Braucam ar gāzi!

Pievienots: 30. martā 09:35 | Autors: Kaspars Bergmanis, laikraksts „AutoInfo” | Komentāri: (2)

Pirms daudziem gadiem laikraksts „AutoInfo” rakstīja, ka ir divi būtiski trūkumi braukšanai ar autogāzi — niecīgais degvielas uzpildes staciju skaits un tas, ka modernu auto nevar aprīkot ar tam atbilstošu gāzes iekārtu. Šobrīd Latvijā ir jau 200 autogāzes uzpildes staciju, bet spēkratus ar benzīna iešprices sistēmām sen jau aprīko ar ceturtās paaudzes autogāzes iekārtām.Tehnikas progress nestāv uz vietas, un mūsdienu automobilis kļūst arvien sarežģītāks, jaudīgāks un videi draudzīgāks. Ar ko jārēķinās, lai pārbūvētu savu auto braukšanai ar gāzi? Ja izvēlētais auto vēl nav nopirkts, iesakām sazināties ar sertificētu transportlīdzekļu pārbūvētāju Latvijā, kuru tehniskā dokumentācija ir saskaņota CSDD. Ar šo uzņēmumu sarakstu, lai noskaidrotu, cik maksā pārbūve un vai tā ir iespējama izredzētajam modelim, var iepazīties CSDD mājaslapā sadaļā „Transporta līdzekļu pārbūve”. Gāzes iekārtas uzstādīšana automobilim ar četru cilindru benzīna dzinēju maksās, sākot no 640 eiro, bet jāņem vērā, ka daudziem moderniem dzinējiem ir jāuzstāda vārstu eļļošanas sistēma (nepieciešams Japānas un Korejas spēkratiem), kura sadārdzina auto pārbūvi. Piemēram viena izlaiduma gada „VW Golf” var būt aprīkots ar dažādiem dzinējiem. Vienam pārbūve braukšanai ar gāzi izmaksās 640, bet otram — 1200 EUR. Protams, iekārtas cena mainās atkarībā no auto jaudas un cilindru skaita. Svarīgi ir arī tas, kāds būs gāzes balons — cilindriskais vai toroidālais. Toroidālos autogāzes balonus patērētāji pazīst, un tie ir ļoti populāri, pateicoties ekspluatācijas ērtībai. Šim balona tipam ir rezerves riteņa forma, un tas tiek uzstādīts tieši tur, kur atradās piektais ritenis. Dažādu izmēru balonu sortiments dod iespēju izvēlēties izmēram maksimāli atbilstošo balonu konkrētam transportlīdzeklim — neatkarīgi no tā, cik liels ritenis bija bagāžniekā. Toroidālie baloni atšķiras ar uzstādīšanas vietu — automobiļiem, kuri pārvadā rezerves riteni ārpusē, zem bagāžas nodalījuma (daudziem apvidniekiem un mikroautobusiem), tiek piedāvāti atsevišķie baloni ar marķējumu „OUT” — tie ir izgatavoti no daudz biezākā tērauda, kā arī ir aprīkoti ar ārējiem stiprināšanas elementiem.



Pašiem jaunākajiem un modernajiem automobiļiem ar tiešās degvielas iesmidzināšanas sistēmu savas specifiskās īpašības dēļ jau nāksies uzstādīt vai nu piektās, vai sestās paaudzes gāzes sistēmu. Maz būs Latvijā tādu autoīpašnieku, kuri varēs palielīties, ka viņa auto ir aprīkots ar sestās paaudzes gāzes sistēmu. Gāze tiek iesmidzināta cilindrā caur benzīna sprauslām. Un jebkurā laikā auto var piedarbināt ar gāzi, jo dzinēju nevajag uzsildīt līdz 35 grādiem ar benzīnu, kā tas ir ar ceturtās paaudzes gāzes sistēmu. Sestās paaudzes sistēma ir ar ievērojamu cenas lēcienu — sākot no 3000 EUR, un laika ziņā tā nav viena diena, kura nepieciešama, uzstādot ceturtās paaudzes sistēmu. Piektās paaudzes sistēmas jau nav retums, bet arī šīs sistēmas cenas nav mazas. Pirms ķerties pie auto pārbūves, noskaidrojiet izmaksas un aprēķiniet, vai pārbūves investīcija dos ietaupījumu, jo braucat maz. 

Rīgā ir teju pussimt servisu, kuri nodarbojas ar gāzes iekārtu uzstādīšanu. Kā izvēlēties īsto? Viennozīmīgi neejiet vienkāršāko ceļu — lētākā cena ne vienmēr sniedz pozitīvu rezultātu ilgtermiņā. Vadošie gāzes servisi sastopas ar to, ka novērš „amatieru” sastrādātos brāķus. Vispirms pārliecinieties par to, vai serviss dod garantiju iekārtai un paveiktajam darbam. Vai serviss izsniedz CSDD atzīto pārbūves sertifikātu. Tā kā pēc pārbūves autogāzes tvertne ir jāuzpilda ar autogāzi un jāveic iekārtas pārbaude, kalibrēšana — noskaidrojiet, vai servisam ir apdrošināšana. Ja testa laikā notiek CSNg un par vainīgo tiek atzīts tas, kurš brauca ar jūsu auto, — atbild serviss, bet auto īpašnieka apdrošināšanas reputācija no šāda negadījuma necieš. Ja izvēlētais autogāzes serviss ir kādas autogāzes iekārtu ražotāja pārstāvis, Latvijā tas ir uzskatāms par priekšrocību, bet šajos centros cena nebūs tā lētākā. Parasti šādus centrus izvēlas jaunu automobiļu dīleri, kuri klientiem piedāvā jaunus automobiļus ar Latvijā uzstādītu gāzes iekārtu, saglabājot rūpnīcas garantiju. Latvijā darbojas vismaz piecas kompānijas, kuras apkalpo autodīlerus. Ja pārbūvējamam auto ir nepieciešama specifiska iekārta ar ātras darbības sprauslām, elektronisko vārstu eļļošanu, gāzes tvertni, kura jāliek rezerves riteņa vietā, bet rocība neļauj izšķirties par labu pārbūvei — iesakām painteresēties, vai autoserviss nesadarbojas ar finanšu struktūrām, kuras izsniedz kredītus šādām pārbūvēm. Izdevīgāk ir no pirmās dienas braukt ar gāzi, bet par ietaupīto naudu var ātri izmaksāt kredītu. 

Dabasgāze — problēma!

Ik dienu SIA „Eko Gāze” birojā zvana cilvēki un interesējas, kur var savu auto uzpildīt ar autogāzi, un saņem neiepriecinošu atbildi. Nereti cilvēki savas nezināšanas dēļ nopērk automobili, kurš brauc nevis ar autogāzi (LPG), bet ar dabasgāzi (CNG). Ar dabasgāzi brauc taksometri Zviedrijā, Vācijā. Ar dabasgāzi aprīko spēkratus „Volvo”, „Fiat”, „Mercedes”, „VW”. Šo auto īpašnieki Latvijā saskaras ar ļoti būtisku problēmu — tehniskā apskate. Auto, kurš aprīkots braukšanai ar gāzi, dzinēja atgāzes pārbauda, darbinot to ar gāzi. A/s „Latvijas gāze” jau 2010. gadā informēja sabiedrību, ka slēdz visas saspiestās dabasgāzes stacijas (CNG), un daudzi CNG auto īpašnieki pārbūvēja savus spēkratus braukšanai ar autogāzi. Protams, var braukt ar benzīnu, bet šiem automobiļiem jau rūpnīcā ir uzstādīta maza tilpuma benzīna tvertne. Dažiem modeļiem tajā ietilpst labi ja 15 l benzīna. Pārbūvēt auto braukšanai no dabasgāzes uz autogāzi izmaksā dārgāk, jo esošā iekārta jādemontē. Diemžēl no dabasgāzes sistēmas elementiem nekas turpmākajā pārbūves procesā neder. Tāpat pārbūve ir jāreģistrē CSDD, un to var darīt tikai sertificēts uzņēmums.

Ērti un izdevīgi.

Samazinot izmaksas, daudzas autogāzes uzpildes stacijas pārstāja pildīt klientu automobiļus ar operatora palīdzību. Tehniskiem vīriem pašiem uzpildīt savu auto ar gāzi lielu skolu nevajadzēja, cits stāts ir par dāmām. Daudzas nezina, kā to pareizi izdarīt, ir paniskas bailes, vai nav spēka saspiest uzpildes pistoles sviru. Kompānija „Eko Gāze”, kura Latvijas tirgū bija automatizēto gāzes uzpildes staciju pionieris, nolēma norīkot savās stacijās operatorus, kuri palīdz uzpildīt auto ar gāzi, paskaidro, kā lietot norēķina termināli. Šāda ekstra tika ātri pamanīta, un dāmas izvēlas „Eko Gāze”, kurā strādā izpalīdzīgi un pieklājīgi operatori. Pērn „Eko Gāze”, atbalstot ģimenes, laida apgrozībā ģimenes karti. Ja tavā ģimenē aug divi vai vairāk bērnu, piesakies „Eko Gāze” ģimenes kartei un saņem atlaidi 0,036 EUR par katru iepildīto degvielas litru! Atlaižu kartes var pasūtīt uzņēmuma mājas lapā „www.ekogaze.lv” vai degvielas stacijā pie operatora. Otra būtiska lieta, ka „Eko Gāze” atlaižu karte darbojas arī lielākā autogāzes tirgotāja „Latvijas Propāna Gāze” tīklā, kura DUS ir teju visās pilsētās. Piesakieties atlaižu kartei, un par ietaupīto naudu aizejiet uz kādu labu koncertu.

Lai labi ripo!

 

Komentāri:

Viesis: TasEsLV - 27. aprīlī 13:12

Vai latvijā ir iespējams uzpildīt kautkur CNG? kautvai viena stacija?

Atvars - 30. aprīlī 23:02

CNG uzpildes stacijas visas ir likvidētas ! Uzpildes iespējas ir nereālas.

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565