Toyota GT86 tests

Pievienots: 18. februārī 2015 14:51 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (1)

Toyota GT 86 ir kā auto no „saldajiem astoņdesmitajiem”, kad sekss bija drošs, bet autosacīkstes — bīstamas un kad metāls bija laimīgs…20. gadsimta astoņdesmitie gadi — Rietumu pasaulē tas bija īsts hedonisma laiks, vēl pirms AIDS izplatības. Tas bija laiks, kas daudziem asociējas ar plēstiem džinsiem, kniedētām ādas jakām, garmatainām frizūrām ar matu lakas aromātu un mežonīgām ballītēm ar krāsainiem kokteiļiem un skaļu, enerģisku, bezbēdīgu „heavy metal” rokmūziku, kurai vēlāk neoficiāli tika piešķirti precīzāki apzīmējumi — „happy metal” vai „hair metal”. Idealizējusi šo laiku ir paaudze, kas tolaik — astoņdesmitajos — bija jauna, skaista un dumja. Taču katrai paaudzei ir savi „astoņdesmitie”, sava piederības zīme, kas apliecina, ka tieši mēs esam bijuši privileģēti, salīdzinot ar tiem jaunajiem un skaistajiem nejēgām, kas nākuši pēc mums. Lai nu kā tur būtu ar dzīvesstilu, modi un mūziku, bet attiecībā uz sporta automobiļiem pagājušā gadsimta astoņdesmitos gadus apskauž gandrīz visi. Toreiz lielākā daļa sporta auto bija ne visai dārgi, ar klasisko piedziņu, vieglu atmosfērisko dzinēju un normāla izmēra riepām, kuras var atļauties noplēst un nopirkt atkal. Vēlāk — deviņdesmitajos — ne tikai rokmūzikā, bet arī autoindustrijā kaut kas nogāja greizi un tautas sporta auto masveidā pārgāja uz priekšpiedziņu vai pilnpiedziņu, bet 400+ zirgspēku jaudas superkāri vairākumam braukšanas entuziastu reālajā dzīvē bija un palika tāls, nesasniedzams sapnis… 

Kopš 2006. gadā no ražošanas pazuda sportiskais modelis „Celica”, „Toyota” piedāvājums bija visai pelēcīgs un ikdienišķs, visu šiku un glanci atstājot „Premium” zīmolam „Lexus”. Taču tad parādījās satriecošā „Toyota GT86”, pārsteidzošā veidā turpinot pirms 50 gadiem aizsāktās japāņu sporta automašīnu tradīcijas. Tās iesāka 1962. gadā tapušais modelis „Toyota Sports 800”, kurā pirmo reizi tika izmantots priekšā novietotais horizontāli opozitīvais divu cilindru 791 cm2 tilpuma „boksera” tipa 44 ZS dzinējs ar aizmugures piedziņu. 1965. gadā Tokijas autošovā tika prezentēta lieliskā „2000 GT Coupe” ar 2,0 litru 148 ZS dzinēju ar sešiem rindā novietotiem cilindriem — pirmais japāņu „superkārs”, kas nelielā sērijā izgatavots no 1967. līdz 1970. gadam un ir kļuvis par daudzu kolekcionāru „sapņu auto”. Daudzi uzskata, ka tieši no šā vēsturiskā tēla ir attīstīts „GT86” dizains un ideja. Kopš tā laika „Toyota” sporta automašīnu ražošanā ir uzkrāta ievērojama pieredze. Tapuši dažādi modeļi ar priekšā novietotiem dzinējiem un aizmugures piedziņu. 1970. gadā pasaulei tika pieteikts pirmais „Celica” modelis „1600 GT Coupe” ar 115 ZS 4 cilindru dzinēju un aizmugurējo riteņu piedziņu. Kopš 1978. gada — līdz 2002. gadam — klajā tika laistas četras „Supra” paaudzes, kurās tika izmantoti sešu rindā novietotu cilindru dzinēji un aizmugures piedziņa. 1993. gadā debitēja „Toyota Supra MK IV Turbo” — auto ar neizsmeļamiem jaudas resursiem, vēlākā filmas „The Fast and Furious” zvaigzne. Starp citu, ja vēlaties automobili, kurā pēc iegādes ieguldīt milzīgus līdzekļus dzinēja jaudas celšanā, vizuālā izskata uzlabošanā un atstāt dūmu aizsegā ikvienu, ieskaitot „Ferrari” un „Lamborghini”, tad „Toyota Supra” ir paredzēta tieši jums! 

2013. gada martā Ženēvas autosalona viena no spožākajām debijām bija sportiskā kupeja „Toyota GT86”. Tas, ka „GT” nozīmē „Grand Tourismo”, uzreiz ir skaidrs, bet kādēļ tieši „GT86”? Vai tas būtu par godu pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu kulminācijas punktam — 1986. gadam —, kad F-1 turbodzinēji vēl bez jaudas ierobežotājiem sasniedza pusotra tūkstoša zirgspēku robežu, kad rallija pasaules čempionātā pēdējo gadu valdīja fantastiskie B grupas prototipi, kad sērijveidā ražots ielas sporta auto — „Porsche 959” — pirmo reizi pārsniedza ātrumu 200 jūdzes stundā (320 km/h)? Taču patiesībā ar šo skaitli 86 „Toyota” godina dzinēja parametrus — cilindru diametrs un virzuļu gājiens ir tieši 86 milimetri. „Toyota GT86” ir kompakts, 2+2 vietu sporta auto ar zemu smaguma centru, aizmugurējo piedziņu un priekšā iebūvētu 2 litru „boksera” tipa motoru. Tas nav nekāds „karstais” hečbeks, kas būvēts uz standarta modeļa šasijas. „GT86” ir pilnībā unikāla mašīna, un tikai 9 procenti detaļu tai ir kopīgas ar citiem „Toyota” modeļiem. Runājot par „GT86” vizuālo tēlu, jāatzīmē ne tikai tā sportiskais izskats kopumā, bet dizaineru vēlme auto piešķirt izteiktu individualitāti. Ir vērts pieminēt iespaidīgo ventilācijas režģi auto priekšpusē, kas uzskatāmi akcentē auto vienlaikus izsmalcinātās un ekspresīvās formas. Oranžs šis auto ir ļo-o-oti efektīgs no deguna līdz astei. Un ar kādiem skatieniem šis auto tiek pavadīts uz ielas! Bijām lasījuši Eiropas auto presē, ka „GT86” ir gatavais „pussy-magnet”, bet degustācija pierādīja, ka arī Latvijā skaistas meitenes prot novērtēt šādu auto un lido tam apkārt kā bites medum…

„GT86” ir īpašs ar savu dzinēju — četru cilindru opozītmotoru. Tas ir pietiekami viegls un kompakts, lai to varētu novietot zemu un dziļi. Dzinēju izstrādāja partneri no „Subaru”, bet „Toyota” ir atbildīga par tā ieplūdes traktu, tādēļ uz gaisa kolektora redzami abu japāņu uzņēmumu logo. Savu maksimālo jaudu — līdz 200 ZS, tas sasniedz pie 7000 apgr./min, bet maksimālais griezes moments 205 Nm tiek sasniegts pie 6600 apgr./min. Turklāt horizontālo četrcilindru dzinēju var kombinēt ar sešu pārnesumu manuālo vai sešu pārnesumu automātisko transmisiju. Ja vien ir iespēja, iesakām izvēlēties manuālo transmisiju, kas daudz precīzāk atbilst šā auto būtībai. Japāņi paturējuši prātā veco gudrību — sporta automobilim galvenais nav absolūtie jaudas un ātruma rādītāji, bet gan kontrole pār to un braukšanas prieks, ko tas spēj sniegt vadītājam. Pašmasa — 1200 kg, jauda — 200 zirgspēki. Šī kupeja sasniedz maksimālo ātrumu 226 km/h. Paātrinājums no vietas līdz 100 km/h — 7,6 sekundēs ar manuālo kārbu un 8,3 sekundēs ar automātu. It kā nekā sevišķa, bet reālajā dzīvē tas ir patiešām satraucoši un vadītāja komunikācija ar mašīnu, izmantojot stūri un pedāļus, izraisa patīkamas trīsas. 7800 apgriezienu minūtē uzbudina visus jutekļus un spēj novest pilotu katarsei līdzīgā stāvoklī. Arī piekare ir klasika — „makfērsons” priekšā un „double-wishbone” aizmugurē. Normāla aizmēra riepas 215/45R17, profils diezgan zems. Uz priekšējo asi balstās 53 procenti svara, uz aizmugurējo — 47. Neliels pārsvars uz priekšējiem riteņiem paaugstina stabilitāti, tādēļ šim auto pat lielā ātrumā uz nelīdzena asfalta nepiemīt nervoza uzvedība. Savukārt atslēdzot stabilitātes sistēmu, droši rīkojoties ar gāzes pedāli un nežēlojot riepas, var mesties driftā pat uz sausa asfalta.

Šis auto spēj apburt jau no pirmā skata. Dzinējs rūc tukšgaitā, un šķiet, ka „GT86” jau dīžājas kā sacīkšu zirgs pirms skrējiena. Iekāpšana ir negaidīti zema. Salons ir vienkāršs un askētisks. Drīzāk tas ir sporta auto kokpits ar kondicionieri un dažiem polsteriem. Durvju apšuvums ir pieticīgs, skaņas izolācija — visai nosacīta. Salonā viss veidots, centrējoties uz auto vadītāju, kā jau tas pieklājas īstam „driver’s car”. Melnajā panelī nav itin nekā lieka, atliek ieņemt zemo, gandrīz pusguļus sēdpozīciju, un plaukstas aptver tipiski resnu stūri, kuras diametrs ir negaidīti mazs — tikai 365 mm. Nekas netraucē braukšanas baudai. Lai ko tur runātu par lielu cenu un mazu salonu, sajūta pie stūres ir tuva ideālai! Salonu rotā melns griestu pārsegums, sarkanas vīļu nošuves, oglekļa šķiedru apdare, alumīnija pedāļi un citi papildinājumi, kas auto iekšējo interjeru padara maksimāli sportisku un vēl vairāk saasina raksturīgo, mazliet klaustrofobisko superkāra kabīnes sajūtu. Pat ikdienā braucot uz lielveikalu, „GT86” tev piešķir to patīkamo apziņu, ka brauc ar īstu sporta auto. Ar šo auto gribas braukt ātri. Ne jau pa taisnu autobāni, bet izbaudīt līkumu kaskādes. Un tad pilots ar auto var justies kā vienots vesels, jo ātros līkumos tas darbojas gluži kā kalibrēts atsvars, ir pilnīgi skaidrs, cik tālu tas aizies un kad nāks atpakaļ. Savā ziņā „GT86” ir krietni tuvāk sacīkšu mašīnai nekā „lielās haizivis”, ja vien atturamies no kārdinājuma apkarināt to ar platākām riepām, „aktīvajām” stūrēm un citiem tehniskā progresa apliecinājumiem. Bet pa īstam izmēģināt tā varēšanu būtu iespējams tikai trasē.

Degustācijas secinājumi

„Toyota GT86” veidolā japāņi mēģinājuši reanimēt to, kam uz mūžīgiem laikiem bija lemts palikt saldajos astoņdesmitajos — lētu klasiskās piedziņas „coupe” ar divām durvīm un pietiekami jaudīgu motoru. Šim auto ir vismaz trīs burvīgas īpašības — tas izskatās pēc īsta sporta auto, tam ir klasiskā aizmugurējo riteņu piedziņa un tam ir nepārspējama cenas un vērtības attiecība. Pēc braukšanas sajūtām „GT86” ir visādu elektronikas palīgierīču un komforta aprīkojuma neapgrūtināta braukšanas prieka esence, kas gluži vai izsmej piecreiz dārgākus un trīsreiz lielākus sporta automobiļus… „Toyota GT86” sākumcena Latvijā ir, sākot no 29 710 EUR, bet „Luxury” aprīkojumā ar A/T cena sasniedz 34 160 EUR. Un zināt — ko? Pēc šīs degustācijas doma par „Porsche 911” kā ideālu „sportskāru” man vairs nemaz nešķiet tik pašsaprotama.

 

 

 

Komentāri:

Viesis: Akmentiņš - 18. februārī 2015 17:28

Lieliska mašīna egoistam :)

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565