“Nissan Leaf” “2” degustācija

Pievienots: 19. oktobrī 19:39 | Autors: Kaspars Bergmanis | Komentāri: (0)

Vai nākotne ir pienākusi? Staigājot pa “Porsche” automobiļu muzeju Štutgartē, manu uzmanību saistīja elektromotors, kurš iemontēts automobiļa ritenī. Pirms 100 gadiem Ferdinands Porše aizrāvās ar elektromobiļu projektēšanu. Tomēr naftas lobijs uzvarēja, bet pēc 100 gadiem atkal uz skatuves uznāca automobiļi ar elektromotoriem.

Par elektromobiļiem runā arvien biežāk, bet informācija par šo transporta veidu tik un tā ir nepietiekama. Šķiet, ka pienācis pēdējais brīdis iepazīties ar elektromobiļiem, kuri pieejami Latvijas tirgū. Un tā: otrās paaudzes “Nissan Leaf”.

Testa auto saņemu “Nissan” dīlera “Norde” salonā. Seko 10 minūšu gara instrukcija, un varu doties ceļā. Auto displejā redzu, ka baterija ir uzlādēta līdz 86% un ar to var nobraukt 340 kilometrus. Neliels riņķis pa Rīgas sastrēgumiem, un laižam uz Kuldīgu. Lai sasniegtu galamērķi, jānobrauc 160 kilometri. Tā kā Kuldīgā ir elektomobiļu ātrās uzlādes punkts, tad braucam ar domu, ka enerģijai ir jāpietiek un ceļā nepaliksim.

 Pirmais iespaids — salons

To, ka “Leaf” ir elektromobilis, nodod valsts reģistrācijas numura zīmes burti gaiši zilā krāsā. Vizuāli stilīga automašīna, kurai ir kvalitatīva salona apdare ar visām mūsdienu automobilim iespējamām ekstrām. Sēdekļi ērti, un arī aizmugurē sēdošajiem pietiek vietas kājām, ja pie stūres sēž 1,83 cm garš atovadītājs.

“Nissan”, radot otrās paaudzes “Leaf”, nav centies savu pircēju šokēt ar skārienjutīgām pogām, kā to dara “Tesla” vai “VW”. Piemēram, lai “Tesla Model X” limuzīnā ieslēgtu salona apgaismojumu, ir nevis jāpiespiež slēdzis pie griestu plafona, bet jāmeklē viduskonsoles planšetē opcija “apgaismojums”, tad jāatrod salona apgaismojums un gluži kā “iPhona” telefonā jāaktivizē opcija “lai top gaisma”. “Nissan Leaf” ir tradicionāls, un tas ir forši! Ja gribi skaļāku mūziku — pagriez apaļu podziņu. Tāpat arī var meklēt citu radiostaciju vai regulēt skaņas kvalitāti. Ar analogo pogu palīdzību var regulēt vēlamo temperatūru salonā, kā arī citas komforta opcijas, kuras iestrādātas panelī.

Kad parādījās pirmie digitālie odometri, kuri braukšanas ātrumu attēloja ciparu formātā, šī novitāte netika uzņemta ar sajūsmu, jo mirgojošie cipari nenolasās tikpat labi kā spidometra pulksteņa bultiņa. Iepriekšējam “Leaf” spidometrs bija digitāls, bet tā pēctecis ieguva analogu pulksteni. Kas nudien šķiet dīvaini laikā, kad visi ražotāji sāk pāriet uz panelī iestrādātām “planšetēm”, kur vari mainīt pat mērierīču grafisko dizainu. Un tā: “Leaf” odometrā kreisajā pusē ir displejs, kurā redzama informācija par bateriju, nobraukumu, tehniskajiem iestatījumiem, kurus var aktivizēt uz stūresrata izvietotajām podziņām. Viss ērti un pārskatāmi. Analogās pogas ļauj šoferim nenovērsties no ceļa, un tas ir ērti un droši.

Gaita

Uzsākot braukšanu, iedūcās “Leaf” elektriskā sirds, un tad var dzirdēt tikai vēja un riepu šalkoņu. Protams, ar “Leaf” jābūt divtik uzmanīgam veikalu stāvlaukumos, kur gājēji nu nekādi nespēj iedomāties, ka viņiem uz papēžiem var mīt bezskaņas auto. Zem “Leaf” grīdas ir iestrādāta 40 kWh jaudīga baterija, kura ir gana smaga, lai Kurzemes līkloču ceļos izbaudītu auto ar zemu smaguma centru. Braucot sportiskā režīmā, lieti noder opcija “ePedal”. Ar “ePedal” var braukt, neizmantojot bremzes. Tiklīdz noņem kāju no akseleratora pedāļa, elektromotors pārtop par ģeneratoru un slodzes dēļ auto bremzē gluži kā tradicionāls auto ar manuālo ātrumkārbu ziemā. Tā sauktā bremzēšana ar motoru ir gana efektīva, bet elektromobilī tā arī lādē auto bateriju, jo notiek rekuperācija.

Braucot pa šoseju, izmēģinām autopilota funkciju. Kamēr aprod ar kruīzkontroles aktivizēšanu un uzstādīšanu, paiet kāds laika sprīdis. Šķiet, ka ikviens autoražotājs kruīzkontroli būvē tikai pēc sev vien zināmiem noteikumiem. Labi — kruīzkontrole darbojas, bet kā ar autopilotu? Uz stūresrata izvietotās pogas saslēdzam pareizā secībā, un displejā parādās indikācija par autopilota aktivizēšanu. Liekam rokas klēpī un braucam, bet prieki nav ilgi, jo “Leaf” aicina rokas uzlikt atpakaļ uz stūres, jo pilnībā paļauties uz auto acīm nevar. Kāpēc? Pirmkārt, autopilots nolasa savu braukšanas trajektoriju pēc baltajām ceļa marķējuma līnijām. Viduslīnija ir, bet labā ceļa apmale marķēta ne visur, un te nu atkal vadība jāpārņem pašam. Otrkārt, sistēma neveic strauju manevru, un līkloču ceļā jāstūrē pašam. “Leaf” vadības sistēmas palīdz kruīza režīmā ieturēt distanci no priekšā braucošā automobiļa un noturēt ideālo trajektoriju uz ceļa.

 Elektrība

Kad deviņdesmito gadu nogalē publicējām rakstus par autogāzi, kā tās lielāko mīnusu minēju, ka Rīgā ir tikai divas autogāzes uzpildes stacijas. Šodien autogāze (LPG) ir teju visās DUS un specializētās uzpildes stacijās. Ar elektrību ir ļoti līdzīgi, bet ir gan plusi, gan arī mīnusi. Elektrību atšķirībā no LPG var uzlādēt no mājas 220 voltu rozetes, bet tas aizņem vairākas stundas. Protams, pastāv iespēja šo procesu paātrināt un no elektroenerģijas tirgotājiem nopirkt papildu aprīkojumu eletromobiļu paātrinātai uzlādei. Diemžēl šādas ierīces nemaksā lēti.

Dodamies uz eletromobiļu uzlādes ātrajiem punktiem, un tur mūs sagaida pirmais pārsteigums — norēķins tikai ar īpašu viedkarti. Šī viedkarte atgādina Rīgas sabiedriskā transporta e-talonu. Ievietojam uzpildes dakšu “Leaf” kontaktligzdā, karti pieliekam pie uzpildes stacijas displeja. Seko autorizācijas, testa režīmi, un sākam lādēt auto akumulatoru. Kuldīgā uzlādēt 98 % aizņēma 100 minūtes un izmaksāja 15 Eur. Viena uzlādes minūte maksā 15 eirocentus. Kā uzpildes staciju mīnusu var minēt to, ka uzlādēties var tikai viens auto, neskatoties uz to, ka stacija aprīkota ar trim dažādām kontaktdakšām. Ja kāds jau lādē savu auto, jāgaida rindā, kamēr atovadītājs uzlādēs savu auto, un tikai tad tu varēsi tikt pie savas strāvas porcijas. Kaut gan uzlādes staciju īpašnieks piedāvā mobilo aplikāciju, kurā var redzēt, vai stacija darbojas vai ir brīva, aplikācija nepavisam nav ideāla.

 Skaitļu valoda

Testētais auto maksā 40 000 Eur. Vai man vajag tādu auto? Gribam to vai ne, bet automobiļi ar zilajiem numuriem Rīgas ielās parādās aizvien biežāk. Pamatā tas ir otrais auto ģimenē, kura dzīvo piepilsētā. Teicams auto ikdienas braukšanai, jo var izmatot sabiedriskā transporta joslas. Bet pa Čaka ielu pēc “izvarošanas” labāk ir braukt ar velosipēdu.





Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-