Ford Focus un Citroen C4

Pievienots: 30. novembrī -0001 00:00 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

Atliek tikai jautājums – ja šeit ir viss ko var vēlēties, tad kādēļ vajadzīgas dārgākas augstākas klases mašīnas?

 

Klasicisms un futūrisms kompaktklasē
           

Šoreiz AutoInfo degustatori nogaršoja jaunākos potenciālos Latvijas iekarotājus autotirgus nozīmīgākajā - kompaktklases segmentā - ambiciozos modeļus Citroen C4 un Ford Focus. Abi degustētie spēkrati ir kompaktklases piecdurvju hečbeki maksimāli iespējamajās aprīkojuma versijās.

Taču, pirms pievēršamies jaunumiem, neliels atskats vēsturē. Vairāk nekā 30 gadu Ford ražoja automobiļus ar nosaukumu Escort, bet pagājušā gadsimta beigās no šā leģendārā, ar neskaitāmām ralliju uzvarām apvītā vārda nolēma atteikties.

1998. gada Ženēvas autoizstādē Ford prezentēja jaunu kompaktklases automobili Ford Focus, un tā paša gada beigās sākās sērijveida ražošana. Tā sauktais new edge dizains un svaigie tehniskie risinājumi šo auto uz konkurentu fona ļoti izcēla. Deviņdesmito gadu beigās Ford Focus ienāca Latvijas tirgū un visus pārsteidza ar savu stilu. Asas līnijas, kurām ir gan loģisks sākums, gan nobeigums. Arī salonā daudz detaļu, kuras turpina virsbūves dizaina stilu. Radās iespaids, ka šis auto zīmēts ātri ar spicu zīmuli, cirkuli un lineālu uz rasējamā dēļa, un gatavs auto atgādina skices precīzu realizāciju. Kā jau nereti notiek, nepierastais automobiļa izskats sākumā daudziem šķita pārāk avangardisks, citiem savukārt ļoti patika, bet vienaldzīgu neatstāja nevienu. Laiks ir pierādījis Ford dizaineru veiksmi, jo skeptiķi pie fokusa formām drīz vien pierada. Focus tik ļoti iepatikās patērētājiem, ka citi auto ražotāji sāka savos modeļos atdarināt tā līnijas.1999. gadā Focus ieguva Eiropas gada auto titulu un drīz vien līdzīgu panākumu atkārtoja arī Amerikā.

Citroen automobiļi jau sen izcēlušies ar avangardisku dizainu un progresīviem, neparastiem tehnoloģiskiem risinājumiem. Kaut vai slavenākais no franču inženieru domas lidojumiem, kas ieviests sērijveida ražošanā - neatkarīgā hidropneimatiskā piekare, vien ir ko vērts. Taču pēdējos gados vispārējas unifikācijas rezultātā arī Citroen sāka izlaist arvien ikdienišķākas mašīnas. Lai gan tās vēl joprojām var lepoties ar dažām tehniskām rozīnītēm un kompaktvens Xsara Picasso pievērš uzmanību ar savu dizainu, tomēr pašas nozīmīgākās klases līdzšinējais pārstāvis Citroen Xsara konkurentu starpā neizcēlās, īpaši uz Peugeot dizaina pērļu fona.

Bija neparasti karsts 2003.gada septembris, kad Frankfurtes autoizstādē starp visai ikdienišķiem spēkratiem, kurus var nopirkt 400m attālumā no izstāžu halles esošajā salonā, mūsu uzmanību piesaistīja "Citroen Sport Concept Car", vienlaicīgi arī rallija automašīnas prototips, kam bija jākļūst par WRC sacīkstēs tik veiksmīgi startējošā "Citroen Xsara WRC" pēcteci. Citroen ļāva noprast, ka jaunā dizaina līnija drīz tiks realizēta sērijveida modelī C4. No prototipa varēja nojaust, ka "Citroen C4" pēc izmēriem atgādinās "Xsara", taču tam būs krietni vien interesantāks radiatora režģis, kā arī stilīgi jaunas formas lukturi.

Sērijveida ražošanai sagatavota "Citroen C4" pirmizrāde notika Parīzes auto izstādē 2004 gada rudenī. Kopš pērnā gada tieši Citroen arvien vairāk un vairāk lutina patērētājus ar jauniem modeļiem, kuru tehniskie un dizaina risinājumi droši ļauj saukt šos spēkratus par XXI gadsimta produktiem. Skanīgos sieviešu vārdos nosaukto veco modeļu gamma nomainīta ar īsām tehniskām abreviatūrām C1- C5 (tuvākajā nākotnē Latvijā ienāks arī biznesa klases limuzīns C6) apzīmētiem modeļiem, kuros ir ļoti maz līdzības ar to, ko Citroen piedāvāja līdz šim. Tātad francūži atkal nolēmuši izspēlēt individualitātes kārti – jaunajiem modeļiem ir gan savdabīgs dizains, gan oriģināli tehnoloģiskie risinājumi. Sešu gadu laikā ir saražoti 4 miljoni pirmās paaudzes Focus, turklāt to izlaide turpinās. Piemēram, Amerikā vēl vairākus gadus piedāvās nedaudz modernizētu veco modeli. Tik daudz fokusu pa pasaules ceļiem ripo, ne tikai pateicoties modernajam dizainam, bet arī veiksmīgajai un sevi teicami apliecinājušajai konstrukcijai. Šis auto ir slavens ar savu lielisko vadāmību, izturību un salīdzinoši augsto komfortu. Tātad, veidojot pirmā Focus pēcteci, Ford konstruktoriem bija labs pamats, ko atlika tikai pilnveidot. Spriežot pēc visa, tā arī izdarīts, lai gan pats ražotājs apgalvo, ka 95% automobiļa komponentu ir izstrādāti pilnīgi no jauna. Pagājušajā rudenī Parīzes autošovā pirmizrādi piedzīvojušais otrās paaudzes Focus pie mums ir nopērkams hečbeka vai universāļa virsbūves izpildījumā. Jaunā „Ford Focus” pamatā izmantota platforma no jau zināmajiem modeļiem „Mazda3” un „Volvo S40”. Pateicoties tam, automobilis kļuvis nedaudz lielāks - salīdzinot ar 1998. gada modeli, riteņu bāze ir par 25 mm, bet riteņu attālums par 40 mm lielāks. Pēc šiem un ārējiem izmēriem jaunais "Focus" ir pat lielāks par "VW Golf V", salona/bagāžnieka ietilpība palielinājusies par 10%, un 385 litru bagāžnieks ir klases rekords. Jaunais "Focus" ir par 100 kg smagāks nekā vecais, taču komfortablāks un, tāpat kā agrāk, apveltīts ar lielisku vadāmību, bez tam arī par 20% klusāks.  Nopietnas izmaiņas skārušas arī jaunā modeļa virsbūves dizainu. „New Edge” stila asās līnijas nomainījis mierīgāks un tradicionālāks virsbūves noformējums. Divdesmit pirmā gadsimta Focus nav tik revolucionārs kā viņa priekšgājējs. Dizainā avangardiskās šķautnes noslīpētas, tagad Focus izskats ir mierīgāks un solīdāks. Taču pēctecība ar iepriekšējo modeli ir skaidri saskatāma, raksturīgākās iezīmes ir saglabājušās, piemēram, aizmugures lukturu izvietojums un izteiksmīgās riteņu arkas, kas tagad ir noapaļotas un padara sportiskāku auto kopskatu.


Jaunā Focus salonā vairs neatradīsiet nekādus fokusus. Viss ir tik tradicionāls, ka iesēžoties nakts melnumā ar aizsietām acīm pie auto stūres, bez liekas gudrošanas var atrast visas vajadzīgas vadības sviras un slēdžus. Mērinstrumentu panelis masīvs un solīds, ļoti atgādina jaunā VW Golf salona dizainu. Augstumā/dziļumā regulējamā stūre ir ārkārtīgi ērta, uz tās izvietota kruīzkontroles vadība: ar pogu kreisajā pusē to aktivizē, ar “+”un “-“ labajā pusē uzstāda vajadzīgo ātrumu, bet ar vienu “reset” pogas piespiedienu atgūst vajadzīgo iestādīto ātrumu pēc tam, kad bijusi nepieciešamība īslaicīgi sabremzēties vai paātrināties.  Sēdekļi ērti, un arī aizmugurē sēdošam 1,80 m garam pasažierim virs galvas paliek vieta kovboja cepurei. Arī interjera noformējums kļuvis klasisks, un vairs nav ne miņas no kādreizējās liekto līniju spēles. Salona apdarē izmantoti patīkami, kvalitatīvi materiāli. Jaunais modelis ir saglabājis priekšgājēja lielisko vadītāja vietas ergonomiku, tikai tagad rodas iespaids, ka esat iesēdies dārgākā, klasi augstākā automobilī. Jaunais Focus daudzējādi sācis atgādināt lielāko brāli Mondeo. Piekares konstrukcija principā ir tāda pati kā pirmajam Focus – priekšā tradicionālā McPherson, bet aizmugurē daudzsviru Control Blade. Tagad piekare ir vienīgi vairāk pieslīpēta un nodrošina mašīnai vēl labāku vadāmību, ko jau ir paguvuši izslavēt ārzemju autopreses pārstāvji. Jaunums ir elektrohidrauliskais stūres pastiprinātājs, kurš tiek uzstādīts modifikācijām ar lielākajiem dzinējiem. Dzinēju palete sastāv no četriem benzīnmotoriem un diviem dīzeļiem. Mūsu degustēto auto uz priekšu dzen jaunais 115 ZS Ti-VCT ("Twin Independent Variable Camshaft Technology") 1,6 litru dzinējs ar dubulto maināmo gāzu sadales fāzu mehānismu (atkarībā no slodzes un apgriezieniem mainās gan ieplūdes, gan izplūdes fāzes) un piecpakāpju mehānisko pārnesumkārbu. Par braucēju drošību avārijas gadījumā rūpējas paaugstinātas stingrības virsbūve, divi gaisa spilveni priekšā un divi sānos, piepūšamie drošības aizkari sānos, kā arī drošības jostas ar piespriegojuma mehānismu. Ford Focus pieejamas piecas standartaprīkojuma līnijas: Ambiente, Trend, Sport, Ghia un Titanum. Jau pašā vienkāršākajā izpildījumā automobilis ir nokomplektēts ar tādām derīgām lietām kā pastāvīgas tuvās gaismas, priekšējie un sānu drošības spilveni, centrālā atslēga, elektriskie logu pacēlāji priekšā, elektriski regulējami spoguļi, priekšējo sēdekļu apsilde un audiosistēma. Bet papildaprīkojuma sarakstā ir tādi smalkumi kā dalītā klimata kontrole, navigācijas sistēma, parkošanās sensori,

"Bluetooth" bezvadu vadība mobilajam tālrunim, balss vadība visām komforta ierīcēm, adaptīvie (grozāmie) priekšējie lukturi gan parastajām, gan ksenona lampām, MP3 atskaņotājs, divu veidu iebūvēta navigācijas iekārta, regulējami pedāļi (gluži kā "Jaguar"!), bezkontaktu atslēga, un daudz citu rotaļlietu pieaugušajiem.

Citroen C4 pasaules pirmizrādi piedzīvoja pagājušajā rudenī Parīzes autoizstādē, un jau samērā drīz, gada beigās, jaunais automobilis nonāca līdz Latvijai. C4 ir modelis, ar kuru Citroen koncerns maina savu koncepciju, turpmāk piedāvājot sportiska tipa mūsdienīgas mašīnas ar augstvērtīgiem dizaina un tehniskiem risinājumiem.

C4 hečbeks ar tā plūstošajām virsbūves līnijām un tīrajām kontūrām ir pašreizējā Citroen dizaina vērtību izpausme. Ar sportiski gludo virsbūvi un unikālo eksterjera dizainu C4 reprezentē īstu franču eleganci. Grūti nojaušams, ka jaunā "Citroen" produkta pamatā ir otra PSA koncernā ietilpstošā ražotāja – "Peugeot" modelis "307". No tā "C4" pārņēmis riteņu piekari, motorus, kā arī transmisiju. Izmēru ziņā jaunais "Golfa" konkurents maz atšķiras no sava priekšgājēja – "Xsara", bet vizuāli izskatās krietni kompaktāks par 307. Automašīnas dizainā dominē "Citroen" automobiļiem raksturīgās ekstravagantās līnijas. Lai gan modelis ir viens, būtībā tiek piedāvātas divas mašīnas – trīsdurvju kupeja un piecdurvju hečbeks. Priekšdaļas risinājums abām modifikācijām ir vienāds un tiek ieturēts Citroen jaunajā stilā, kuru noformulēja atjaunotais C5. Sportiskā kupeja uzmanību piesaista ar ekstravagantu aizmugures daļas dizainu, kas noteikti labāk patiks tiem, kam hečbeka siluets liekas pārāk noapaļots un kontrastējošs ar aso, šķautņaino radiatora un lukturu noformējumu.

Salonā valda XXI gadsimts, gaisma un plašums, daļēji pateicoties stikla jumtam (pieejams kā opcija par Ls 478 ), šeit arī netrūkst jaunu un pat pārsteidzošu risinājumu. Tas, ka mērinstrumentu panelis atrodas centrā, vēl nebūtu nekas neredzēts, taču stūres rats ar nekustīgu vidusdaļu gan izskatās ļoti nepierasti - augstumā, gan dziļumā regulējamās multifunkcionālās stūres centrālajā daļā integrētie slēdži un pogas visu laiku atrodas vienā vietā, ārkārtīgi ērta kruīzkontroles vadība. Pēc "Citroen" inženieru domām, šāds stūres risinājums ļauj drošības gaisa spilvenam visu laiku atrasties optimālajā pozīcijā attiecībā pret vadītāju. Tomēr braucot, šī neparastā stūre neprasa nekādu adaptāciju, tā ir ērta un ārkārtīgi precīza. Grūtāk pierast pie tā, ka visu laiku acu priekšā uz lielā ekrāna redzami digitāli cipari, kas rāda tavu braukšanas ātrumu, tomēr jāatzīst, ka tas disciplinē un ļauj izvairīties no muļķīgi nopelnītiem soda punktiem. Mērinstrumentu paneļa ierastajā vietā aiz stūres rata atrodas vienīgi neliels digitāls tahometrs, kura ekrāns, pieaugot dzinēja apgriezieniem, maina krāsu. Bet lielais digitālais ekrāns, kurā apvienoti spidometrs, degvielas tilpnes indikators un dzesēšanas šķidruma temperatūras rādītājs, novietots priekšējā paneļa vidū, turklāt tā rādījumi ir viegli nolasāmi kā dienā, tā arī naktī, jo ekrāna kontrastainums mainās atkarībā no apgaismojuma, bet par atkāpēm no normas (piemēram, tukša bāka) brīdinājumi iedegas sarkanā krāsā. Nedaudz zemāk atrodas vēl viens krāsains monitors, kurš ir daļa no automobiļa datora, satelītnavigācijas un audio sistēmas. Pagrieziena rādītājs ieslēdzas pavisam ikdienišķi, un darbojas ar tādu maigu tikšķi, kas atgādina... bērnību – ar šādu skaņu krita vilka nenoķertās olas pirmajā padomju ražojuma kabatas formāta elektroniskajā spēlītē “Nu pogoģi!” 

Savdabīgs jaunā "C4" standartaprīkojuma elements ir ar ventilācijas sistēmu saistīts aromatizētājs, kuram pieejami deviņi dažādi aromāti. Turklāt salonā ir ļoti daudz dažādu sīklietu nodalījumu, kastīšu, kabatiņu un āķīšu. Futūristiskais salons ir nenoliedzami stilīgs, bet ja priekšējos sēdekļos sēž divi džentlmeņi augumā virs 1,80m, aizmugurē divām garkājainām blondīnēm ar vietu tā paknapāk, un cieš nevis viņu daiļās kājiņas, bet blondās frizūras, jo jumta augstums aizmugurē jūtami samazinās. Laikam jau franču vidēji statistiskā blondīne ir īsāka par vidējo latviešu zelteni. Lai kādi brīnumi būtu sastopami automašīnas salonā, svarīgākais jaunums ir tas, ka"C4" ir pirmais sērijveida auto, kuram (par papildu samaksu) iespējams uzstādīt sensorus, kas brīdina, kad auto novirzās no trajektorijas. Jaunā ceļu sadalošo līniju šķērsošanas brīdinājumu sistēma varētu kļūt par reālu ieguvumu drošības jomā. Šī sistēma ir radīta funkcionēšanai uz lielceļiem un tā brīdina aizsapņojušos vadītāju (vibrācijas sēdekļa attiecīgajā pusē), ja automašīna šķērso ceļa apzīmējuma nepārtraukto vai pārtraukto līniju, pie nosacījuma, ja vadītājs ir aktivizējis sistēmu. Savukārt situācijās, kad braukšanas ātrums nepārsniedz 80 km/h vai, kad mainot joslas, tiek ieslēgts virzienrādītājs, sistēma vadītāju lieki netraucē. Jaunajā "Citroen C4" sastopamas arī citas šīs klases automašīnām netipiskas tehnoloģijas - adaptīvie ksenona lukturi, riepu spiediena indikators un ātruma ierobežotājs, kuru vadītājs pats var uzstādīt pēc vajadzības – lietas, kuras reti sastopamas pat vidējās klases automašīnu segmentā. Dzinēju paletē ir četri benzīna motori un trīs dīzeļi. Mūsu rīcībā ir 2,0 litru 16 vārstu agregāts ar 143 zirgspēkiem. Lieliski strādā steptronic ātrumkārba gan automātiskajā, gan manuālajā režīmā, pie tam ir arī divas papildus pogas - sportiskajam un ziemas režīmam. Citroen C4 ir aprīkots ar sešiem gaisa spilveniem, un EuroNCAP pasīvās drošības testos auto ir ne tikai saņēmis augstāko novērtējumu, bet arī gājēju sadursmes testā kļuvis par jauno etalonu. Citroen C4 atzinīgi novērtējuši arī citi auto eksperti – šis modelis starptautiskā konkursa Car of the Year 2005 finālā ieguvis godpilno 2.vietu. Izbraucam ielās! Pilsētas režīmā Focus liekas cietāks un sportiskāks, 1,6 litru motors tā pa īstam sevi sāk parādīt pie 3000 apgriezieniem ar patīkamu sportisku rūcienu. C4 sākumā liekas tāds maigāks, divlitru motors, precīzi sadarbojoties ar transmisiju automātiskajā režīmā nodrošina mierīgu komfortu. Tomēr jūtams, ka nepieciešamības gadījumā franču auto var parādīt asus zobiņus. Kad šo iespēju dodam, C4 uz nelīdzena asfalta 100 km/h + ātrumos rāda pārsteidzošu stabilitāti, vienkārši pieplok ceļam kā pielīmēts, nešaubīgi izbraucot visas virāžas, ātrumu vienkārši nejūt. Pie šī auto stūres katrs pats var justies kā Sebastians Loēbs!

Tomēr abu lielisko auto sagādāto braukšanas prieku pilnībā neļāva izbaudīt mūsu ceļu stāvoklis. Tagad jau vairs nav nekādas nozīmes tērēt ceļu uzturēšanas budžeta līdzekļus, izliekot arvien jaunas zīmes “nelīdzens ceļš”. Tā vietā lietderīgi būtu ieviest jaunu ceļa zīmi “līdzens ceļš” – daudz jau tādu nevajadzēs.

Braucot garākus gabalus ārpus pilsētas, izbaudījām kruīzkontroles priekšrocības ne tikai ērtību, bet arī drošības ziņā. Iztēlē radās nākotnes vīzija: vasaras vakaros svētdienās nebeidzamas mašīnu straumes plūst Rīgas virzienā, un visiem kruīze uzstādīta 90+10%, visi brauc vienā plūsmā, relaksētā noskaņā, visi mājās nokļūst ieplānotajā laikā. Bez kruīza vispārējas lietošanas šāda idille tikpat kā neiespējama, jo vienmēr kādam liksies, ka priekšā braucošie velkas, vienmēr kādam būs smagāka labā pēda... Jau tagad, pavasarīgi sausu asfaltu zem riteņiem sajutuši, visādi krutie un atsaldētie, kas braukšanas iemaņu trūkuma dēļ visu ziemu bijuši spiesti rāmi ripināt, sākuši aktīvi plosīties ielās, absolūti nerespektējot apkārtējos, bet gan jau fizikas likumu un ceļu policijas nepielūdzamais spēks, kā arī citu satiksmes dalībnieku nevienaldzīgā attieksme ierādīs tādiem viņu īsto vietu.

Nobeigumā, kā vienmēr, mēs nemēģināsim dot kategoriskus vērtējumus un secinājumus vai ietekmēt jūsu izvēli. Ja vecais Focus izskatījās kā tikko nobraucis no rasējamā dēļa, tad jauno nepārprotami ir projektējis gudrs dators, kam dots uzdevums apkopot visu iepriekšējo pieredzi un radīt ideālu kompaktklases mašīnu. Dators savu uzdevumu ir paveicis godam, tikai... automobiļa tēlā nav nevienas rozīnītes, kas spētu raisīt cilvēciskas emocijas. Īsāk sakot – vairs nekādu fokusu! Jaunais Focus ne tikai ārēji kļuvis respektablāks, bet arī savā būtībā ir krietni paaudzies. Tas vairs nav bagātu studentu auto, tad jau drīzāk - auto pusmūža krīzei. Bet pavisam noteikti – tas ir auto bez trūkumiem, kas nopietni piesaka savas pretenzijas uz kompaktklases līdera vietu.  Prieks, ka Citroen atkal sāk ražot automašīnas ar avangardisku izskatu un progresīviem tehnoloģiskiem risinājumiem. Jaunais C4 spēj radīt pirmo iespaidu, ka tas izkāpis no kādas futūristiskas 70.gadu Holivudas filmas, kurās apmēram šādas mēdza attēlot tālās nākotnes – 2000.gada automašīnas. C4 piemīt izteikti spēcīga individualitāte – tas valdzina ar savu novatorisko stilu un oriģinālo aprīkojumu. Jaunais dizaina risinājums ir reizē komfortabls un funkcionāls. C4 ir laba izvēle klientiem, kam svarīga ne tikai elegance un stils, bet arī braukšanas drošība un komforts, ko C4 piedāvā līdz šim vēl nebijušā kvalitātē.

Kompaktklases automobiļi jau sen vairs nav mazi, lēti un vienkārši braucamie, kuri paredzēti vienīgi tam, lai iespējami ātrāk nokļūtu no punkta A līdz punktam B. Jaunie kompaktklases modeļi piedāvā visu ikdienā nepieciešamo un vēl daudz vairāk, tiem ir komfortabls aprīkojums ar daudzām ērtām funkcijām – tas ir īpaši izstrādāts, lai braukšanas baudu padarītu pilnvērtīgāku un daudz patīkamāku. Atliek tikai jautājums – ja šeit ir viss ko var vēlēties, tad kādēļ vajadzīgas dārgākas augstākas klases mašīnas?

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-