Pievienots: 6. jūnijā 2008 02:00 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)
MX-5 pamatkoncepcija ir vienkārša kā viss ģeniālais – maksimāli viegla un kompakta virsbūve ar motoru priekšā, aizmugurējo riteņu piedziņu un ideālu svara sadalījumu starp asīm, kas par samērā lētu naudu sniedz maksimālu braukšanas baudu.
Ir kāds auto, kurš nu jau 16 gadus pierāda to, ka nav jābūt miljonāram, lai brauktu ar īstu sporta vāģi! Tā ir Mazda MX–5, klasisko 60.gadu britu rodsteru mantiniece, kuras parādīšanās atklātībā ar Miata vārdu 1989.gada 9.februārī Čikāgas motoršovā radīja bumbas sprādziena efektu. MX-5 pamatkoncepcija ir vienkārša kā viss ģeniālais – maksimāli viegla un kompakta virsbūve ar motoru priekšā, aizmugurējo riteņu piedziņu un ideālu svara sadalījumu starp asīm, kas par samērā lētu naudu sniedz maksimālu braukšanas baudu. Kopš tā laika piemīlīgajai mašīnītei piešķirts vairāk par 110 dažādām balvām, atzīmējot tās efektīgo dizainu, precīzo vadāmību un augsto vērtību attiecībā pret cenu. 1997.gada beigās Miata pirmo paaudzi, kas izcēlās ar raksturīgajām izbīdāmajām lampām, nomainīja otrā paaudze. 2000.gadā MX-5 tika ierakstīta Ginesa rekordu grāmatā kā visvairāk pārdotais divvietīgais vaļējais sporta auto. Visā pasaulē ir apmēram 200 Mazda MX–5 fanu klubu, ar šīm mašīnām Ziemeļamerikā, Eiropā un Japānā jau daudzus gadus notiek populāri amatieru sacīkšu seriāli. Tagad mūsu priekšā ir trešās paaudzes japāņu rodsters, kurš saglabājis klasiskās britu proporcijas - divvietīgu vaļēju virsbūvi ar garu priekšu un īsu aizmuguri, taču pieaudzis un kļuvis atlētiskāks. Trīs Mazda dizaina studijas Japānā, Vācijā un Kalifornijā veselu gadu strādāja pie jaunā MX–5 dizaina. Rezultātā par labāko tika atzīts japāņu modeļa eksterjers un vācu interjers, bet jeņķu piedāvājums noraidīts, jo pārsniedza uzdotos parametrus. Atšķirībā no iepriekšējā MX-5, kas izskatījās kā britu Lotus, jaunais auto pārstāv japāņu dizaina skolu, tomēr tā sejā ir nekļūdīgi atpazīstami MX–5 piemīlīgie vaibsti. Toties sportiskā kokpita interjerā vērojamas pārvērtības. Vācu izstrādātais akurātais instrumentu panelis nedaudz atgādina Porsche Boxster, bet piano-black plastmasa vairs neatpaliek no Mazda6 salonā esošās. Pateicoties par 65 mm pagarinātai riteņu bāzei, tagad kokpitā varot ērti justies cilvēki augumā līdz 1,86 m (agrāk – ne garāki par 1,80m). Man ar saviem 1,88 m vietas kokpitā joprojām ir pamaz, tomēr sēdpozīciju izdodas piemeklēt visai optimālu. MX-5 sēdekļu forma ir tuva ideālam, bet tie novietoti ļoti zemu, tādēļ zināmas grūtības rada izkāpšana, un stūre jāieregulē visaugstākajā pozīcijā. Pēc divu stundu nepārtrauktas braukšanas tomēr jāpiestāj izlocīt kājas…par sevi atgādina mani divi liekie auguma centimetri. Uzlabotā ventilācijas sistēma ar papildus atverēm spēj novirzīt gaisa plūsmu tieši tur kur nepieciešams, lai radītu maksimālu komfortu, rezultātā cabrio sezona tiek pagarināta āra temperatūras režīmos no +10 līdz +30 grādi pēc celsija. Nepastāvīgajā Latvijas pavasarī trīs dienu laikā izdevās izbaudīt gandrīz visu temperatūras amplitūdu no +12 līdz +26 grādu robežās, un bija OK. Pat neliels lietutiņš nebija šķērslis bezjumta braukšanai – vējstikls droši novirzīja lāses pāri braucēju galvām. Toties, kad sākās kārtīgs negaiss, paglāba vieglais sintētiskā materiāla jumts, kas joprojām ir manuāli uzvelkama konstrukcija. Tagad pie pirmās nepieciešamības jumtu var uzraut ar vienu roku sešās sekundēs, pat neizkāpjot no auto! Pamodināt piemīlīgajā mašīnītē snaudošo zvēru ir pavisam viegli – tikai iemin grīdā gāzes pedāli!
Ar vaļēju sporta rodsteru ir tā - jo ilgāk brauc, jo vairāk patīk. Un lai brauktu ātri ar nolaistu jumtu, nav nepieciešama ne ķivere, ne Timrota lidotāja cepure, pat saulains laiks nav obligāts priekšnoteikums. Nešauboties sauktu šo auto par savu, ja vien būtu nedaudz mazāka auguma, bet tagad… jūtos kā lielveikalā – vislabākās lietas par labu cenu ir pieejamas tikai neliela auguma cilvēkiem. Tiesa, pēc kabriovīkenda esmu nedaudz saaukstējies (tāds sīkums, salīdzinot ar pilnmēnesi ievziedu laikā), bet to norakstīšu uz hokeja un auksta alus rēķina, jo piemīlīgais, maigais zvērs ne pie kā nav vainīgs.
Komentāri: