Airtona Sennas liktenīgā avārija

Pievienots: 3. maijā 2011 13:41 | Autors: Agnis Krauja; AutoNews.lv | Komentāri: (8)

Pirms 17 gadiem no šīs pasaules aizgāja brazīliešu F-1 pilots, trīskārtējs pasaules čempions Airtons Senna. Un tas notika čempiona cienīgi — 1994. gada 1. maijā Sanmarīno GP izcīņā Imolā, braucot kā līderis visiem priekšā, septītajā aplī viņš neiegrieza Tamburello līkumā un ar ātrumu 310 km/h pa taisni iebrauca mūžībā...

F-1 leģendas

Airtons Senna 1960. gada 21. marts — 1994. gada 1. maijs.F-1 pilota karjera: 1984.—1994. g. 162 sacīkstes, 41 uzvara, 80 pjedestāli, 65 „pole position”, 19 ātrākie apļi, 3 čempiona tituli (1988., 1990., 1991. g.).

Miljoniem autosporta fanu viņu dievināja, gandrīz tikpat daudzi — nesaprata un ienīda. Konkurenti viņu cienīja, apbrīnoja un... neieredzēja. Trasē viņš bija ātrs, fantastiski ātrs, nežēlīgi ātrs! No 1989. līdz 2006. gadam viņam piederēja „pole position” skaita absolūtais rekords — 65, kuru Šūmahers pārspēja tikai pēc 12 gadiem. Airtons Senna pie sacīkšu auto stūres bija pats ātruma iemiesojums, taču viņš necieta, ja vēl kāds cits bija tikpat ātrs. Par nelaimi Airtonam, vismaz divi no viņa konkurentiem — Alēns Prosts un Naidžels Mansels — spēja braukt tikpat ātri un nemaz nedomāja griezt viņam ceļu. Šādos gadījumos Airtonam godīgas spēles principi pārstāja eksistēt — viņš kļuva nežēlīgs, nekaunīgs, brīžiem pat atklāti negodīgs. Jo finišēt otrajam viņam nozīmēja būt pirmajam zaudētājam!



1988.—1991. g. „McLaren” komandā uzskatāms par veiksmīgāko laiku Sennas karjerā — 30 uzvaras un trīs F-1 čempiona tituli — 1988., 1990., un 1991. gadā. Nākamajā — 1992. — gadā neviens uz pasaules, pat Airtons Senna, nespēja apturēt Naidželu Manselu — dižāko F-1 neveiksminieku —, kuram veiksmes dieviete reizi par visām reizēm atdeva parādu par trim pēdējā brīdi zaudētiem pasaules čempiona tituliem. Tosezon anglis pie „Williams” stūres izcīnīja deviņas uzvaras sezonā un čempiona titulu ar 52 punktu pārsvaru pār tuvāko sekotāju. Senna saprata, ka „McLaren” formulu tehniskais pārākums beidzies un ka tagad tikai „Williams” mašīnas var sniegt reālu iespēju uzvarēt. Airtons nāca klajā ar sensacionālu paziņojumu, ka būtu ar mieru braukt „Williams” komandā pat par velti. Taču vietu pie „Williams” stūres ieguva viņa niknākais sāncensis Alēns Prosts, kurš aizkulišu intrigās izrādījās izmanīgāks, tādā veidā faktiski vinnējot čempionātu jau pirms sezonas starta. Senna 1993. gadā palika otrais un pēc sezonas beidza sešus gadus ilgušo sadarbību ar „McLaren”.

Sen kārotajā „Williams” mašīnā Senna iesēdās tikai 1994. gada pavasarī, taču šī mašīna viņam veiksmi nenesa. Pirms sezonas sākuma kādā intervijā, atbildot uz jautājumu par F-1 tehnisko noteikumu grozījumiem, Senna teica: „Mums priekšā ir sezona ar daudzām avārijām. Es pat riskēšu teikt, ka — ja nekas nenotiks, mēs būsim laimīgi.” Sezona Airtonam sākās ar nepatīkamu izstāšanos mājas trasē Brazīlijā — pievīla tehnika. Arī otrais posms Japānā Sennam nebija veiksmīgs — jau starta pagriezienā viņa formulai uztriecās karstgalvis Mika Hakinens, un otro reizi uzvaras laurus plūca jaunais Mihaēls Šūmahers ar „Benetton”. Kad Senna ieradās uz trešo posmu Sanmarīno, uz viņa pleciem gūlās smaga atbildības nasta — atrašanās pie neuzvaramās „Williams” mašīnas stūres jau pati par sevi pieprasīja cīņu par čempiontitulu, bet rezultātu tabulā punktu ailītē rēgojās nullīte... Senna cerēja, ka šī sezona viņam sāksies Imolā, šī viņam bija „visu vai neko” sacīkste. Kvalifikācijā jau 65. reizi karjerā viņš izcīnīja pirmo starta vietu, tomēr noskaņojumu nomāca divas nopietnas avārijas.

Autosporta vēsturē 1994. gada Sanmarīno GP izcīņas sacīkstes mēdz dēvēt par Imolas melno nedēļas nogali. Piektdienas treniņbraucienos Rubenss Barikello lielā ātrumā ietriecās riepu nožogojumā un nokļuva slimnīcā. Daudz lielāka traģēdija notika sestdienas kvalifikācijā, kad avārijā gāja bojā jaunais austrietis Rolands Racenbergers. Austriešu pilota nāve bija dziļi satriekusi Sennu, viņš telefonsarunā draudzenei esot teicis: „Ja vien pastāvētu jebkāds iegansts nepiedalīties sacīkstēs, es to izmantotu, bet man tomēr ir jāturpina.”

Svētdien sacīkstes jau sākumā izvērtās nelaimīgi, jo startā noslāpa Dž.Dž. Lehto mašīna. Tas izraisīja vairāku auto sadursmi, un no lidojošajām formulu atlūzām cieta skatītāji. Trasē parādījās drošības mašīna. Pēc vairākiem apļiem sacīkstes atsākās — Senna un Šūmahers atrāvās no trešajā pozīcijā braucošā Bergera, taču visi redzēja, ka Sennas mašīna uzvedas dīvaini. Bergers vēlāk atcerējās: „Es nodomāju — Mihaēls sācis uzbrukumu pirmajai pozīcijai un Airtonam jāveic pretdarbība, tas ir viss, ko viņš varētu mēģināt.” Protams, Senna būtu varējis padoties Šūmaheram, taču — ja Airtons sacīkstes 6. aplī būtu palaidis Mihaēlu garām, viņš būtu nodevis savu pārliecību. Sennas un Šūmahera tandēms 7. reizi šķērsoja starta—finiša līniju, veica nelielo posmu līdz nejaukajam Tamburello pagriezienam, kurā pat vispieredzējušākie piloti reizēm mēdzot nolamāties. Senna pirms Tamburello nebremzēja, it kā tas būtu pavisam parasts pagrieziens, un ar ātrumu 310 km/h neierakstījās līkumā... Tiešraidē to redzēja 300 miljoni pārsteigtu TV skatītāju, kuriem tobrīd šķita, ka Senna pat necīnās ar mašīnu, necenšas to pagriezt, bet turpina braukt taisni... Saskaņā ar telemetrijas rādītājiem, pirms avārijas mašīnas ātrums bija 310 km/h, bet vienā mirklī pārlidojot 80 metrus platajai uzartajai drošības zonai, tā nedaudz sabremzējās un ietriecās betona apmalē ar 218 km/h lielu ātrumu.

Trieciens bija drausmīgs. FIA trases mediķu komanda pēc vairāk nekā 10 minūtēm izvilka Airtona Sennas ķermeni no sadragātās mašīnas kokpita, un helikopters viņu nogādāja Boloņas slimnīcā. Pēc apsekošanas kļuva skaidrs, ka Sennas smadzenes ir mirušas un viņam nav nekādu cerību izkļūt no komas. Plkst. 18.37 mediķi nolēma pārtraukt mākslīgo dzīvības uzturēšanu. Kā vēlāk noskaidrojās, sadursmē formulas priekšējais labais ritenis ar gabalu no piekares trāpījis Sennam pa galvu, ķivere bija pilnībā caursista, un radītas dzīvībai ļoti bīstamas galvas traumas. Airtona Sennas kombinezona piedurknē tika atrasts satīts Austrijas karogs, kuru viņš bija paredzējis atraisīt uz goda pjedestāla, pieminot bojā gājušo Rolandu Racenbergeru...

 

„Sennas liktenīgā kļūda!” — šādi un līdzīgi virsraksti 3. maijā bija visu pasaules laikrakstu pirmajās lapās. „Williams” komandas tehniskais direktors Patriks Heds tika citēts itāliešu un brazīliešu presē: „Mēs pārbaudījām telemetrisko informāciju. Airtons Senna diemžēl pieļāva traģisku kļūdu. Viņš nedaudz pacēla kāju no pedāļa tieši nogāzē, tajā vietā, kur trases segums mainās. Tas izraisīja spiediena spēka mazināšanos uz aizmugurējā antispārna, tādēļ mašīna turpināja virzīties taisni.” Arī Sennas komandas biedrs Deimons Hils intervijā laikrakstam „The Times” klāstīja savu pārliecību, ka Senna pirms traģiskā līkuma brauca pārāk lielā ātrumā. „Esmu drošs, ka Senna pieļāva kļūdu, taču ļoti daudzi cilvēki tam nekad nenoticēs,” sacīja Hils. Viņš apgalvoja, ka Sennas vadītajai formulai neesot bijis nekāda tehniska defekta, jo iepriekš abi komandas biedri bija ar to braukuši.

Taču nākamajās dienās masu medijos parādījās dažādas citasSennas bojāejas iemeslu versijas. Viena no tām avārijā vainoja Imolas trases segumu, kas 1994. gadā tika pilnībā atjaunots. Daudzas F-1 komandas sūdzējās par nepietiekamo riteņu un asfalta saķeri. Lai šo saķeri palielinātu, mehāniķi parasti nedaudz samazina gaisa spiedienu riepās. Tomēr šajā gadījumā mašīnas apakša sāk nedaudz skrāpēt trases nelīdzenākās vietas... Nākamā versija — atlūzas uz trases. Imolas starta taisnē vai ieejā liktenīgajā Tamburello līkumā uz asfalta varēja būt palikusi kāda no starta incidentā sadauzīto mašīnu atlūzām, kas varētu sabojāt Sennas formulas riepas... Videomateriāli šīs versijas neapstiprināja.



Kā vēl viens avārijas iemesls tika minēts pilota fiziskais stāvoklis. Senna varēja zaudēt samaņu pie stūres. Apstiprināt vai apgāzt šo minējumu nebija iespējams. Šeit nelīdzēja arī Sennas sekcijas rezultāti — medicīna nav visspēcīga. Bet „eļļu ugunī” ielēja ļaudis, kuri bija pazinuši Airtonu kā sacīkšu braucēju. Viņi atcerējās, ka dažreiz, lai uzlabotu reakciju, Senna uz diezgan ilgu laiku bija aizturējis elpu. Un tomēr — vesela, spēcīga, trenēta sportista pēkšņa bezsamaņa bija maz ticama.

Dažviet kā vēl viens iespējamais avārijas iemesls tika minēts pilota emocionālais stāvoklis. Airtons Senna bija reliģiozs cilvēks. „Airtona problēma — viņš tic Dievam un nepieļauj domu, ka varētu aiziet bojā sacīkšu avārijā,” tā pēc 1990. gada čempionāta izšķirošās sacīkstes pirmajā līkumā Sennas izraisītās sadursmes izteicās viņa sīvākais konkurents Alēns Prosts. Pēc Imolas traģēdijas daudzi atcerējās arī kādu Sennas interviju, kurā viņš teicis, ka reiz, traucoties ar maksimālo ātrumu, esot it kā nokļuvis citā realitātē un piedzīvojis ko līdzīgu dievišķai atklāsmei. Un ja nu šoreiz Airtons labprātīgi izvēlējās doties pie Dieva? Tiesa, šādam lēmumam varēja būt arī pasaulīgāks skaidrojums — ja nu Senna pats izvēlējās uzrakstīt šādu savas dzīves un karjeras noslēgumu? Jā, viņam bija viss, ko vien dzīvē var vēlēties — nauda, slava, skaista sieviete, privātais helikopters un sala pie Brazīlijas krastiem, taču tam visam nebija nekādas nozīmes, salīdzinot ar sacīkšu uzvarām, jo sacensību gars viņam bija asinīs... Un tieši sacensībās viņam tobrīd negāja spoži — atrašanās pie neuzvaramās „Williams” mašīnas stūres jau pati par sevi pieprasīja cīnīties par čempiona titulu, bet rezultātu tabulā punktu ailītē rēgojās nullīte. Ja nu čempions saprata, ka nekad vairs nebūs pirmais? Finišēt otrajam viņam taču nozīmēja būt pirmajam zaudētājam! Lai cik šī versija arī būtu neticama, šodien patiešām ir grūti iedomāties Airtonu Sennu, vadot mierīgas vecumdienas.  

 Visbeidzot oficiālā versija. Uz Šūmahera „Beneton” formulas, kura sekoja līderim, uzstādītā kamera parādīja, ka Sennas mašīna Tamburello līkumā pēkšņi izlidoja no trajektorijas un aizbrauca taisni. Tā parasti notiek, ja ir bojāta stūres iekārta. Vēlāk šo versiju apstiprināja Sennas formulas tehniskās ekspertīzes slēdziens. Traģiskā negadījuma izmeklēšanu Itālijas varas iestādes pabeidza tikai 1997. gada aprīlī. Par oficiālo avārijas iemeslu tika atzīts automašīnas stūres iekārtas bojājums. Par Airtona Sennas netīšu slepkavību 1994. gada 1. maijā Sanmarino „Grand Prix” izcīņas laikā tika izvirzītas apsūdzības četrām personām. Apsūdzētie: „Williams” tehniskais direktors Patriks Heds, komandas galvenais konstruktors Adrians Ņūvijs un Imolas autodroma oficiālie pārstāvji Federiko Bendinelli un Džordžo Pogi. Viņu advokāti noliedza izvirzītās apsūdzības, uzskatot, ka nav tiešu pierādījumu...

Taču, pirms 1997. gada Sanmarīno GP izcīņas „Williams” komanda apsvēra iespēju nebraukt uz Itāliju, jo netīšā slepkavībā apsūdzētajām personām pastāvēja risks nokļūt Itālijas cietumā un tur arī palikt vismaz līdz tiesai. Tiesas sēde Sennas lietā notika 1997. gada 16. decembrī. Lai nolasītu attaisnojošu spriedumu apsūdzētajiem, tiesas priekšsēdētājam Antonio Kostanco vajadzēja nedaudz vairāk par minūti. Līdz ar to tika pielikts punkts šai lietai, kuru visas pasaules žurnālisti sauc par melnāko nodaļu F-1 autosacīkšu vēsturē.

Sennas avārija ir pēdējais nāves gadījums F-1 sacīkstēs. Kopš tā laika mašīnu un trašu drošība ir piedzīvojusi milzīgus uzlabojumus, un, salīdzinot ar pagājušā gadsimta astoņdesmitajiem un deviņdesmito gadu sākumu, F-1 pilotiem šobrīd riski ir krietni mazāki.



„Sacīkšu gars ir man asinīs. Tā ir daļa no manis, daļa no manas dzīves. Esmu to darījis visu mūžu. Un tas man ir svarīgāk par visu pārējo.”

/Airtons Senna./



Komentāri:

Ronalds - 3. maijā 2011 17:26

R.I.P. Viens no foršākajiem tā laika F1 braucējiem.

Atvars - 3. maijā 2011 20:00

Lasot šo rakstu, meklējot informāciju par Aertonu Sennu sāku saprast- kāpēc šo autosportistu tā mīlēja viņa fani. Visu cieņu...

ozo - 4. maijā 2011 00:43

n1

WRC - 5. maijā 2011 08:34

Atceros, toreiz fanoju par mūžīgo neveiksminieku Manselu. Senna man likās kā tāds laimes luteklītis, kam uzvaras nāk pārāk viegli. Taču 1994.gada 1.maijā arī es raudāju...

MAD_DOG - 6. maijā 2011 21:27

Man, pēc Sennas nāves, F1 vairs neeksistē.....

Viesis: noliecu galvu - 11. augustā 2011 22:10

R.A.P.

Viesis: paulss f1 - 14. aprīlī 2015 15:06

es domaju ka senna ir dzivs bet varbut jums ta neliekas bet varbut ka vins ir rip bet es ta nedomaju

Viesis: paulss f1 - 14. aprīlī 2015 15:07

Number 1 driver

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-