Tas bija Saab – īsts pārskats ar bildēm

Pievienots: 27. decembrī 2011 08:42 | Autors: Andris Vilks | Komentāri: (0)

Visi pūliņi glābt slaveno Zviedrijas autoražotāju Saab Automobile beigušies ar neveiksmi – kompānija iesniegusi bankrota pieteikumu, tādejādi pārtraucot automobiļu ražošanu, kas ilga 60 gadus.


Zviedrijas autobūves uzņēmuma Saab Automobile lēmums pirmdien (19.12) tiesā iesniegt bankrota pieteikumu izbeidzis divus gadus ilgušos pūliņus glābt vēsturisko kompāniju, kas ar automašīnu ražošanu nodarbojās 60 gadus.

Saab ar valdības atbalstu tika dibināts 1937.gadā, lai pirmskara gados ražotu lidmašīnas - šis aspekts vēlāk tika arī novērtos kompānijas pirmo koncepta automobiļu aerodinamiskajos un sportiskajos dizainos.

Atsevišķa kompānija Saab AB darbību turpina arī šodien, ražojot reaktīvās lidmašīnas, pasažieru lidmašīnas un aizsardzības sistēmas.

Pēc kara beigām Saab Automobile 1947.gadā uzbūvēja pirmo prototipa automašīnu, kuras masveida ražošana tika uzsākta divus gadus vēlāk.

1969.gadā Saab Automobile apvienojās ar Zviedrijas kravas automašīnu ražotāju Scania un kļuva par Saab-Scania.

Saab slavas gadus piedzīvoja 20.gadsimta 80.gados, kad Zviedrijas kronas vērtības kritums palīdzēja veicināt pārdošanas apjomu eksporta tirgos ASV un Lielbritānijā, kur tas reputāciju ieguva ar savām revolucionārajām turbokompresoru tehnoloģijām.

Taču līdz 80.gadu beigām kompānija bija nonākusi finansiālās grūtībās un pēc zaudējumu gūšanas trīs gadus pēc kārtas ASV autobūves gigants General Motors (GM) 1990.gadā no Saab-Scania iegādājās 50% Saab Automobile akciju.

Pēc desmit gadiem GM iegādājās arī atlikušo 50% daļu, Saab kļūstot par tam pilnīgu piederošu struktūrvienību.

ASV uzņēmums savā plašajā zīmolu klāstā vēlējās pievienot ekskluzīvu automašīnu marku, kamēr Saab kā daļa no lielākas kompānijas iegūtu labāku izmaksu efektivitāti.

Taču gandrīz 20 gados ilgušajā GM īpašumā Saab peļņu guva tikai vienu gadu - 2001.gadā.

Saab pārdošanas apjomu pēdējo gadu laikā negatīvi ietekmēja novecojošā ražošanas līnija un pieprasījuma kritums saistībā ar kredītu pieejamības samazināšanos.

Kompānijas darbinieki ziņu aģentūrai AFP 2009.gadā pauda viedokli, ka ASV mātesuzņēmums kā īpašnieks nav ieguldījis pietiekamus līdzekļus jaunos produktos, tādējādi pasliktinot tās tirdzniecības rezultātus.

GM smagi skāra 2008.-2009.gada globālā ekonomikas krīze, un tai bija nepieciešams uzlabot paša finansiālo stāvokli - uzņēmums 2010.gada sākumā Saab par 400 miljoniem dolāru pārdeva nelielajai nīderlandiešu kompānijai Spyker, kas tagad pazīstama kā Swedish Automobile.

Spyker ambiciozais plāns paredzēja Saab atgriezt pie peļņas gūšanas 2012.gadā, citu starpā tirgū piedāvājot jaunu 9-3 modeli, taču šie mērķi izrādījās pārāk optimistiski.

Saab sākotnēji bija paredzējis pārdot 50 000 automašīnu 2010.gadā un 100 000 vienību šogad, taču kopā spējis pārdot vien 32 000 automobiļu.

Šā gada aprīlī kompānija bija spiesta apturēt ražošanu, jo piegādātāji neapmaksātu rēķinu dēļ pārtrauca rezerves daļu piegādes.

Saab 3700 darbiniekiem algu izmaksa aizkavējās piecus mēnešus pēc kārtas, un tie nav saņēmuši atalgojumu par novembri, jo kompānijai izbeigušies līdzekļi.

Swedish Automobile centās vienoties ar vairākiem iespējamiem pircējiem, lai iegūtu nepieciešamos līdzekļus un glābtu autoražotāju no bankrota, tostarp risināja pārrunas ar Ķīnas partneriem Youngman un Pang Da.

Taču šīs pārrunas cieta neveiksmi, kad GM bloķēja nepieciešamo tehnoloģiju licenču nodošanu, veicinot bažas par Saab bankrotu.


 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-