Jaguar X-type AWD & Saab9-3 Sedan

Pievienots: 30. novembrī -0001 00:00 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

Abi tik dažādie auto ir cienīgi pretinieki. Vienādi augsts braukšanas komforta līmenis un tehniskā pilnība, bet pilnīgi dažādas ideoloģijas. Potenciālajam pircējam izvēles iespējas ir lielas.

 Džentlmeņiem un lidotājiem

Kas gan var būt kopīgs angļu aristokrātam un zviedru lidotājam? Pilnpiedziņas universālim ar V6 benzīnmotoru un automātu un priekšpiedziņas sporta sedanam ar turbodīzeļa dzinēju un manuālo transmisiju? Atbilde šajā gadījumā ir viena – kopīga ir potenciālā mērķauditorija, potenciālie pircēji. Estēti un inteliģenti. Cilvēki, kurus raksturo izkopta gaume un izsmalcināts stils. Spēja attīstīties un mainīties. Dziļa sevis pārzināšana. Tieksme uz ekskluzivitāti, nevis tieksme uz savas pārticības uzstājīgu demonstrēšanu. Vēlēšanās būt oriģinālam un atšķirties no vispārējā priekšstata par veiksmīga jaunlatvieša mūsdienu tēlu. Jaguar ir viena no leģendārākajām britu automarkām, kuras aizsākumi meklējami jau 1922. gadā, kad Sers Viljams Laions divdesmit gadu vecumā ar bankas aizdevumu £1000 apmērā dibināja Swallow Sidecar Company, kas sākumā nodarbojās ar blakusvāģu un motoru, bet vēlāk arī ar nelielu automašīnu projektēšanu un ražošanu. 1935.gadā pirmo reizi parādās Jaguar vārds, kurā nosaukts pilnīgi jauns limuzīnu un sporta mašīnu klāsts, taču īpaši populāra šī marka kļuva 20. gadsimta 60-tajos gados, kad tika radīts Jaguar E-type. Tagad neviens nešaubās, ka Jaguar vārds bija ideāla izvēle kaķa grācijas un elegances, jaudas un izveicības apvienojuma raksturošanai. Mašīnas ir attaisnojušas šo analoģiju visos veidos. Daudzus gadu desmitus Jaguar vārds bija nedalāmi saistīts ar dārgas ādas, dārga parfīma un dārgu cigāru aromātiem, jo pieradināt šo zvēru varēja tikai aristokrātijas un biznesa elites pārstāvji. 1989.gada septembrī Ford koncerns paziņoja par 15% Jaguar akciju pirkšanu, bet oktobrī izteica priekšlikumu pārpirkt visu kompāniju. Darījumu noslēdza 1990.gada februārī, tas paredzēja Jaguar markas saglabāšanu. Jaunais kompānijas saimnieks deva uzdevumu sākt iebrukumu Audi A4, 3.sērijas BMW un C klases Mercedes teritorijā – vidējā klasē. Tika radīts Jaguar X-type, kam bija jākļūst pieejamam ne tikai izredzētajiem, vienlaicīgi nenododot markas ideālus. Pretēji konservatīvo markas cienītāju bažām, Jaguar nav kļuvis par prastu priekšpiedziņas vāģi, X-type ir pirmais pilnpiedziņas auto Jaguar vēsturē! Mašīnai, kas nes dižciltīgo vārdu, lai gan būvēta uz pilnpiedziņas Ford Mondeo platformas, izdevies saglabāt markas raksturīgās iezīmes, prestižu, komfortu, un būt piemērotai vienlaicīgi gan britu tradīciju cienītājiem, gan sportiskā stila piekritējiem. X-type debitēja 2001.gada Ženēvas autosalonā, un tās āriene ir simtprocentīgi atpazīstama kā pilntiesīgs jaguārs: raksturīgais virsbūves siluets, kas atgādina lēcienam gatavu kaķi, četras elipsveida lampas, reljefie izliekumi motora pārsegā – gandrīz kā XJ8 samazināta kopija. Svenska Aeroplan Aktiebolaget dibināta 1937. gadā kā nacionāla militārās aviācijas rūpnīca. Pēc kara rūpnīcas 15 inženieriem, kuri līdz šim bija projektējuši bumbvedējus un iznīcinātājus, tika dots uzdevums radīt automobīli. Saab 92 pirmais prototips tika prezentēts 1947.gadā, un šis auto atšķīrās no visiem tā laika modeļiem. Nu jau vairāk kā piecdesmit gadus Saab inženieru tradīcijas balstās aviācijā un viņi ražo automašīnas cilvēkiem, kuri meklē vairāk nekā vienkārši pārvietošanās līdzekli. Rezultāts ir drošas automašīnas, kurām gan dizainā gan braukšanas pieredzē, ir sava īpaša, ļoti noteikta identitāte. 1976.gada Saab 99 turbo bija sensācija visā autopasaulē – pirmoreiz turbo tehnoloģijas tika piedāvātas ikdienas mašīnā. Droši vien daudziem no 80.gadu bērnības atmiņās saglabājies bildītēs skatītais ne ar ko nesajaucamais zviedru automobilis Saab 900 turbo, ar kādu brauca tā laika zviedru sporta zvaigznes Bjerns Borgs un Ingemārs Stenmarks. Kur tiesi slepjas iemesls šī auto pievilcībai? Varbūt taja apstaklī, ka orģinalais skandinavu dizains to liek pamanīt starp citiem, vai arī auto tehniskie risinajumi, kuri ir ļoti atsķirīgi no visparpieņemtajiem, varbūt kāda īpaša aura, kura piemīt tikai Saab 900? Jebkurā gadījumā, tā līdzība ar lidmašīnu bija nepārprotama nojaušama pat tiem, kuri nekā nebija dzirdējuši par zviedru kompānijas saistību ar aviāciju. 1990.gadā par 50% Saab kompānijas īpašnieku kļuva General motors korporācija. Tomēr gadu gaitā nākamie saab modeļi arvien vairāk sāka zaudēt individualitāti, iegūstot vairāk prestiža un komforta apmaiņā pret azartu un savu es. 1998.gadā savu  pirmizrādi piedzīvoja iepriekšējās paaudzes Saab 9-3, kas tika apgādāts ar pirmo turbodīzeli kompānijas vēsturē.Kad vēl pirms jaunā 9-3 prezentācijas žurnālisti vaicājuši Saab inženierim Ekhardam Švarcam – kādu viņš redz jauno auto, inženieris uz papīra uzzīmējis smaidošu šofera seju, paskaidrojot - mašīnai jābūt tādai, kas būvēta ap vadītāju, lai kalpotu tā ērtībām un sniegtu maksimālu braukšanas baudu. Tātad šajā auto vadītāja vietas ergonomikai pievērsta galvenā vērība, saglabājot tradicionālās Saab dizaina vērtības. 2002.gada Parīzes autosalonā šī modeļa prezentācijā tas tika raksturots kā pats paklausīgākais un atsaucīgākais auto visā saab vēsturē. Jaunais 9-3 Sporta Sedans ir pirmais solis lielākajā autobūves programmā Saab rūpnīcas vēsturē. Šī ir aizsākums pilnīgi jaunas automašīnu modeļu grupas radīšanai, lai apmierinātu visaugstākās tirgus prasības. Interesanti, ka atšķirībā no iepriekšējās 9-3 paaudzes, kas pamatā bija ar hečbeka virsbūvi, jaunais 9-3 ir sedans. Salīdzinājumā ar priekšgājēju, jaunais 9-3 piedāvā lielāku plašumu salonā, arī aizmugurē sēdošajiem, saglabājot iepriekšējo kopgarumu. Platums palielināts par 55 mm un riteņu bāze ir par 71 mm garāka. Cenas ziņā tas ir konkurents BMW 3-sērijai, Audi A4 un Volvo S60. Būtiskākā jaunā 9-3 īpašība ir sportiskas braukšanas pieredze un uz vadītāju orientēts dizains.

Jaguar X-type Estate AWD ar 196 zs 2,5 litru benzīna dzinēju.

Jaguāra piedāvājumā pirmo reizi ir arī mašīna ar šādu daudzpusīgu universāļa tipa virsbūvi. Tomēr, no jebkura skatupunkta tas ir īsts jaguārs. Bet tas, neupurējot tradicionālās vērtības, tādas kā spēka un greznības apvienojumu, sola arī nebijušu fleksibilitāti un jaunas, nebijušas iespējas mūsdienīga aktīva dzīvesveida cienītājiem.No priekšas pilnīgi neatšķiras no X-type sedana, uz kura bāzes šis auto ir veidots. Dizaineri izturējušies ļoti saudzīgi, saglabājot neskartu visu priekšējo daļu līdz vidējiem statņiem, no jauna izveidojot tai organiski piemērotu aizmugures daļu. Skatoties uz mašīnas elegantajām formām, uzreiz nepateiksi, ka šī ir pilnpiedziņas mašīna, ja neievērosi trīs maģiskos burtus uz bagāžnieka durvīm AWD (all wheel drive). Toties uzreiz ievērosi lielos riteņus un divu izpūtēju nopietno kalibru. Šis jaguārs nav orientēts uz sportiskām ambīcijām, tā respektablā salona raksturīgās iezīmes ir izsmalcinātība, elegance un britu tradīcijas. Šeit ir vecā, labā Anglija, kādu to atceramies no sera Artura Konana Doila romāniem. Elegantā stūre ar kaķa emblēmu centrā un izcili ērtie, elektriski regulējamie sēdekļi apmierinās visprasīgāko vadītāju. Alpine audiosistēma ar 9 salonā integrētiem skaļruņiem nodrošina lielisku skaņas baudījumu ne tikai vadītājam, bet visiem pasažieriem. Bet šādā gaisotnē Oasis un The Darkness mūzika kaut kā neiederās, jāmēģina Queen un Led Zeppelin, jo Toma Džonsa ierakstu līdz šim mūsu braucamās mūzikas kolekcijā nebija, bet varbūt vajadzēja... Ievērojot autožurnālistikas uzjautrinošās tradīcijas, jāatzīmē dažiem tik svarīgo lietu, ka mašīnas pasmago durvju aizvēršanās troksnis šeit ir pareizajā, dižciltīgajā toņkārtā. Aizmugurējo, piekto durvju logu var attaisīt atsevišķi, lai bagāžniekā iesviestu iepirkumu somu. Zem bagāžnieka grīdas ir papildus niša dažādiem sīkumiem. Aizmugurējos sēdekļus iepējams sadalīt proporcijā 70:30. Parkinga sensors ar pīkstieniem brīdina par šķērsli, ja ieslēgta atpakaļgaita. Tuvojoties šķērslim, skaņa kļūst intensīvāka. Automātiskā ātrumkārba, neskatoties uz ātrumkloķa U-veida kulisi ar vairākiem pazeminātos režīmus apzīmējošiem cipariem, faktiski paredzēta tikai ieslēgšanai drive režīmā. Pilsētā automāts slēdzas līgani un nemanāmi, tomēr Rīgas satiksmes džungļos pieradušam kompaktklases lietotājam paliek sajūta, ka ar manuālo kārbu būtu iespējama dinamiskāka braukšana, roka sākumā ierasti tver ātrumkloķa galviņu. Kārbas reakcijas pieskaņotas gaitas līganumam. Ieslēdzot sport režīmu, viss nostājas savās vietās, dižciltīgais jaguārs vairs neļauj sev priekšā iespraukties visādiem plebejiem. Tikai degvielas patēriņš tagad ir pa kabatai vien bagātam aristokrātam. Ārpus pilsētas baudām pilnīgu komfortu. Salona solīdais ādas un koka interjers uz vadītāju iedarbojas relaksējoši. Motors un ārpasaules trokšņi tikpat kā nav dzirdami. Jebkura apdzīšana notiek kā rotaļājoties. Ieminot grīdā kikdaunu, veicot apdzīšanu uz šosejas, paātrinājums ir iespaidīgs, tāpat kā mežonīgā kaķa pieklusinātais rēciens, un pavisam viegli un nemanot esam jau krietni pāri atļautā ātruma limitam. Nedrīkst aizmirst uzmest acis spidometram. Vai mums izdosies izbaudīt jaguāra šasijas leģendārās kvalitātes – braukšanas komforts neatkarīgi no ceļa seguma apvienojumā ar precīzu vadāmību? Tiešām, Jaguārs pat mūsu pierastajos ceļa seguma apstākļos spēj palikt maksimāli komfortabls. Neskatoties uz brīžiem amerikāniski maigu šūpošanos augšup-lejup, piekare apbrīnojami cieši turas pie ceļa arī asos līkumos. Mašīna atsaucīgi reaģē uz stūres komandām un paklausīgi ietur uzdoto trajektoriju, radot vieglas un atbrīvotas braukšanas sajūtu. 2,5 litru 6 cilindru 24 vārstu dzinējs nodrošina 196 zs jaudu, paātrinājumu līdz simtam 8,9 sekundēs un maksimālo ātrumu 220 km/h. Ar vidējo degvielas patēriņu 10,3 litri uz 100 km ir jāsamierinās, ja vēlies arī iespēju sajust jaguāru kā performance car. 

 Pilnpiedziņa.

Jaguāra starpasu diferenciālis sadala griezes momentu starp priekšējiem un aizmugurējiem riteņiem attiecībā 40:60 normālā braukšanas režīmā, tomēr nepieciešamības gadījumā pēc borta datora komandas šī attiecība var mainīties.Lai arī pilnpiedziņas priekšrocības ļāva papilnam izbaudīt braukšanas prieku līkumotos grants ceļos, tomēr secinājām, ka šī mašīna ir paredzēta labiem eiropeiska līmeņa ceļiem. Bet jebkuri ceļi dažreiz tomēr mēdz būt slapji vai slideni, un šādos apstākļos pilnpiedziņa ir nepieciešama ne tikai lai realizētu motora jaudas iespējas, bet arī vienkārši kā aktīvās drošības būtisks elements. Bet automātiskās kārbas pazeminātie režīmi domāti ne jau bezceļu braukšanai, tikai drosmei, lai lēdija Bāskervila nezaudētu aukstasinību, kad atgriežoties no vēlas tējas dzeršanas, pēkšņi atklātu, ka pazīstamais ceļš pāri tīrelim noklāts ar plānu ledus kārtiņu.

Saab9-3 Sport Sedan.

Uzlūkojot piezemēto, dinamisko siluetu, nāk prātā divējādas emocijas: no vienas puses – skandināvisks vēsums, no otras – starta gaidās sastingusi lidmašīna. Uzreiz redzams, ka šis auto nav radīts nīkt pilsētu sastrēgumos, tā stihija ir lidojums pa brīvu asfalta trasi. Dizainā redzamas nepārprotamas markas iezīmes – ķīļveida siluets ar ieapaļo vējstiklu un raksturīgā priekšdaļas stilistika, lai arī tas viss vairs nav tik izteiksmīgs kā leģendārajiem vecajiem modeļiem. No salona lieliski pārredzams priekšā aicinošais horizonts un strauji attālinošies citu auto silueti aizmugures spoguļos, bet aizmugures pārskatāmība ir visai ierobežota, jo kurš gan lidmašīnā skatās uz aizmuguri. Abu degustējamo automobiļu saloni ir dažādu stilu pretstati. Pēc jaguāra greznības pirmajā brīdī paneļa vienmuļi pelēkā plastmasa liekas nepiemērota šādas klases mašīnas salonā.  Saaba interjers veidots uz sportiskas nots, pietrūkst tikai šodien populāro alumīnija apdares detaļu. Komforts šeit organiski sadzīvo ar sportiskumu. Vai nu jaunā "9-3" sēdeklis ir zemāks, vai masīvais panelis augstāks, bet aizverot durvis automobilī jūties kā kapsulā. Dziļie sportiskie sēdekļi, biezais trīsspieķu stūres rats, pret pilotu pavērsta centrālā konsole ar daudzajām podziņām patiešām liek justies kā reaktīvā iznīcinātāja pilotam. Vadītāja vietas izjūtas. Lielākā instrumentu paneļa daļa veido loku ap vadītāju. Tas ir loģiski izkārtots un sniedz taustāmu mēraparātu un vadības sviru sajūtu. Stūres rats ir regulējams vēlamajā slīpumā un sasniedzamībā. Zaļš instrumentu paneļa apgaismojums un Nakts paneļa funkcija sniedz atbrīvotu braukšanu tumsā - izslēdz visus liekos rādītājus, atstājot vien zaļi degot spidometru, bet tikai līdz iedaļai 140 km/h, tumsā taču vairāk nevajag. Saab informācijas displejs novietots augstu uz kokpita, tuvu vadītāja dabiskajam skata augstumam. Aizdedzes atslēga nav atslēga tradicionālā nozīmē, bet tāds mazs, melns kloķītis, kas ievietojams un pagriežams viduskonsoles iedobē, kas atrodas nevis priekšā pie stūres kolonnas vai panelī, bet pie labās rokas, gandrīz starp sēdekļiem. Butterfly" atvāžamais glāžu turētājs, kas, nospiežot podziņu,  burtiski izlido no paneļa virs klimata sistēmas, pirmo reizi nobaidot ne vienu vien blakussēdētāju, ir papildaprīkojums - Ls 30. Piemaksa par ādas sēdekļiem ir Ls 750, bet vasarā āda nav labākais risinājums, toties neiztikt bez klimata kontroles, kas sākot no "Linear" ir standartaprīkojums. Mūsu degustējamā auto aprīkots vidējā, jeb "Arc" specifikāciju līmenī, kas iekļauj 16 collu vieglmetāla diskus un ādas/tekstila interjeru ar koka apdari, kas parādās vien durvju noformējumā un kontrastē ar aviācijas stila paneli. Mašīna aicina gūt baudu no aktīvas braukšanas. Mēs ļaujamies aicinājumam, neatraujot rokas no stūres rata un klausoties dinamisku mūziku no aizgājušā gadsimta rokmūzikas zelta fonda – Def Leppard, Whitesnake, Bon Jovi un, protams, zviedru visu laiku veiksmīgāko rokgrupu Europe. Un šādi braucot Saab kļūst par lielisku antidepresantu, kas liek aizmirst par ceļu stāvokli. Te nu atklājas ko autoražotājs domājis, paziņojot, ka jaunais 9-3 ir auto ar vispilnīgāk izstrādāto attīstības programmu ritošās daļas jomā, ko Saab jebkad radījis. Automašīnas vadīšana, jūtīgums uz vadītāja rīcību un augsts atgriezeniskās reakcijas līmenis jebkurā gadījumā, lai panāktu līdzdalības sajūtu, un braukšanas bauda, kādu pieprasa atbilstošā automašīnu klase. General motors koncerna ietvaros saab 9-3 izmanto to pašu platformu ko opel vectra, tomēr šasijas regulējumi zviedru un vācu automobiļiem būtiski atšķiras, Saabam šasija sportiskāka, pie tam šeit ir pat piestūrējoša aizmugure. 'ReAxs' - aizmugures riteņu pasīva stūrēšana. Aizmugures piekares unikālā kinemātika ģeometriski piemērojas pagriezienam panākot optimālu vadāmību un stabilitāti. Neapšaubāmi,  Saab piekare ir cietāka un sportiskāka kā jaguāram, bet tomēr pietiekami komfortabla arī uz nelīdzena ceļa. Lieliska ir jaunā sešpakāpju Saab mehāniskā pārnesumu kārba. Taču visvairāk patīkamu emociju pilnīgi negaidot sagādāja 1,9 litru 4 cilindru 8 vārstu tiešās iesmidzes common rail turbodīzelis. Absolūtos skaitļos "TiDs" uz papīra nespēj iedvesmot – 120 zs, paātrinājums līdz simtam 11,5 sekundēs, maksimālais ātrums 200 km/h, taču uz ceļa sajūtas ir pavisam citādas, atklājas "Saab" turbodzinēja raksturs un elastībā (80 - 120 km/h) šo motoru pārspēt grūti. Sākumā tas it kā laiski snauž, taču modri vēro apkārtni, un nepieciešamības gadījumā izšaujas kā atspere. Bet vidējais degvielas patēriņš – tikai 5,8 litri uz 100 km. Augstākos režīmos nu atklājas stingrās, pat cietās piekares jēga un stūres mehānisma kvalitātes. Lielos ātrumos mašīna uzvedas precīzi, brauc klusi un stabili, vadītājs it kā pilnībā saplūst ar mašīnu un zaudē brīdinošo ātruma izjūtu. Jā, šeit patiešām ir kaut kas no lidojuma, un degustācijas nobeigumā tā vien gribas dziedāt kopā ar Prāta Vētru: “ir mūsu gaisa kuģis drošs, un laiks aiz borta apburošs”!   


Jaguar vienmēr sevī ir iemiesojis eleganci, sportiskumu un stilu. Tā savdabīgās līnijas, kas raksturo katru Jaguar modeli, atšķir un novērtē pat nezinātājs. Savā būtībā 100 % brits – konservatīvs, viegli elegants un tomēr apskaužami stilīgs. Ne tikai preču zīme, ko dievina, lolo un apskauž, bet arī kultūras mantojums. Prestižs un sapnis. Neraugoties uz Jaguar atjaunoto modeļu virzību demokrātiskākos segmentos (X-type un S-type modeļi) un tam sekojošo būtisko pārdošanas apjomu pieaugumu, Jaguar palicis uzticīgs savām galvenajām vērtībām, kas noteikušas šo auto prestižu un  popularitāti jau vairāk kā 30 gadu. Tagad pirmo reizi vēsturē ir iespēja par salīdzinoši nelielu naudu (mūsu degustētā auto cena 40613 eiro) iegūt tiesības pateikt un izgaršot šos vārdus: “Mans Jaguārs!” Ambīciju piepildījums. Arī mazākais no jaguāriem ir karaliska mašīna, un vienīgais tās mīnuss ir karaliskais degvielas patēriņš. X-type Estate ir jaguārs jaunajai aristokrātu paaudzei, kas dod priekšroku aktīvam dzīvesveidam. Ar šo auto var droši doties kā uz pirmizrādi Alberthollā tā uz golfa klubu vai uz medībām. Var droši apgalvot, ka "9-3 Sport Sedan" ir mūsdienu aerodinamikas paraugs, un "Saab" aviobūves pieredze atkal guvusi jaunu izpausmi sauszemes transporta līdzeklī. "Sport Sedan" ir skaists auto, un neuzkrītošais krāsas tonis drīzāk pat izceļ sedana grāciju. Skandināvu priekšstats par sportisku auto. Pastāvīga jaudas klātbūtne, ātrums un degvielas patēriņš 5,8 l/100 km ir patīkama kombinācija, sevišķi tāpēc, ka ar visu dīzeļdzinēju tas maksā 33400 eiro. Bet šajā gadījumā nauda nav galvenais. Saab nav mašīna, kuru pirks, lai zīmētos ar pārticību. Un Saab nav vienkārši pārvietošanās līdzeklis, tas ir auto ar dvēseli, personību un inteliģenci.Pēc mūsu degustācijas nonācām pie secinājuma, ka šie abi tik dažādie auto ir cienīgi pretinieki. Vienādi augsts braukšanas komforta līmenis un tehniskā pilnība, bet pilnīgi dažādas ideoloģijas. Potenciālajam pircējam izvēles iespējas ir lielas.        


Jā, un vēl viena kopīga iezīme ir tā, ka abi šie auto modeļi apliecina Džeimsa Bonda vecā teiciena: “nekad nesaki nekad” spēku. Kurš gan pirms apmēram gadiem 10 spēja iedomāties, ka zviedru lidmašīnu Saab darbinās dīzelis un ka dižciltīgais jaguārs pieņems universāļa tipa virsbūvi?  Nu varbūt vienīgi Burnejas sultāns, kurš tūninga meistariem esot licis izgatavot universāla virsbūvi vairākiem saviem Ferrari.


7.05 (104)

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-