"Rīga Retro 2007"

Pievienots: 18. maijā 2010 07:38 | Autors: Valdis Kļaviņš, Rīgas Motormuzejs | Komentāri: (2)

11.08.2007,Rīgā norisināsinājās starptautisks seno motociklu salidojums "Rīga Retro 2007", kas bija veltīts riteņbraukšanas sporta biedrības "Marss" dibināšanas 100.gadadienai. AutoNews.lv piedāvā aplūkot interesantākos eksponātus ar eksperta apraktiem.

F/N – 175 cm 3 (Beļģija, ~ 1910. g.)

 Beļģijas nacionālā ieroču fabrika, viena no pasaules motociklu būves pionieriem, 20. gadsimta pirmajā pusē kļuva slavena ar kardānpārvadu izgatavošanu. 1904.g. pirmo reizi sabiedrībai demonstrēja motociklu ar rindā novietotiem 4 cilindriem, kas tolaik bija īsta sensācija pasaules motobūvē. Firma „F/N” ieguva milzīgu popularitāti, jo tā bija pirmā, kura masveidā ražoja šādas klases motociklus. Paralēli  4 cilindru modeļiem nemitīgi tika pilnveidoti arī 1 cilindru motocikli.



 Šis motocikls ir tipisks 20. gadsimta sākuma paraugs, kura uzbūvē vēl saglabājušies tādi velosipēda konstrukcijas elementi kā, piemēram, pedāļu pārvads, kurš pamatā kalpoja motora iedarbināšanai. 4 – taktu motors ar 178 cm3 darba tilpumu attīstīja 3,5 ZS jaudu.

 Šāda tipa motociklus treka sacensībās pirmie sāka lietot sporta biedrības Kružok motosportisti un faktiski var atzīmēt, ka ar tiem pirms 100 gadiem aizsākās motosports Latvijā.

 Ar šo F/N motociklu ap 1910.g. startēja motobraucējs E. Kromanis un tas ir viens no vecākajiem motocikliem Latvijā, kurš saglabājies līdz mūsu dienām.



 20.gs. 60.gados šo motociklu no tā pirmā braucēja un īpašnieka Kromaņa iegādājās ATD CAMK, topošajam motosporta veterānu muzejam pie Biķernieku kompleksās sporta bāzes. No 1992.g. šī kolekcija un t.sk. arī F/N motocikls ir Rīgas Motormuzeja krājumā.

Harley – Davidson E 61 (ASV, 1937.g.)

 Vienu no pasaules lielākajām motciklu būves kompānijām “Harley – Davidson Motor Company” dibināja skolas biedri William Harley un Arthur Davidson. Tā savu pirmo motociklu izlaida 1905. g. Milvokos, Viskonsinas štatā ASV. 



 1909.g. radīja pirmo modeli ar “V” veida divcilindru motoru, kas kļuva par kompānijas simbolu. Pēc I pasaules kara beigām – 1920.g. firma saražoja 28 000 motociklu, kurus izplatīja ap 2000 dīleru 67 pasaules valstīs. Turpmākajos gados ražošanas apjomi pamazām samazinājās. Tam par iemeslu bija Forda lētie automobiļi.

 1936. gadā izstrādātais modelis “E” kļuva par vienu no izcilākajiem motocikliem firmas vēsturē pirms II pasaules kara. Tā vēsturiskais nosaukums “knucklehead”, kas tulkojumā no angļu valodas nozīmē ”kauliņu galva”, radies pateicoties motora īpatnējo rokeru kārbu konstrukcijai. Konstruktīvi šim modelim, pirmo reizi firmas vēsturē tika izstrādāta cirkulējoša motora eļļošanas sistēma ar sauso karteri, uzstādīta 4 – pakāpju pārnesumu kārba un izgatavots jauna veida - dupleksa tipa rāmis, kurš ir izturīgs pret savērpšanos. Līdz ar to modelis E 61 ieguva milzīgu popularitāti un kļuva par vienu no dinamiskākajiem tā laika motocikliem pasaulē.

 Pirms II pasaules kara, šis motocikls kalpojis Latvijas policijā.

 Motociklu restaurējis Latvijas Antīko automobiļu kluba motosekcijas dibinātājs un ilggadējs biedrs, viens no erudītākajiem motociklu pazinējiem un kolekcionāriem Latvijā  Juris Ramba.

M – 75 (PSRS, 1949.g.)

 Pirmais padomju pēckara sacīkšu motocikls, radīts sacīkstēm šosejā pa apli.

 1943.g. Irbitas moto rūpnīcas galvenais konstruktors Aleksandrs Fedorovs kopā ar slaveno motosportistu Igoru Okuņevu uzsāka projektēt satiksmes motocikla M 72 sporta versiju M 75.

Motociklam M 75, atšķirībā no parastā satiksmes motocikla M 72, uzstādīja padomju konstruktoru projektēto augšējo vārstu 2 cilindru opozit motoru ar darba tilpumu 746 cm3, kurš pie 5100 apgr./ min. attīstīja 35 ZS jaudu.



 Sacīkšu motociklu M 75 izgatavoja apmēram 100 eksemplāros, un tos piegādāja Padomju Savienības sporta klubiem. Arī Latvijas motosporta klubi saņēma šo tehniku un ar to 40./50. gados startēja tādi populāri motosportisti kā A. Grīnbergs, V. Cimurs u.c.

Tomēr sacensību pieredze rādija, ka motocikla konstrukcija ir visai nepilnīga, sporta klubos sportisti kopā ar mehāniķiem to nemitīgi uzlaboja. Arī rūpnīca izlaboja konstruktīvās nepilnības. Tas noveda 50.gadu vidū pie jauna modeļa :M – 77  (PSRS, 1954.g.)

 Būtiskākās izmaiņas skāra motoru, kuram tagad cilindru galvas bija no alumīnija, čuguna galvu vietā, kopējs vārstu vāks, jauni karburatori utt. Tika palielināti bremžu trumuļi kuros montēja divas bremžu kolotkas. Jauns aptecētājs, savienots ar palielināta tilpuma degvielas bāku.

 Jāatzīmē, ka diemžēl šie unikālie sacīkšu motocikli faktiski līdz mūsu dienām maz saglabājušies un šie eksemplāri šobrīd ir vienīgie zināmie Baltijas valstīs.

 Abi minētie motocikli ir Latvijas Antīko automobiļu kluba biedra Aleksejs Popova īpašums. Viņš   ir viens no lielākajiem motociklu kolekcionāriem Latvijā. Kolekcijā ir vairāki vācu Zündapp markas motocikli, padomju pirmskara motocikli un retākie modeļi no pēckara perioda, kā arī padomju sacīkšu motocikli un Rīgā „Sarkanajā Zvaigznē” ražotie mopēdi. Kolekcijas lielākā daļa interesentiem ir aplūkojama Rīgas Motormuzeja ekspozīcijā.

 Arī šajā pasākumā, neraugoties uz to, ka Aleksejs bija viens no galvenajiem pasākuma organizatoriem,  viņš demonstrēja vairākus savas kolekcijas eksemplārus. Padomju sacīkšu motocikliem M 75 un M 77 šī bija debija, t.i., publikai tos demonstrēja pirmo reizi.

 

Komentāri:

Viesis: Kailey - 10. maijā 2011 22:50

What a joy to find somonee else who thinks this way.

Viesis: viesturs - 24. maijā 2011 22:39

vai nav kauns rakstiit ka motora čuguna galvas tika nomainītas pret alumīnija,nēsu wel savā mūža redzējis čugurna galvas šiem močiem,cilindri gan bija! liekas pretīgi ka tik neprofesionālu tekstu war uzrakstīt par tiešām ieverības cienīgiem sporta močiem.

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-