ar mūsu klientiem.
Mēs dodam out ilgtermiņa aizdevumu maksimāli diviem līdz piecdesmit gadiem, sazinieties ar mums
par (clasxicbahena@gmail.com)

Viesis: John Robinson - 16. decembrī 2016 01:04

aizdevums investīciju piedāvājums


Mēs piedāvājam privāto investīciju aizdevumus ieinteresētajiem klientiem, lai palīdzētu viņiem sasniegt savu augstāko potenciālu un arī palīdzēt mūsu

klienti ieguldīt savus līdzekļus.

Neļaujiet finansēt pieturas jūs no paplašināt savu biznesu, vai sākot uzņēmumu. ļaujiet mums palīdzēt jums.

Mums ir klienti, kas ir līdzekļu un vēlas ieguldīt citās valstīs un dažādās nozarēs, tādēļ, ja jūs meklējat

investīciju aizdevumu vai biznesa aizdevums,
šī ir īstā vieta jums. Ar zemu procentu likmi 3% un apgrozāmiem izteiksmē, mēs jums palīdzēt padarīt jūsu sapņa

cauri.

Mūsu pakalpojumi:

Business Loan
Investīciju kredīts

Mūsu galvenais mērķis ir palīdzēt mūsu klients ieguldīt savus līdzekļus reālu un dzīvotspējīgu nozarēs jūsu valstī. Ja Jums ir interese

investīcijām, mēs būsim priecīgi palīdzēt jums ieguldīt savu funds.loan svārstās no 5000 $ līdz 100.000.000 $


Sazinieties Robinson lai saņemtu sīkāku informāciju.

DR Robinson
Robinson investīcijas
E-pasts: johnrobinsonloaninvestmentfirm@gmail.com

Viesis: Collins Mark - 2. augustā 2017 04:10

Laba diena visiem, mans vārds ir Collins Mark I am no ASV, Florida un es esmu šeit, lai sniegtu īsu stāstu par aizdevuma liecību, ko esmu saņēmis no Hannibal Smith aizdevumu fondiem. Dažas dienas atpakaļ, kad es saņēmu e-pastu no šī uzņēmuma, es meklēju legitētu aizdevuma aizdevēju, un viņi man iedeva ātru aizdevumu. Pieteikšanās uz ātru aizdevumu šodien e-pasta kontaktu: (collinsmark420@hotmail.com) .. dalīties šo labo ziņu un saņemt savu aizdevumu šodien.Stay svētīts.

Viesis: Citizens Bank - 5. septembrī 2017 00:40

Es vēlētos dalīties ar savām investīcijām cilvēkiem ar finansiālām vajadzībām, es varu piešķirt aizdevumus 5000 līdz 50 miljardu eiro apmērā un vēl vairāk uzzināt, ka mēs īpaši garantējam jums kredīta nodrošināšanu. Šeit ir jūsu iespēja saņemt aizdevumu no mūsu uzņēmuma ar procentu likmi 3% gadā par katru pieprasīto aizdevumu. Aizdevuma periods ir no 1 līdz 20 gadiem, atkarībā no summas. Mūsu aizdevumi ir nodrošināti un garantēti, un finanšu nodrošinājuma noteikumi ir ļoti uzticami un ļoti droši. Lūdzu, sazinieties ar mums, ja jums ir nepieciešams aizdevums no mana uzņēmuma. Mūsu kontakta e-pasta adrese: guaranteeloanaccess@gmail.com

Ar vislabākajiem novēlējumiem,
Paldies, ka izlasījāt šo reklāmu.

Viesis: Pan Paskah - 6. septembrī 2017 19:33

Mēs esam likumīgi un godprātīgi naudas aizdevējs. Mēs aizdodam līdzekļus personām, kurām vajadzīga finansiāla palīdzība, mēs izsniedzam aizdevumus cilvēkiem, kuriem ir slikta kredīts vai kuriem vajadzīga nauda, lai nomaksātu rēķinus, ieguldīt līdzekļus uzņēmējdarbībā. Vai meklējat aizdevumu? jums nav jāuztraucas, jo jūs esat īstajā vietā, kur es piedāvāju aizdevumu ar zemu 2% procentu likmi, un es vēlos, lai jūs sazinātos ar mani, izmantojot šo e-pasta adresi: mobilfunding1999@gmail.com

Viesis: THOMPSON GARY - 15. septembrī 2017 18:40

Sveiki !

Nepieciešams likumīgs un ātrs aizdevumu pakalpojums?

Piesakies tagad un nekavējoties saņem naudu!

* Atrašanās vieta ir no 5000 līdz 50 miljoniem
* Izvēlieties no 1 līdz 30 gadiem, lai atmaksātu.
* Elastīgi aizdevuma noteikumi.

Visi šie un vairāk, lūdzu, sazinieties ar mums.

Pilnais vārds: ..........
Telefona numurs:.......
Mēneša ienākumi: .............
Valsts ...............................
Kredīta mērķis ...........
Nepieciešamā summa .................
Kredīta statuss ............
Ilgums: ...........................

Sazinieties ar mums pa e-pastu: thompson.loanservice@gmail.com
Vadība.
Sazinieties ar kredītu Speedy tagad!

Viesis: Mrs Isabella - 7. oktobrī 2017 03:35

Labdien!

Mēs esam kristiešu organizācija izveidota, lai palīdzētu cilvēkiem, palīdzot vajadzības, kā finansiāla palīdzība, lai palīdzētu. Tātad, ja jums ir finansiālas problēmas, vai ir finanšu putru, un jums ir nepieciešams līdzekļus, lai sāktu savu biznesu, vai jums ir jāmaksā jūsu parādus, nokārtot vai apmaksāt rēķinus, saņemt jauku biznesu vai atrast ir grūti kapitāla aizdevumu vietējām bankām, sazinieties ar mums jau šodien pa e-pastu prosperpersonaloan@gmail.com par Bībelē teikts: "Luke 11:10 Ikvienam jautā saņem, kas meklē, atrod, un tam, kas panākts, būs atvērt ". So let šo iespēju iet, jo Jēzus ir tas pats vakar, šodien un mūžīgi. Lūdzu, tas ir cilvēkiem ar nopietnu domājošiem un dievbijīgs.

Jūsu vārds:
SEKS:
ERA:
valsts:
Kredīta summa:
Aizdevuma ilgums:
Aizdevuma mērķis:
Jūsu ikmēneša ienākumi:
Nodarbošanās:
Derīgs tālruņa numurs:
Jūs pieprasījāt aizdevumu pirms:
Paldies par sapratni, jūsu kontaktinformāciju, kamēr mēs gaidām

Apsveikumi
vadība
E-pasts: prosperpersonaloan@gmail.com

Viesis: Ocean Finance and Mortgages Limited - 13. oktobrī 2017 22:15

Vai jums ir nepieciešams ātri un viegli aizdevums? Mēs izsniedzam kredītu ar 3% procentu likmi. Mēs piedāvājam gan personīgo, gan biznesa aizdevumu jebkurai ieinteresētai personai vai uzņēmumam, kurš varēs atmaksāt aizdevumu līdz atmaksāšanas termiņam. Mēs arī sniedzam no. £ 5 000 mārciņu līdz 100 miljoniem mārciņu privātpersonām un uzņēmumiem, aizdevums ir atvērts visiem uzskata mazāk par valstspiederību Sazinieties ar mums šodien, e-pastu: oceanfinance459@gmail.com, lai iegūtu vairāk informācijas

Viesis: Kungs Paul Hart - 23. augustā 2018 04:19

Sveiki,

Ši Paul Hart kreditiestade, un mes izsniedzam kreditu ar 3% procentu likmi. Mes esam specializejušies, piedavajot dzivotspejigus aizdevuma risinajumus, lai apmierinatu to cilveku finansialas vajadzibas, kuriem nepieciešama tuliteja nauda vinu uznemejdarbibai vai personigajai dzivei. Pateicoties konkurences apstakliem un elastigiem piedavajumiem, efektivi samazinot finansialo slogu un 100% garantiju, izmantojot vienkaršu tiešsaistes pieteikšanas procesu, kas savukart ietaupa jusu dargo laiku un lauj atri iegut lidzeklus.

Zemak ir uzskaititi komercialo aizdevumu veidi, kurus mes piedavajam: komerciala, nekustama ipašuma, hipoteku finansešanas, uz aktiviem balstitas finansešanas, krajumu aizdevumu, personigas finansešanas, uznemejdarbibas finansešanas, aprikojuma finansešanas, operaciju finansešanas, medicinas iekartu finansešanas, nomas pirkuma finansešanas, finansešanas riska kapitala pulis un daudz ko citu. Aizdevumus var sanemt neatkarigi no personas kredita, nodrošinajuma trukuma vai istermina darijumiem ar procentu likmi 3% gada. Es analizeju jusu vajadzibas, lai rastu risinajumu. Lai iegutu vairak informacijas, sazinieties ar mums pa e-pastu paulhartloanfirm@yahoo.com

Viesis: Frantisek - 7. jūlijā 2020 19:24

Sveiki visiem, šī ir liecība par to, kā es saņēmu savu aizdevumu, mani ir izkrāpis tik daudz uzņēmumu, kuri ir apgalvojuši, ka ir īsti aizdevēji, taču visas manas pūles bija veltīgas, es esmu zaudējis vairāk nekā 3500 eiro viltus aizdevējiem, uz kuriem pretendē būt tādiem, kādi viņi nav. Līdz brīdim, kad mans draugs iepazīstināja mani ar pareizo aizdevēju, ar kuru es sazinājos, un es veiksmīgi saņēmu no viņiem aizdevumu tikai 48 stundu laikā, es ieteiktu ikvienam, kurš meklē aizdevumu, bez bailēm sazināties ar viņiem pa e-pastu: mobilfunding1999@gmail.com

Viesis: Katarína Ján - 25. jūnijā 2021 23:02

Es gribētu pateikties Lapo Micro Finance par man izsniegto aizdevumu. Mani vairākas reizes pievīla, cenšoties saņemt aizdevumu, līdz es uzgāju Lapo Micro Finance, kurš man piešķīra aizdevumu 23 000 USD vērtībā, lai rūpētos par savu slimo bērnu. Ja jums šodien ir vajadzīgs reāls aizdevējs, sazinieties ar Lapo un neapmāniet. Sazinieties ar e-pasta adresi: lapofunding960@gmail.com

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-