Honda CR–V / JEEP Compas

Pievienots: 1. janvārī 2008 01:00 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

Compas ir pirmais Jeep ar pilnīgi neatkarīgu visu riteņu piekari, kuras mērķis ir nodrošināt ielas mašīnām pietuvinātas gaitas īpašības.Jaunā CR–V interjers piedāvā plašumu gan priekšā, gan aizmugurē sēdošajiem, salons ir galvas tiesu pārāks par savu priekšteci.

Visiem ceļiem vajadzīgs džips!

 

“Izzudušas atšķirības starp pilsētu un laukiem – visiem ceļiem vajadzīgs džips!” – ar šādu lozungu iepriekšējo parketnieka CR–V mo-deli reiz reklamēja Honda. Latvijā apgalvojuma patiesību šoziem apliecina gan auto pārdošanas statistika, gan mūsu personīgā pieredze. Šķiet, ka pirmie šo atziņu savulaik ņēmuši vērā Jūrmalas pilsētas saimnieki, novietojot pie Lielupes tilta caurlaižu automātus tādā augstumā, ka neizkāpjot biļeti var nopirkt tikai džipu īpašnieki, it kā jau iepriekš brīdinot: mūsu pilsētā ar visādiem sīkiem vāģiem labāk nerādieties – aplauzīsiet riteņus, un vispār – kas nebrauc ar džipu, tas nedzīvo Jūrmalā! Kad pēc ilgas gaidīšanas februārī beidzot uzsniga sniegs, džips kļuva par pirmās nepieciešamības preci arī rīdziniekiem. 

 Kā jau katru gadu, pilsētas saimnieki, no naktī pēkšņi uznākušās “dabas stihijas” attapās tikai ap pusdienlaiku. Tomēr arī turpmākajās dienās situācija nebūt neuzlabojas – brauktuves tiek nevis tīrītas, bet iesālītas, sniegu pārvēršot par ķēpīgu, slidenu šļuru, kas no garām un pretī braucošo riteņiem lido tava auto logos, bet uz brauktuves mētājas akmenscieti ledus kluči ko atstājuši smagie. Sētnieki sniega čupas no ietves tik sastumj uz brauktuves, samazinot tās izmantojamo platību, un padarot neiespējamu auto noparkošanu. Nu kurš gan labprātīgi sūtīs šādā ellē savu kopto un loloto personīgo vieglo autiņu, riskējot iedzīvoties ne tikai korozijā, bet arī nolauztos spoileros un pat vēl nopietnākos zaudējumos. Un šādos apstākļos pilsētas jeb parketa džipi simtprocentīgi attaisno savu eksistenci un pārdošanas apjomus!

 Honda CR–V kopš 1996. gada pārdots 2.5 miljonu eksemplāros, tomēr tas nav spējis šai japāņu markai radīt nopietnu apvidnieku ražotāja tēlu. Pirmās paaudzes CRV ar savu svaigo dizainu patika visiem, otrās paaudzes modelim pietrūka odziņas, tas bija nedaudz garlaicīgs, lai gan braukšanas sajūtu ziņā uz cieta seguma bija soli priekšā sāncenšiem. Lai gan CR–V vienmēr ticis uzskatīts par tādu pilsētas dāmu džipiņu, šis modelis jau sen ir pierādījis, ka apvidniekam nebūt nav jābūt apveltītam ar bezceļu spējām, lai kļūtu par tirgus līderi.

Amerikāniskā dzīvesveida un jeņķu hārdroka cienītājiem vienmēr paticis askētiskais Wrangler, taču kopumā Jeep markas automobiļi asociējas ar pseidomilitāriem robustiem apvidniekiem. Jeep līdz šim bija viens no retajiem auto ražotājiem, kas konsekventi būvēja tikai klasiskus džipus, kas iemantojuši visnotaļ nopietnas bezceļu tehnikas reputāciju. Tomēr Eiropas tirgus galvenokārt pieprasa parketniekus. Pircējiem patīk, ka viņu automobilis nebaidās šad tad pamest lielceļu, taču lielākoties viņi nemaz negrasās to izmantot. Daimler Chrysler koncerna Ziemeļamerikas nodaļa arī vēlas piedalīties šā strauji augošā tirgus sadalē, tādēļ piedāvā modeli Jeep Compas. Pirmo reizi Compas kā konceptauto tika demonstrēts 2005. gada Frankfurtes autošovā. 


Jaunais CR–V trešās paaudzes modelis joprojām ir tāds pats pilsētas parketnieks, kādu to pazīstam jau 10 gadus, taču pēc skata tas jau ir pilnīgi cits automobilis. Tagad Honda dod priekšroku apzīmējumam krosovers, pilnībā atteikusies no mēģinājumiem imitēt īstos apvidniekus un bezceļa īpašību akcentēšanas, bet pāri palikusī pilnpiedziņa drīzāk izskatās pēc formālas nodevas pieņemtajiem parketnieku standartiem. Attīstot CR–V trešo paaudzi, Hondas prioritātes bija vēl vairāk uzlabot sniegumu uz ceļa, dinamiku un ekonomiju, kā arī radikāli modernizēt dizainu, vispārīgi tuvināties vieglo auto labākajiem standartiem. Jaunajā CR–V jauns ir viss, tas ir vieglāks, ērtāks un plašāks. Aerodinamiskā gaisa pretestība uzlabota par 12%, kas braukšanu padara ekonomiskāku, samazinot degvielas patēriņu. Hondu jaunajā CR–V var pazīt nekļūdīgi, kaut sānskatā to var noturēt par kādu ekskluzīvāku un lielāku auto, varbūt pat R klases mersi. Jaunajā dizainā tomēr netrūkst arī sīku dīvainību: savādā priekšējā grila konfigurācija, izliektais aizmugurējais sānu stikliņš, kas džipu dizainā ir reti sastopama parādība. Honda ar šo stikla arku it kā cerējusi panākt coupe efektu. Uzprasās jautājums: vai autopasaule tiešām “sagājusi sviestā”? – Jau atkal tiek demonstrēta coupe pielūgsme, tikai nez kāpēc tā vietā, lai pircējam piedāvātu reālu coupe, tās dizaina elementus mēģināts iebūvēt absolūti pretējas koncepcijas spēkratā… Jaunie modeļi vienmēr ir lielāki par vecajiem, un trešās paaudzes CR–V ir krietni platāks gan pēc gabarītiem, gan riteņu atstatuma, bet riteņu garenbāze tomēr tam ir par 10 mm īsāka. Arī kopumā jaunais modelis ir īsāks, lielākoties gan tāpēc, ka no bagāžnieka durvīm pazudis rezerves ritenis, kas pabāzts zem bagāžnieka grīdas. Ceļā uz smaguma centra samazināšanu par 30 mm pazemināts arī jumts, taču to tikpat kā nevar manīt. 

Par spīti savam nosaukumam Jeep Compas nav paredzēts neskartu bezceļu teritoriju šķērsošanai, bet gan pilsētas džungļu pievārēšanai. “Kompass” ir tapis uz Daimler&Chrysler platformas, kas izmantota arī Dodge Caliber būvniecībā. Ziemeļamerikā vienkāršākie Compas ir nopērkami tikai ar priekšējo riteņu piedziņu. Bet vizuāli auto ir ieturēts vienā stilā ar īstajiem Jeep. Raksturīgākā Compas dizaina iezīme ir visiem Jeep modeļiem tradicionālā septiņu iedaļu radiatora reste. Pie markas korporatīvā stila var pieskaitīt arī apaļos priekšējos lukturus un trapecveida riteņu arkas. Un šīs naivās apaļās ačteles izskatās daudz mīlīgākas, nekā radinieka Caliber draudīgais vieplis. Bet kopumā tomēr “kompasa” vizuālais tēls liekas tāds kā līdz galam nepabeigts. 

Kāpjam iekšā!

Ir dzirdēts par kādu japāņu dīvainību – pirms iekāpšanas jaunā automašīnā viņi mēdzot pāris reižu atvērt un aizcirst durvis, jo pirmo iespaidu par mašīnu viņi gūst pēc durvju skaņas. Šajā ziņā CR–V japāņu ausīm neliks vilties. Atceroties kosmisko Civic, bijām gaidījuši futūristisku divpakāpju paneli, taču šeit tas ir pavisam citāds – eiropeisks un solīdi atturīgs, par radniecību ar Civic tikai nedaudz atgādina pievilcīgās formas stūresrats. Kā jau japāņu interjeros pierasts, pa-neli rotā metalizētas plastmasas elementi, bet par iespaidu kopumā varētu teikt, ka CR–V patiešām tuvojas premium automobiļu līmenim. Jaunā CR–V interjers piedāvā plašumu gan priekšā, gan aizmugurē sēdošajiem, salons ir galvas tiesu pārāks par savu priekšteci. Sēdekļi ir jūtami plašāki un ērtāki nekā vecajā modelī. Sēdpozīcija ir tieši īstajā augstumā, nedaudz zemāka, kā džipiem pierasts, iekāpšana un izkāpšana ir ļoti ērta. Vadītājam ir visas iespējas adekvāti ērti iekārtoties pie stūres, ceļa pārredzamība ir lieliska, visas vadības kontrolierīces pa rokai un darbojas ļoti ērti, augstu novietotais ātrumpārslēgs vispār atgādina spēļlietiņu, bet stāvbremzes svira pārtapusi par nelielu kloķīti starp sēdekļiem. Stūre tagad regulējama gan augstumā, gan dziļumā, taču regulēšanas diapazoni varētu būt plašāki.


Tā kā Honda CR–V aizmugurē vairs nav rezerves riteņa, bagāžnieka durvis var vērties uz augšu, kas ir praktiskāk un ērtāk. Šeit noderētu arī atsevišķi verams bagāžnieka durvju stikls. Bagāžas nodalījumā ir viens no labākajiem dubultās grīdas paraugiem – plaukts atrodas ļoti ērtā augstumā, un vajadzības gadījumā to ar vienu roku var izņemt. Bagāžnieka izmantošanas iespējas tālāk paplašina par 15 cm bīdāms aizmugures sēdeklis, ko var arī pa daļām salocīt. Zinot, ka apmēram 40% komplektējošo detaļu Jeep Compas ir unificētas ar Dodge Caliber, pirms sēšanās salonā bija bažas par interjera kvalitāti, jo Caliber atstāja tāda lēta studentu auto iespaidu. Patīkami, ka Compas kabīne tomēr ir rūpīgāk nostrādāta, lai gan amerikāņu nevērība pret materiālu izvēli jūtama arī šeit. Lai gan paneļu plastmasas ir vienkāršas un cietas, kopējais iespaids tīri pievilcīgs, bet industriālo kantaino formu pieņemšana jau ir gaumes lieta. Salona iekārtojums ir plašs, bet noformējums vienkāršs, bez uzkrītošām detaļām. Atbilstoši automobiļa nosaukumam, mērinstrumentu panelī iebūvēts digitālais kompass. Mūsu Compas lepojas ar vispilnīgāko aprīkojumu, ieskaitot ādas sēdekļus, ar ādu apvilktu stūri un uzrakstu Limited uz aizmugures durvīm. Priecē priekšējo sēdekļu labā auguma fiksācija. Otrajā sēdekļu rindā arī var justies ērti divatā, bet augstais vidustunelis gandrīz neatvēl vietu trešā pasažiera kājām. Sēdekļu atzveltņu noliekšana, lai iegūtu telpu lielāku mantu pārvešanai, ir elementāra, bet bagāžas telpas grīda ir salīdzinoši augsta.Gluži tāpat kā Caliber, arī Compas iepriecina ar dažādiem patīkamiem nieciņiem, ko nevar atrast citos automobiļos. Interesants un noderīgs risinājums ir salona apgaismojuma lampiņa, kas vienlaikus kalpo arī kā izņemams portatīvs lukturītis. Ieliekot šo lukturīti atpakaļ vietā, tas automātiski uzlādējas no mašīnas elektrosistēmas. Sīkums, bet ļoti noderīgs izbraucienos pie dabas. No radinieka Caliber mantots arī aizmugures durvīs iemontētais boombox skaļruņu bloks, ko var atvāzt, nodrošinot piknika dīdžeja pakalpojumus visiem apkārtējiem, neatkarīgi no tā, vai viņi to vēlas vai ne.

 Braucam!

Tieši braukšanas ziņā CR–V vismazāk līdzinās džipam, drīzāk – vieglajam vidējās klases universālim, kaut gan ne katrs universālis spētu turēt līdzi. Lieki piebilst, ka uz cieta seguma neviens parketnieks nebrauc tik labi kā šis. Honda solījums, ka CR–V gaitas īpašības un paklausība stūrei vairs ne ar ko neatšķirsies no vidējās klases sedana, ir apstiprinājies. CR–V ir stabila automašīna ar patīkamu gaitu un vieglām stūres reakcijām, taču dažkārt rodas sajūta, ka tā ir priekšpiedziņas mašīna. Virsbūve kļuvusi par 32 kg vieglāka nekā vecajam modelim. Smaguma centrs pazemināts par 35 mm, piekare lutina ar apbrīnojamu fleksibilitāti, kas tagad ļauj droši mesties virāžās, ne brīdi neizjūtot diskomfortu par auto sānsverēm. Jaunais divu litru četru cilindru benzīna motors attīsta tos pašus 150 zirgspēkus, taču Honda izdevies to padarīt ekonomiskāku. Tehniskajos rādītājos redzamā dinamika – 12 sekundžu līdz 100 km/h – īpaši neiedvesmo (jo esam jau aizmirsuši, ka šis patiesībā ir džips, nevis vieglais), taču, braucot ar sešpakāpju manuālo kārbu, automašīna pēc sniegtajām izjūtām šķiet krietni dinamiskāka. CR–V ir viegli un patīkami vadīt – informatīvi pedāļi, viegls ātrumpārslēgs, precīza stūre. Kritiskos brīžos palīgā gatava nākt ESP sistēma, kas gan nepieļaus vadāmas sānslīdes WRC stilā, tādēļ azartiskākie piloti to ar vienu podziņas pieskārienu var atslēgt. Elektroniski kontrolētā pilnpiedziņa pieslēdzas tikai tad, kad pati to uzskata par nepieciešamu, un vadītājs visticamāk to nemaz nejutīs. Jā, CR–V tagad ir īsta ielas mašīna, taču ar sniegu pilnīgi aizputinātajā ceļa posmā no Kolkas līdz Ventspilij tā nepievīla un ar katru brīdi drošības sajūta un uzticība jaunajam CRV pieauga arvien vairāk.


 Mūsu degustējamais Jeep Compas aprīkots ar 2,4 litru 172 zirgspēju četrcilindru benzīna dzinēju Šim dzinējam ir maināmas ieplūdes un izplūdes gāzu sadales fāzes, kas nodrošina labākus ekonomiskos un dinamiskos rādītājus apvienojumā ar augstu ekoloģiskumu. Benzīnnieks tiek komplektēts ar bezpakāpju variatoru CVT2, kam Limited versijā papildus ir sešu pārnesumu manuālas pārslēgšanas sistēma AutoStick.

Ar 172 zirgspēkiem Compas ir patīkams ceļabiedrs gan pilsētā, gan uz lielceļa. Arī variators darbojas plūstoši un gandrīz nemanāmi. Vienīgi, cenšoties panākt strauju paātrinājumu, sagaida vilšanās – domīga pauze un tikai tad spējš rāviens. Degvielas tvertne gan tukšojas acīmredzami – degustācijas laikā vidējais rādītājs bija 11,5 litri uz 100 km, tomēr jāatceras, ka degustācija notika īstos ziemas apstākļos.

Compas ir pirmais Jeep ar pilnīgi neatkarīgu visu riteņu piekari, kuras mērķis ir nodrošināt ielas mašīnām pietuvinātas gaitas īpašības. Compas uzvedībā nav apvidus automobiļu tipisku pazīmju. Gaita ir līgana, taču stingro amortizatoru dēļ labi sajūtamas ir Latvijas ceļa ielāpu un asfalta grambu asās malas.

Lielais stūres rats ir ērts un ar labāku reaktīvo pretspēku apveltīts, nekā pierasts amerikāņu autiņos. Arī riteņu reakcijas uz stūres pagriezieniem ir precīzas, kas kopumā nodrošina jautru azartisku braukšanu piesnigušajās pilsētas ielās un lauku ceļos. Tomēr, ātrumam pieaugot, jākonstatē, ka Compas šķietamajam sportiskumam līdz CRV sniegumam uz cieta seguma vēl jāaug.

Compas apvidnieka īpašības nodrošina pilnpiedziņas sistēma Freedom Drive I. Normālos standarta braukšanas režīmos Compas pēc būtības ir priekšpiedziņas auto, jo pakaļējos riteņus elektronika ar daudzdisku sajūga palīdzību pieslēdz tikai priekšējo riteņu izslīdēšanas gadījumā. Tiesa, Compas atšķirībā no CRV var braukt arī ar pastāvīgu 50/50 vilkmes sadalījumu starp asīm. Daudzdisku sajūgu var piespiedu kārtā bloķēt, paraujot uz augšu starp priekšējiem sēdekļiem uz masīvā vidustuneļa tieši pa labās rokas ķērienam iebūvēto kloķīti. Instrumentu panelī tad parādās atbilstošs uzraksts, kā atgādinot, ka normālos ceļa apstākļos pastāvīgo pilnpiedziņu var atslēgt, lai taupītu degvielu. Par spīti parketa džipa izskatam, jāteic, ka “Kompass” ir spējīgs sagādāt ļoti patīkamus pārsteigumus apvidus apstākļos. Šāgada janvārī visvairāk CSDD reģistrētas jaunas apvidus automašīnas – 25,3% no kopējā jauno automašīnu skaita, bet starp 10 populārākajiem modeļiem iekļuvuši četri apvidnieki: Toyota Land Cruiser – 92 pārdotie eksemplāri –, tāpat kā Bonaparti.lv uzvara nacionālajā Eirovīzijā, tikai uzsver latviešu pārspīlēto lielummāniju, bet tālāk seko pilsētas parketnieki Toyota RAV4 – 84, vecā Honda CRV – 77, Hyundai Santa Fe – 55 eksemplāri. Jaunais CRV patiesībā nemaz neizskatās pēc parketnieka, drīzāk pēc apjomīga universāla vai prestiža minivena. Lai gan tradicionāli par CRV konkurentiem tiek uzskatīti Toyota RAV4 un Nissan X-trail, šoreiz jaunais modelis var atņemt pircējus tādiem klasiskiem universāliem kā VW Passat Variant vai Honda Accord Tourer.Protams, ja nopietni domājat par ekstrēmiem bezceļu pārbaudījumiem, CRV nebūs vēlamo modeļu saraksta augšgalā, bet parketnieku cienītājs jeb softrouders taču nekad neiebrauks neceļos tālāk, kā to spētu parasts vieglais auto, un šādam pircējam CRV, iespējams, būs labākā izvēle. Tiesa, ja džiperīgi agresīvu izskatu uzskata par priekšrocību, CRV nebūs vēlmju iemiesojums. Jā, CRV nav starp efektīgākajiem džipiem, bet tas vairs nav tikai iepirkumu ratiņi bagātām kundzītēm, tagad CRV ir nopietns, praktisks ģimenes auto ar plašu un komfortablu salonu, kas ir viegli vadāms, brauc adekvāti un nav pārāk rijīgs. Kopumā CRV ir liels ģimenes auto, ko pasvītro pamatīgie atpakaļskata spoguļi, kā arī parkingsensori un atpakaļskata kamera papildaprīkojumā. Laba izvēle braukšanas entuziastam ar praktiskām vajadzībām. Latvijā šā auto cena – sākot no 15 760 latu.Amerikāņi pielāgojas Eiropas tirgus prasībām, un Jeep ir laidis pārdošanā savu pirmo parketnieku. Automobilis konstruēts uz kompaktklases modeļa Dodge Caliber platformas, no tā aizgūts arī ne mazums detaļu. Ražotājs modeli Jeep Compas pozicionē kā krosoveru, un kompasa izskats atbilst šīs klases automobiļu visumā miermīlīgajam stilam. Compas paredzēts pilsētas džiperim un vēlas būt atšķirīgs no Jeep pagājušā gadsimta 40. gadu kičīgā pseidomilitārā stiliņa... Iespējams, ka džipam varētu pievērsties jauni pircēji, kuriem līdzšinējais šīs markas apvidnieku tēls licies pārāk robusts. Jeep Compas sākuma cena ir 17 162 lati.

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-