Motormuzejs piedāvā- "Vairogs"

Pievienots: 16. septembrī 2009 22:04 | Autors: Valdis Kļaviņš | Komentāri: (0)

20. gs. 30. gadu vidū, attīstoties valsts ekonomikai, Latvijā strauji auga pieprasījums pēc moderniem kravas auto. No ārzemēm ievesto skaits bija nepietiekams, tādēļ 1937. g. valsts a/s "Vairogs" izveidoja auto nodaļu. Apsverot visas izmaksas un ražošanas tehnoloģijas, tika izlemts nopirkt kādas pazīstamas ārzemju autofirmas licences tiesības un tehnoloģiju. Kā piemērotāko Latvijas apstākļiem izvēlējās "Ford" marku.

Akciju  sabiedrībā “Vairogs” (Latvija) ražotās automašīnas


A/s “Vairogs” pirmsākumi

  1895. g. 31. martā Austrijas pavalstnieks Oskars Freivirts saņem Krievijas imperatora atļauju dibināt vagonu un mehānisko rūpnīcu –  akciju sabiedrību “Fenikss”. Viņš jau mašīnbūvē bija sevi apliecinājis kā Krievijas lielākā vagonbūves uzņēmuma “Krievu – Baltijas vagonu fabrika” (dib. 1869. g.) īpašnieks, bet nu kopā ar vācu rūpniekiem G. Vinkleru, O Freiju, J. Kaizeru un O. Papi 1895. g. 13. jūlijā tiek izveidota jauna akciju sabiedrība. Jau 8. augustā Vidzemes guberņas valde izsniedz atļauju rūpnīcas ēkas būvei Rīgā,  tā sauktajā Karolinenhofā, pie Rīgas–Pleskavas dzelzceļa Aleksandra vārtu rajonā. Tolaik tā ir Rīgas nomale, kur 19. gs. beigās veidojas vairāki vēlāk ievērojami  metālrūpniecības uzņēmumi.

Ražošana tiek uzsākta 1897. g. Sākumā rūpnīca izgatavo koka konstrukcijas dzelzceļa preču vagonus, kravas platformas, dažādus lējumus, naglas stiepli u. c. metālizstrādājumus, nedaudz vēlāk –  arī pasažieru vagonus. No 1926. g. līdz 1937. g. rūpnīcā ražoto vagonu klāsts ir ļoti plašs: 1.,  2. un 3. klases pasažieru, bagāžas, preču un kravas vagoni. Tos izgatavo gan platsliežu, gan šaursliežu dzelzceļa līnijām, divasu un četrasu izpildījumā. Šajos gados no vācu firmu “Krupp” un “Henschel”  detaļām samontē arī 6 tvaika lokomotīves. 1930. g. inženiera Kreicberga vadībā izgatavo pirmo motorvagonu ar dīzeļdzinēju “Balodis”.

30. gadu pirmajā pusē  uzsāk automobiļu virsbūvju izgatavošanu. Tā, piemēram, 1932./34. g. uz v/a “Buick” šasijām izgatavo sanitāros auto, uz kravas auto “Ford” šasijām –  ugunsdzēsēju auto, bet 1935. g. rudenī pēc Latvijas Dzelzceļa virsvaldes pasūtījuma izgatavo 8 autobusus uz “GMC – Truck” šasijām. Tomēr ierobežotā  pasūtījumu skaita un  līdz ar to arī nepilnīgi izmantoto rūpnīcas jaudu dēļ uzņēmuma finansiālais stāvoklis pasliktinās. Lai glābtu situāciju, Latvijas Kredītbanka, pamatojoties uz valdības lēmumu, 1936. g. 15. oktobrī nopērk visas 4000 a/s “Feniks” akcijas un likvidētā uzņēmuma apsaimniekošanai tā paša gada 23. decembrī nodibina jaunu rūpniecības akciju sabiedrību “Vairogs”. Tās pamatkapitāls  ir 8,5 miljoni latu,  99% akciju pieder valstij, kuras lielākie akcionāri ir Finanšu ministrija, Kara ministrija, Satiksmes ministrija, LR Kredītbanka, rūpnīca “VEF” un Liepājas kara ostas darbnīcas.

Auto ražošana no 1937. līdz 1940. gadam

20. gs. 30. gadu vidū, attīstoties valsts ekonomikai, Latvijā strauji auga pieprasījums pēc moderniem kravas auto. No ārzemēm ievesto skaits bija nepietiekams, tādēļ 1937. g. valsts a/s “Vairogs” izveidoja auto nodaļu. Apsverot visas izmaksas un ražošanas tehnoloģijas, tika izlemts nopirkt kādas pazīstamas ārzemju autofirmas licences tiesības un tehnoloģiju. Kā piemērotāko Latvijas apstākļiem izvēlējās "Ford" marku.

1937. g. marts “Vairoga” dzīvē kļuva par nozīmīgāko notikumu, jo tika noslēgta vienošanās ar a/s “Ford Motor Company” nodaļu Kopenhāgenā par "Ford" auto montāžas koncesijas piešķiršanu. Līgums paredzēja kravas un vieglo automobiļu montāžu, detaļas ievedot no  ārzemēm. Auto ražošanu organizēja vienā no rūpnīcas 2500 kvadrātmetru lielajiem korpusiem, kurā ierīkoja nelielu montāžas līniju. Automobiļu montāža notika pēc vienkāršotas konveijera sistēmas, katram automobilim izejot caur apmēram 30 cilvēku  rokām. Šīs nodaļas vadību uzticēja jaunam un talantīgajam inženierim – Paulam Baronam (viņa vectēvs bija  Dainu Tēvs Krišjānis Barons). Pa jūras ceļu no "Ford" rūpnīcām piegādāja nekrāsotas vieglo auto virsbūves, kravas mašīnu šasijas, motorus un pārējās komplektējošās daļas. Savukārt rūpnīcā uz vietas apguva modernu auto krāsošanas un karstās žāvēšanas tehnoloģiju, kā arī kvalitatīvi veica tapsēšanas darbus. Kā vispieprasītākos pirmos izgatavoja kravas auto: 1937. g. septembrī rūpnīcu atstāja "Ford – Vairogs" V8 ar 3 tonnu vestspēju.  1938. g. vasarā izgatavoja pirmos mazlitrāžas vieglos automobiļus "Ford  – Vairogs 10 Junior de Luxe", kuru prototips bija angļu "Ford – Ten". Nedaudz vēlāk uzsāka arī piecvietīgo "Ford – Vairogs" V8 modeļu ar V veida 8 cilindru motoriem montāžu. Pircējs varēja izvēlēties vieglo automobili gan ar 60 ZS ("Standart)", gan  85 ZS ("De Luxe") motoru, bija pieejamas arī dažādas virsbūves: slēgts divdurvju vai četrdurvju sedans, kabriolets, divdurvju kupeja. Līgums paredzēja visu jaunāko "Ford" modeļu izlaidi un sistemātisku produkcijas atjaunošanu, atbilstoši autobūves attīstības tendencēm, taču popularitāti pārsvarā ieguva automobiļi ar slēgtajām četrdurvju sedan tipa virsbūvēm. 1939. g. ražošanai sagatavoja, bet līdz karam paspēja izgatavot tikai dažus desmitus "Ford –Vairogs Taunus” modeļus, kuru prototips bija vācu "Ford". Turklāt 1938/39. g. Rīgas valde iepirka Šveicē ražoto autobusu “Saurer” un britu autobusu “Leyland” šasijas,  uz kurām izgatavoja 150 modernus dīzeļautobusus Rīgai. Pēc Kara ministrijas pasūtījuma izgatavoja virsbūves uz kravas auto “Krupp” un “Henschel” šasijām, kā arī aptuveni 20 speciālos apvidus automobiļus uz vieglā "Ford – Vairogs Junior" bāzes Latvijas armijai.

Kopumā, neskaitot kara resora pasūtījumus, laika periodā no 1937. līdz 1940. g. jūnijam, kad, padomju karaspēkam okupējot Latviju, rūpnīcu nacionalizēja, saražoja vairāk nekā 1 000 kravas "Ford – Vairogs", samontēja 332 vieglos auto, izgatavoja aptuveni 200 autobusu, kā arī sanitāro transportu uz dažādu auto bāzes un ugunsdzēsības mašīnas ar ūdens cisternām. Otrais pasaules karš, kas Eiropā sākās 1939. g. septembrī, detaļu piegāžu neregularitātes dēļ ievērojami samazināja auto ražošanas apjomu “Vairogā”. Pēdējos piecus autobusus izgatavoja 1941. gadā. Kompensējot kara izraisīto degvielas trūkumu, automobiļos sāka iebūvēt malkas gāzģeneratorus. Par paraugu izmantojot vācu firmas “Imbert” modeli, rūpnīcas inženieri konstruēja uzlabotus malkas gāzģeneratorus, ko 1940. g. sāka ievietot gan vieglajām, gan kravas mašīnām. Kara gados izgatavoja aptuveni 500 malkas gāzģeneratorus, kurus pārdeva rūpnīcas galvenajā noliktavā.

“Vairoga”  automobiļi Latvijā ātri kļuva populāri vienkāršā Forda dzinēja un pieņemamās cenas dēļ. Vietējā tirgū tie bija krietni lētāki par citu firmu importētajiem analogiem automobiļiem.1938. g. “Vairoga”  kravas auto maksāja Ls 8000, savukārt 1939. g. tirdzniecības firmā "Gunnar Haagensen", kas bija oficīālais "Ford" auto izplatītājs Latvijā, "Ford – Vairogs" V8 “Standart”, četrdurvju sedans ar 60 ZS motoru maksāja Ls 7850, bet četrdurvju Sedan De Luxe ar 85 ZS motoru – Ls 8600.

Muzejā apskatāmās "FORD – Vairogs" automašīnas

FORD – VAIROGS mod. “10 Junior De Luxe" (Latvija, 1938. g.)

1938. g. vasarā montāžas līniju atstāja pirmie vieglie a/m FORD VAIROGS “10” JUNIOR par kuru prototipu kalpoja populārais angļu modelis “10”. Tā konstrukcijas pamatā bija visu riteņu mehāniskās bremzes, ērta četrvietīga pilnmetāla virsbūve un motora stiprinājums uz gumijas demferiem.

Apskatāmo auto kā vienu no pirmajiem muzeja eksponātiem atjaunoja 80. gadu beigās  topošā muzeja pagaidu restaurācijas darbnīcās.

TEHNISKIE DATI: 32 ZS, 4 cil., 1172 cm2l, SV, 850 kg, 100 km/h

FORD – VAIROGS V8 “De Luxe” mod. 81A (Latvija, 1938. g.)

“Lielā” "Ford – Vairoga" prototipi bija ASV 20. gs. 30. gadu beigās ražotie V veida 8 cilindru modeļi “Standard” ar 2,2 litru 60 ZS un “De Luxe” ar 3,6 litru 85 ZS motoriem un modernām plūdlīnijas formas piecvietīgām četrdurvju pilnmetāla virsbūvēm. Tā konstrukcijas pamatā visu riteņu servo mehāniskās bremzes ar trošu pievadiem, 8 cilindru V veida SV  motors ar darba tilpumu 3622 kubikcentimetru (jauda 85 ZS), trīspakāpju pārnesumu kārba ar visiem sinhronizētiem pārnesumiem. Auto šasijas konstrukcijas pamatā masīvs rāmis ar šķērsām novietotām priekšējā un aizmugurējā tilta lokšņu atsperēm un četrām dubultās darbības hidrauliskajiem amortizatoriem. Ņemot vērā paaugstināto pieprasījumu auto tirgū pēc ietilpīgākām virsbūvēm, kuras nepieciešamas lielākām ģimenēm, kā arī tāpēc, ka tās bija iemīļojuši taksometru īpašnieki, 1938. gadā a/s “Vairogs”, izgatavoja nelielu sēriju septiņvietīgo auto, pagarinot bāzes modeļa šasiju par 30 cm. Šādus automobiļus ASV  "Ford" firmā neražoja. Pēc nepārbaudītām liecībām, eksponētais auto savulaik piederējis kādam drēbniekam Rīgā (precīza adrese nav zināma, bet viņa darbnīca atradusies uz Matīsa un Brīvības ielas stūra),  kurš to mazlietotu iegādājies no “Vairoga” auto nodaļas vadītāja inženiera Paula Barona. 2003. g. no Jāņa Ločmeļa  Saldū šo auto nopirka un restaurēja Latvijas Antīko automobiļu kluba biedrs Egīls Martinsons. Pēc mūsu rīcībā esošās informācijas, šis eksemplārs ir vienīgais no “Vairogā” ražotajiem septiņvietīgajiem  modeļiem, kurš saglabājies līdz mūsu dienām.

TEHNIKSIE DATI:85 ZS, V8 cil., 3621 cm3, SV, 1493 kg, 130 km/h

"FORD – VAIROGS" V8 “STANDARD” mod. 922A (Latvija, 1939. g.)

Konstruktīvi 1939. gada modeļi bija vieni no pirmajiem FORD firmas vēsturē, kuriem uzstādīja visu riteņu hidrauliskā pievada bremzes. “Standart” modeļus aprīkoja ar V-8 cilindru SV motoriem, kuru darba tilpums – 2228 cm3 un jauda – 60 ZS.

Šo auto pirms Otrā pasaules kara iegādājās kāds Dobeles rajona ārsts. Tas ir samērā labi saglabājies, vienīgi 80. gados tika veikti nelieli atjaunošanas darbi Antīko automobiļu kluba filiālē Jelgavā.

TEHNISKIE DATI: 60 ZS, V8 cil., 2228 cm3, SV, 1293 kg, 120 km/h

Citi  "FORD – Vairogi" Latvijā

FORD – VAIROGS V8 mod. 91 (Latvija, 1938. g.)

Pirmos FORD – VAIROGS kravas automobiļus samontēja 1937. gada septembrī. Tie bija ar 3 tonnu vestspēju un starpasu attālumu 157 collas, bet 8-cilindru V  veida motors varēja attīstīt 85 ZS lielu jaudu.

Šo ugunsdzēsēju automobili ar eleganto koka konstrukcijas virsbūvi, līdzīgu jahtas kajītei, pēc Jelgavas brīvprātīgo ugunsdzēsēju biedrības pasūtījuma izgatavoja Ludviga Paula koka un dzelzs apstrādes rūpnīcā Jelgavā (kura atradās Dobeles ielā Nr. 68). Šis ir vienīgais kravas FORD – VAIROGS automobilis Latvijā , kurš pilnā komplektā saglabājies līdz mūsu dienām. Tas ir unikāls tehnikas piemineklis ar lielu kultūrvēsturisku vērtību.Līdz 60. gadu vidum šis automobilis uzticīgi kalpoja Jelgavas ugunsdzēsējiem, bet vēlāk tika nodots Jelgavas Jauno tehniķu stacijas īpašumā, no kuras tas pārceļoja uz Latvijas Antīko automobiļu kluba kolekciju.Šobrīd tā īpašnieks un restaurators ir Latvijas Antīko automobiļu kluba biedrs ar ilggadēju stāžu  Leons Kesmins Jelgavā.

TEHNISKIE DATI:85 ZS, V8 cil., 3621 cm3, SV, 3300 kg, 90 km/h

  Līdz mūsu dienām no “Vairogā” ražotās automobiļu produkcijas saglabājies maz kas. Bez jau minētajiem automobiļiem atzīmējams ir Latvijas Antīko automobiļu kluba biedra un animācijas filmu “Avārijas brigāde” režisora Jāņa Cimermaņa un dēla Roberta restaurētais 1939. g. izlaiduma "Ford – Vairogs" V8 “Standart”.

Kravas auto šasijas fragmenti ir pie vēl viena Latvijas Antīko automobiļu kluba biedra, daži “V8” modeļi ir stipri pārbūvēti un šobrīd ir lūžņu stāvoklī.

7.05 (104)


Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-