„Lexus NX 300h” degustācija

Pievienots: 20. maijā 2015 13:33 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

Sen aiz kalniem tas laiks, kad dārgs un prestižs auto varēja būt tikai un vienīgi pamatīga izmēra sedans. Tagad autoražotāji iemācījušies radīt mašīnas, kas būtu pietiekami kompaktas un ekonomiskas lietošanā, taču nodrošinātu komfortu, kāds iepriekš bija pieejams vien limuzīnos.

Aso šķautņu valdzinājums

Eiropieši savulaik nenovērtēja pseidoapvidus auto tirgus potenciālu un guva sāpīgu mācību no japāņiem, novēloti reaģējot uz krosoveru parādīšanos un straujo popularitātes kāpumu. „Toyota” piederošās luksusa markas „Lexus” pirmais „RX” sērijas modelis parādījās 1998. gadā un kļuva par pirmo luksusa krosoveru jeb parketa džipu. „Lexus RX” uzskatāms par veselas automobiļu klases pionieri. Nu jau kuro desmitgadi dažādu izmēru krosoveru skaits aizvien palielinās, un tā nav tendence tikai Latvijas tirgū, bet gan Eiropā kopumā. Turklāt šī tendence novērojama arī „Premium” automobiļu tirgū. 2005. gadā „Premium” segmentā bija tikai 27 procenti krosoveru, bet šobrīd attiecīgā tirgus daļa jau ir 55 procenti. Tāpēc „Lexus” jau sen bija nepieciešams kompakts krosovers, ko piedāvāt līdzās parketnieku segmenta pionierim „RX”. Un tā izveidei pie rokas bija piemērota bāze — „Toyota RAV4”. Jaunā modeļa izstrādi „Lexus” sāka jau 2009. gadā, kad tika formulēts uzstādījums radīt „Premium” segmenta krosoveru, kas izskatās pēc sporta auto. Jauno modeli „NX” ar tuvāko radinieku „RAV4” vieno vairs tikai divi parametri, un viens no tiem ir balstiekārtas dimensijas. Kāpēc nosaukums „NX”?Ražotāja pārstāvji skaidro, ka burts „N” nozīmē angļu īpašības vārdu „nimble”, kas tulkojams kā veikls, izveicīgs. „Lexus NX” koncepts, kas iepriekšējos gados saistīja uzmanību lielākajās pasaules autoizstādes, pārtapis sērijveida modelī gandrīz bez pārmaiņām. Drosmīgais dizains, kas konceptauto stadijā konservatīvajai publikai šķita pārāk liela uzdrošināšanās, acīmredzot ir trāpījis desmitniekā. Kā gan citādi izskaidrot faktu, ka, pirms dīleru salonos bija nonācis pirmais auto, trijās Baltijas valstīs jau bija pārdoti vairāk nekā astoņdesmit jaunie krosoveri, no tiem vairāk nekā 30 Latvijā. Tagad, kad jauno auto beidzot skatām klātienē, jāatzīst, ka drosmīgo pasūtītāju risks ir simtprocentīgi atmaksājies. Pirmajā acumirklī rodas iespaids, ka krosovera dizains tapis no viena un tā paša liekto līniju un aso stūru komplekta ar sportisko sedanu „Lexus IS”. Šķautņaini skulpturāls tēls izceļas, tāds šobrīd nepiemīt nevienam konkurentam „Premium” krosoveru segmentā. Pašpasludinātās stila ikonas „Land Rover Evoque” īpašniekus, noparkojoties līdzās „NX”, var pārņemt balta skaudība. Pēc saviem ārējiem izmēriem (garums — 4630, platums — 1845, augstums — 1645, garenbāze — 2660 mm) „Lexus NX” ir nedaudz lielāks par „Evoque”, bet nedaudz mazāks par „BMW X3” un „Volvo XC60”, bet no klasesbiedriem vislīdzīgākais izmēros ir „Audi Q5”. Jaunais „Lexus” krosovers ir ievērojami mazāks (par 14 cm īsāks) par lielo brāli „RX”, taču vizuāli šķiet krietni dusmīgāks. Mašīna ir harmoniski veidota un vizuāli izsmalcināta, ar pamanāmiem sportiskiem akcentiem. „NX” piemīt visas iezīmes, lai kļūtu par „Lexus” zīmola bestselleru — tas ir kompakts krosovers un tam ir iespaidīgs dizains, kas ļauj izcelties satiksmes plūsmā.

Jaunā krosovera salona interjers ir kā labs uzvalks, kas šūts pēc visnotaļ atturīga fasona, — bez spilgtām ārišķībām, taču gana izsmalcināts, turklāt apdare ir perfekti nostrādāta līdz beidzamajam sīkumam. Priekšējie sēdekļi ir dziļi un formīgi, regulēšanas diapazoni pietiekami, lai sēdvietās komfortabli varētu iekārtoties jebkuras komplekcijas braucēji. Vadītāja vietas ergonomika nevainojama — stūre regulējama gan augstumā, gan tālumā, visu funkciju vadība šķiet pilnīgi pašsaprotama. Arī noformējums ir luksusa klases cienīgs — izmantoti augstas raudzes apdares materiāli. „NX” salonā var sastapt pat koka detaļas, kuru apstrādē lietota astoņu soļu pulēšanas tehnika „Shimamoku”. Šī ideja aizgūta no „Yamaha”, kas līdzīgi apstrādā savas klavieres, lai to virsma koncertzāles prožektoru gaismā neapžilbinātu pianistu, bet vienlaikus nebūtu matēta un izskatītos eleganti. „Lexus” multimediju centra ekrāns vēl nav padarīts skārienjutīgs, taču agrāk viduskonsolē atrodamā kursorsvira ir nomainīta ar skārienjutīgu virsmas panelīti, un lietot borta datoru tagad ir krietni ērtāk, jo kursors pa astoņcollīgo priekšējā paneļa ekrānu pārvietojas daudz precīzāk. Ļoti šarmanta detaļa, kas netieši norāda uz „NX” sievišķo orientāciju, ir viduskonsolē ieslēptais sīkumu nodalījuma vāciņš, kura otrajā pusē iestrādāts mobilais spogulītis, kas vienmēr būs pie rokas.

Neraugoties uz salīdzinoši īso riteņu bāzi (2,66 m), salonā itin ērti var iekāroties arī aizmugurējie pasažieri. Otrās rindas „dīvānā” var sēdēt arī trijatā, bet aizmugurējam „dīvānam” ir divdaļīga atzveltne ar elektrisku slīpuma regulāciju. Bagāžas nodalījuma tilpums ir 475 litri, bet, nolaižot aizmugures sēdekļus, to var palielināt līdz 1520 litriem. Ar to atliku likām pietiek visas ģimenes bagāžai izbraucieniem nedēļas nogalēs. Lai jaunās paaudzes pasažieri negarlaikotos, tiem dota iespēja ļauties līdzi paņemto klēpjdatoru un planšetu piedāvātajām izklaides iespējām, ko nodrošina „NX” priekšējā elkoņa balstā iebūvējams „Wi-Fi” piekļuves punkts. Tajā pašā laikā vadītāja ausis un sirdi iepriecinās labskanīgs „Mark&Levinson” audio aprīkojums. „NX” drošības aprīkojums ir mūsdienīgs — adaptīvā kruīzkontrole ar bremzēšanas funkciju, tālo gaismu asistents, kā arī pirmssadursmes drošības sistēma ir iekļauta lielākajā daļā aprīkojuma līmeņu. Aktīvais joslu maiņas asistents šo auto ar maigu piestūrēšanu atgriezīs joslā, ja nu tas bez virzienrādītāja ieslēgšanas sācis slīdēt pāri ceļa apzīmējumiem. Komforta opciju klāstā ir jāpiemin arī bezvadu lādētājs, kas savietojams ar lielāko daļu mobilo tālruņu, kā arī vairākas videokameras, kas atvieglo automašīnas novietošanu šaurās stāvvietās.

„Lexus Hybrid Drive” agregātu sistēmā ir apvienots 2,5 litru, 155 ZS „D-4S” benzīna motors un 105 kW elektromotors ar CVT automātisko transmisiju. Tāda ir „NX” versijai ar priekšējo riteņu piedziņu. Pilnpiedziņas versijā sistēma papildināta ar vēl vienu elektromotoru, kura jauda ir 50 kW un uzdevums — vajadzības gadījumā griezt aizmugurējos riteņus. Un šī „NX 300h” spēka agregātu sistēma darbojas pilnīgi automātiski. Tā pati izlemj, kad izmantot tikai elektrisko piedziņu un kad pieslēgt iekšdedzes dzinēju, kad aktivizēt enerģijas atjaunošanas sistēmu u. tml. Degustācija pierādīja, ka „NX” hibrīdsistēma, salīdzinot ar iepriekšējiem modeļiem, darbojas nemanāmāk un par pārslēgšanos no viena režīma uz otru liecina vien grafikas infodisplejā. Tikai ļoti saasinot maņas, var notvert brīdi, kad pieslēdzas iekšdedzes dzinējs, mainās pārnesumi vai notiek pārslēgšanās uz elektrisko režīmu. Taču vadītājam var izvēlēties konkrētiem satiksmes apstākļiem piemērotāko darbības režīmu no četrām alternatīvām: „EV Mode”, „Eco Mode”, „Normal” un „Sport”. Pilsētas satiksmē, braucot līdz 50 km/h ātrumā, ar taustiņu viduskonsolē var aktivizēt „EV Mode” un pārvietoties pavisam rāmi un klusi, izmantojot tikai elektromotora piedziņu. Relaksētu un ekonomisku braucienu nodrošina „Eco” režīms, kas daudziem šā automobiļa īpašniekiem droši vien būs ikdienā visbiežāk lietotais. Bet brīžos, kad nepieciešams vairāk asuma, pagriežot uz viduskonsoles — blakus pārnesumu svirai — novietoto „Drive Mode Select” ripuli pulksteņrādītāja kustības virzienā, tiek ieslēgts „Sport” režīms, digitālā spidometra kreisajā ripulī zilzaļi iekrāsoto ekonometru nomaina sarkans digitālais tahometrs, un auto kļūst jūtami atsaucīgāks. „Sport” režīms liek ar pilnu jaudu strādāt visam spēka agregātu kompleksam, turklāt palielina akseleratora pedāļa jutību, nodrošinot visnotaļ sportisku braukšanas stilu. Tiesa, ja vēlaties iekļauties ražotāja solītajos 5,0 litros uz 100 km, ar sportiskumu neiesakām aizrauties. Degustācijas laikā izmēģinājām visus režīmus un braukšanas stilus — degvielas patēriņa ziņā izdevās pietuvoties astoņu litru robežai, sasniedzot vidējo rādītāju 8,3 l/100km. Pēc dokumentiem „NX 300h” līdz 100 kilometriem stundā paātrinās 9,2 sekundēs. Gaitas īpašības ir ļoti simpātiskas, un braukšana ar „NX” viegla un patīkama visdažādākajos apstākļos, varētu pat teikt — relaksējoša. Piekares regulējumos panākts līdzsvars starp komfortu, vadāmību un taisnvirziena stabilitāti. Piekare uz tipiskiem asfalta ielāpiem ir diezgan pacieta, taču pagriezienos „NX” iztiek bez sānsverēm un zvārošanās. Jaunā krosovera aprīkojumā ir „AVS” aktīvā balstiekārta — amortizatoru pretestība mainās atkarībā no braukšanas stila. „AVS” vadības datoru ar informāciju apgādā deviņi sensori, kas seko mašīnas ātrumam, sānu svārstību leņķim, bremzēšanas slodzēm un piekares gājieniem, turklāt tā strādā ciešā sasaistē ar elektronisko stabilitātes sistēmu. Lai gan „NX” lepojas ar īstam apvidus automobilim raksturīgu klīrensu, kas ir par 10 mm lielāks nekā „RX”, grūti iztēloties šo japāņu švītu bezceļu dubļos. Garās pārkares un pazeminātais priekšējais buferis diez vai ļaus pārvarēt sarežģītākus apvidus šķēršļus. Turklāt arī „Lexus” krosovera pilnpiedziņa patiesībā ir tikai virtuāla. Savā būtībā šis auto tomēr ir izsmalcināts pilsētnieks.

 

Degustācijas secinājumi

Latvijā gandrīz vai jebkurš krosovers ir izteikts „meiteņu auto”, taču „Lexus NX300h” degustācija sniedza sajūtu, kas tieši šis jaunais auto sieviešu kārtas auditorijai rada īpašu sajūsmu. Jebkurā gadījumā, beidzot parādījies kaut kas svaigs piesātinātajā krosoveru segmentā! Tik spilgtas, neatkārtojamas un elegantas ārienes kā „Lexus NX300h” nav nevienam no tiešajiem konkurentiem. Un bonusā vēl pārsteidzoši kluss, komfortabls salons, plašs komforta aprīkojums un praksē savu nevainojamo funkcionalitāti jau pierādījusī hibrīdsistēma. Šim auto ir potenciāls pārvilināt ar izsmalcinātu gaumi apveltītus pircējus (varbūt par vairāk — tieši pircējas), kas apsver „Range Rover Evoque” vai „Volvo XC60” iegādi. To noteikti vajadzētu iekļaut testa braucienu sarakstā arī potenciālajiem „Audi Q5” vai „BMW X3” īpašniekiem. 

„Lexus NX300h” cena Latvijā sākas no 42 490 EUR, kas ir konkurētspējīgs piedāvājums, salīdzinot ar galveno konkurentu dīzeļversijām. „Lexus” mārketologi aprēķinājuši, ka „NX” bāzes cena ir augstāka nekā šīs pašas klases vācu analogiem, taču, ja ņem vērā aprīkojumu, tad identiski nokomplektēts „vācietis” būšot par 5% dārgāks. „Lexus NX 300h Comfort+” sākumcena ir 44 430 EUR, „Audi Q5 hybrid” cena sākas tikai no 53 064 EUR. Pārējiem tiešajiem konkurentiem nav versiju ar hibrīddzinēju — „BMW X3 xDrive 28i” maksā no 46 850, „Range Rover Evoque Dynamic 2.9 Si4 Aut” — sākot no 53 300, „Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec 4M 7G-Tronic” — sākot no 47 050, „Volvo XC60 2,0 D4 A/T AWD Kinetic” — sākot no 42 736 EUR.

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-