„Krabis” motorā — neatbilstošs antifrīzs

Pievienots: 12. aprīlī 2016 09:40 | Autors: Kaspars Bergmanis, laikraksts „AutoInfo” | Komentāri: (2)

Pavisam nesen laikraksta „AutoInfo” moto nodaļas redaktors iegādājās „Ford Mondeo” ar 2,5 l DOHC benzīna dzinēju. Auto vizuāli glīts, bez rūsas, bet ar defektu. Dzinējam uzsilstot, rodas sūce un sāk pastiprināti noplūst antifrīzs.

 Auto iepriekšējais īpašnieks rūpējās par auto, brauca reti, bet ziemā tas stāvēja garāžā. Līdz ar to ziemā kaisītais sāls tam nav ticis klāt, un virsbūve izskatās kā jauna. Sajūta, ka brauc ar vecu, bet jaunu auto. Teju izbrauca no laika kapsulas. Tā kā dzesēšanas šķidruma noplūde ir ievērojama, tad, lai izietu tehnisko apskati, šis defekts ir jānovērš. Demontējot dzinēja bloka galvu, ātri vien tika atrasta vaina, kura slēpās dzinēja galvas virsmā, kas piespiežas pie galvas blīves. Pēc visa spriežot, pie dzinēja defekta noveda vecs dzesēšanas šķidrums. Diemžēl daudzi autovadītāji nezina, ka dzesēšanas šķidrumam ir jābūt ne tikai noturīgam pret salu, bet arī pret koroziju un kavitāciju un tas jāmaina regulāri. Modernam auto, pat desmit gadus vecam fordam, dzesēšanas sistēmā ir dažādi metāli, gumijas un plastmasas. Dzesēšanas šķidrumam ir jābūt ar lielu siltuma atdevi, tas nedrīkst bojāt nevienu no sistēmas elementiem, bet kā tos panākt? Dzesēšanas šķidruma bāze ir etilēnglikols, kam pievienotas speciālas piedevas. Tieši piedevas ir tās, kuras neļaus korodēt metāliem, veidot kavitācijas burbuļus, kuri grauž dzinēju no iekšpuses.

Kādu antifrīzu pirkt?

Tirgū ir liels piedāvājums ar dzesēšanas šķidrumiem, bet vispirms jāsāk ar to, ko auto ražotājs atļauj lietot jūsu auto dzinējā! Rūpīgi izlasiet informāciju, kas veltīta dzinējam, jo ne tikai motoreļļas viskozitātei ir atbilstības standarts, bet arī antifrīzam. Katram auto ražotājam ir savi standarti, un tiem ir jābūt uzrakstītiem uz antifrīza iepakojuma. Ja šādu standartu uz iepakojuma nav, tad garantijas, ka šis šķidrums vispār atbilst kaut kādiem standartiem, arī nav. Diemžēl pētījumi liecina, ka Latvijā bieži vien pārdod lētus un nekvalitatīvus antifrīzus, kuros iztrūkst pretkorozijas piedevu, jo tās ir dārgas. Aizmirstiet par to, kādā krāsā ir dzesēšanas šķidrums, jo ne jau krāsa, ar kuru iekrāsots antifrīzs, nodrošina optimālu darba vidi dzinējam, bet tā sastāvs. 

Uz antifrīza pudeles etiķetes rotājas cipars „pieci”. Nelieliem burtiem apakšā paskaidrots, ka prece sver 5 kilogramus. Diemžēl šāda parādība Latvijā nav sveša, turklāt vainīgie ir nevis veikalnieki, kuri pārdod preci, bet gan ražotāji, kuri gatavo un fasē produktu. Tas ir negodīgi pret pircējiem, tomēr ražotājam ļauj ietaupīt. 

Blīvums parastam dzesēšanas šķidrumam ir aptuveni 1,11. Tas nozīmē, ka 5 litri antifrīza sver 5,5 kilogramus. Savukārt, ja ražotājs fasē un tirgo pēc svara, tad 5 kilogrami sanāk vien aptuveni 4,5 litri. Tādā veidā ražotājs, pēc savas patikas žonglējot ar mērvienībām uz produkta etiķetes, ietaupa puslitru jeb 10% šķidruma. Līdzīgi kā lielveikalos ar pienu, kur dažiem produktiem uz tradicionālās viena litra paciņas ir rakstīts 0,9 kg produkta. Vai nav tāda sajūta, ka mūs ķer uz muļķi, piedāvājot zemāku cenu? 

Kādas krāsas antifrīzi ir?

Antifrīza krāsa ir mārketinga triks tieši tāpat kā pudeles dizains. Protams, ka iekrāsots šķidrums idejiski palīdz pircējam, jo vēsturiski tika sadalīts toņos — zils, zaļš, sarkans un dzeltens. Attiecīgi pēc tā varēja spriest, pie kādas klases šķidrums pieder, tādā veidā zinot, cik bieži tas jāmaina. Vēlreiz gribu atgādināt — krāsai nav nozīmes! Nozīme ir antifrīza atbilstībai dzinēja ražotāja standartam. 

Parasti ir iespējams iegādāties antifrīzu gan zilā, gan zaļā, gan sarkanā krāsā, ir arī citi krāsu salikumi. Visbiežāk sarkanā krāsa raksturo tādu antifrīzu, kura lietošanas termiņš ir 5 gadi (nevis 2 gadi, kas raksturīgs klasiskam produktam), un tas tiek apzīmēts kā „Long-Life” jeb ilglaicīgi kalpojošs produkts. Šīs nozares speciālistu empīriskie novērojumi liecina, ka pircēji vāji orientējas dzesēšanas šķidrumu īpašībās un vielu sastāvos, bet daudz lielāku — pat izšķirošu — uzmanību preču stendā pievērš tieši produkta krāsai. Tas provocē rīkoties negodprātīgi. Ļaunprātīgi tiek izmantota pircēju neinformētība, un klasiskais antifrīzs (piemēram, zaļajā krāsā) „pārkrāsots” sarkanā krāsā, kas pircējam asociējas ar labāku un dārgāku preci. Tas nozīmē, ka produkta krāsa Latvijas tirgū var maldināt patērētāju un viņš, būdams pārliecināts, ka pērk „Long-Life” produktu, patiesībā iegādājas vienkāršo antifrīzu, kas ir tikai nokrāsots sarkanā krāsā. Protams, ieguvēji no šādām darbībām ir ražotāji, kas gūst ekonomisku labumu, bet zaudētājs ir pircējs, kurš gan pārmaksā, gan tiek dezinformēts, piemēram, ka iegādājas „Long-Life” produktu, kamēr patiesībā tas tā nepavisam nav.

Diemžēl kolēģa „Ford” dzinēja galvai izgrauztais robs bija tik dziļš, ka, lai to novērstu, būtu ievērojami jāslīpē dzinēja bloka galvas gludā virsma. Visu sarežģīja apstāklis, ka tik biezu galvas remonta blīvi dabūt nevar. Nācās pirkt citu dzinēja bloka galvu. 

Nekvalitatīvs antifrīzs savu melno darbu dara pakāpeniski, bet tieši dēļ tā remonti sanāk ļoti dārgi. Tā ka, pirms pērkat dzesēšanas šķidrumu, pārliecinieties par tā kvalitāti un atbilstību un neizvēlieties zemāko cenu. Protams, ka mūsdienu auto reti kurš remontē pats, to dara autoserviss, kurš pelna, arī pārdodot auto daļas un tehniskos šķidrumus, — pieprasiet liet tikai šķidrumus ar atbilstības standartiem. Pieprasiet uzrādīt preču iepakojumus vai sertifikātus.

Lai labi ripo!

 

Komentāri:

Viesis: Akmentiņš - 12. aprīlī 2016 10:16

Izlasiju un neko nesapratu - kur ir instrukcija? Kāds šķidrums ir jāpērk un jālej, kam tieši ir jāpievērš uzmanība?

Atvars - 12. aprīlī 2016 10:43

Akmentiņ !
Tur tač ir rakstīts !
Citēju...
vispirms jāsāk ar to, ko auto ražotājs atļauj lietot jūsu auto dzinējā! Rūpīgi izlasiet informāciju, kas veltīta dzinējam, jo ne tikai motoreļļas viskozitātei ir atbilstības standarts, bet arī antifrīzam. Katram auto ražotājam ir savi standarti, un tiem ir jābūt uzrakstītiem uz antifrīza iepakojuma. Ja šādu standartu uz iepakojuma nav, tad garantijas, ka šis šķidrums vispār atbilst kaut kādiem standartiem

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis maija AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565