Slapjais sapnis — BMW R1200GS

Pievienots: 19. novembrī 2014 17:01 | Autors: Ronalds Cimoška | Komentāri: (0)

BMW „GS” sērija aizsākās tālajā 1980. gadā, kad pasauli ieraudzīja pirmais „R80GS” — pasaules iekarotājs. Izskatījās šis „pasaules iekarotājs” visai dīvaini ar savu gaisa dzesēšanas 50 ZS opozīta dzinēju, bet, vairākas reizes nokļūstot Dakaras rallijā uz goda pjedestāla, tas pievērsa savai neordinārajai personībai visai plašus pielūdzēju pulkus.Vāciešiem no laba labu ne visai patīk meklēt, tādēļ arī līdz pat modelim „R1200GS” tie pārsvarā turpināja nežēlīgi ekspluatēt veco dzinēja shēmu, nemitīgi to uzlabojot un spiežot no „pensionāra” aizvien vairāk un vairāk. Pūļu rezultāti bija diezgan iespaidīgi — iepriekšējais „R200GS” ieguva fantastisku vadāmību, pateicoties pārdomātajai šasijai, elektroniski regulējamu piekari, dažādas interesantas lietas, bet diemžēl vecā tipa dzinējs tam visam līdzi netika. Dzenoties pēc zirgspēkiem (pateicoties divu sadales vārpstu galvām, no „vecā” tika izspiesti 105 ZS), dzinējs ieguva visai nepateicīgu vilkmes diapazonu — pie zemiem apgriezieniem dzinējs rīstījās un „nevilka”, pie augstiem — strauji zaudēja jaudu, tādēļ šaurā darbības sektora attiecīgajās situācijās nācās stipri vien piedomāt, ko un kā nepieciešams darīt ar pārnesumu izvēli. Kaut kas ir jādara — beidzot attapās arī konservatīvie vācieši un laida klajā jauno „GS” pēcteci. Šoreiz gan, metot vecos niķus pie malas un uzprojektējot faktiski jaunu modeli. 

Apskatot dabā, jauno „R1200GS”, jāpiebilst, ka vācieši savu darbu paveikuši godam. Galu galā uzdevums viņiem tika dots ne no vieglākajiem. Radīt no jauna tik ārkārtīgi populāru modeli, saglabājot visas tā raksturīgākās iezīmes, nudien nav nekāda joka lieta. Jaunais „R1200GS” ir jauns, bet tam izdevies saglabāt unikālo atpazīstamību savā siluetā, pēc kura var nekļūdīgi noteikt, ka tas ir lielais „GS”. Lai gan motocikla izskatam ir ārkārtīgi liela nozīme, tehniskā daļa ir ne mazāk svarīga. 

Galvenās pārmaiņas ir skārušas tieši dzinēju. Kaut arī vizuāli dzinējs izskatās gluži tāpat kā tā priekštecis, tas ir pilnīgi jauns izstrādājums. Palicis tikai raksturīgais ārējais izskats un cilindru izmērs. Par 1 mm lielāks vārstu izmērs, par 2 mm — droseles, mazliet lielāka kompresija. It kā nav daudz, bet dzinējs ieguvis veselus 18 ZS plusā un treknu griezies momentu visā dzinēja darbības diapazonā. Pats dzinējs izgatavots pēc citādākas shēmas — tagad dzinēja karteris un cilindri ir izlieti kā viena detaļa (cerams, ka pēc „tikšanās” ar kokiem un akmeņiem cilindri nenolūzīs). Atceraties, kā tika organizēta ieplūde iepriekšējiem modeļiem? Jā, arī es ar lielu skepsi vienmēr skatījos uz elektronikas bagātību zābaku tuvumā. Tas ne tikai „nozaga” vietu kājām, bet arī neizskatījās pārāk droši. Tagad ieplūde ir uztaisīta visloģiskākajā tās atrašanās vietā — no augšas. Gan vieta kājām atbrīvojās, gan nekur nekas netraucē, gan galu galā arī labāk izskatās. Tas krietni atvieglo vadītāja darbu, kad, braucot pa sarežģītākiem ceļa segumiem ir jāpieceļas kājās. Izplūdes caurules tagad kompakti ievietojušās zem cilindriem. Skaisti un praktiski. Ātrumkārbu atrodas pa kreisi no kloķvārpstas, dzinēja masa koncentrēta vienā vietā, reduktors ar kardānu pārvietojies uz kreiso pusi, un izdevies uztaisīt garāku aizmugurējo piekares sviru.

Skaļākā pārmaiņa ir skārusi dzinēja dzesēšanas sistēmu. Pirmo reizi ilgajā modeļa vēsturē „R1200GS” ir ieguvis šķidruma dzesēšanas sistēmu! Nu labi, ne gluži 100 %, bet tomēr. Kādēļ ne gluži 100 %? Pēc ražotāja sniegtajiem datiem, 35 % dzesēšanas notiek ar šķidruma dzesi — 65 % ar tradicionālo gaisa/eļļas dzesēšanu. Ar šķidrumu tiek dzesēti tikai cilindri. Pārbaudītā un efektīvā eļļas dzesēšanas sistēma tomēr tika saglabāta. Kā tas viss strādā? Jāpiebilst, ka gana iespaidīgi. Dzinējs ir kļuvis diezgan „dzīvelīgs” un ātrs. Atsaucība uz gāzes roktura pagriešanu patīkami priecēja sirdi. Motocikls prognozējami un jaudīgi atsaucās uz gāzes roktura pagriešanu un paātrinoties uzrādīja diezgan iespaidīgus dinamiskos rādītājus. Paātrināties uz aizmugurējā riteņa? Nekādu problēmu! Domāju, ka, uzmontējot tam labas šosejas riepas, motocikls varētu likt trūkties ne vienam vien ielas vai šosejas motociklam arī sarežģītā pagriezienu virtenē. 

Jau zināmajai elektroniski regulējamajai piekarei (piekares regulēšanas parametri tiek izvēlēti un vadīti elektroniski, motociklam atrodoties gaitā) (ESA) ir pieci darbības režīmi, un motociklam tagad ir pat kruīzkontroles sistēma. 

 

Un tagad par ne tik skaisto. Instrumentu panelis, ir kļuvis diezgan grūti pārskatāms. Pelēks, ar maziem spidometra cipariņiem. Saulainā dienā bieži vien var tikai nojaust, ar kādu ātrumu jūs pārvietojaties. 

Radiatoru izvietojums kopsummā ar virsbūves dizaina elementiem stipri iedragāja aerodinamiku un padarīja motociklu ne pārāk stabilu attiecīgajās ceļā situācijās lielos ātrumos. Paātrinoties līdz 180 km/h, motocikls uzvedās ļoti kārtīgi, bet, sasniedzot 190 km/h lielu ātrumu (turpinot paātrināties), pretimnākošā gaisa plūsma sāka nedaudz celt uz augšu un pārāk atvieglot motocikla priekšējo daļu. Paātrinoties šādos ātrumos (dzinējs to ļauj paveikt bez īpašas piepūles) un strauji samazinoties motocikla svaram priekšējās ass rajonā, priekšējā riteņa uzbraukšana uz nelīdzenuma vai bedres izraisīja „voblingu” un stūre sāka nervozi mētāties turpu un šurpu. Neprofesionālim šāda motocikla uzvedība var radīt visai nepatīkamas izjūtas Piekares parametru pārregulēšana citos režīmos praktisku labumu nedeva. Tas vēlreiz apstiprināja pārliecību, ka „R1200GS”, par spīti savam maksimālajam ātrumam ap 230 km/h un dzinēja potenciālam, nav paredzēts „lidošanai” šādos ātrumos. No ražotāja pozīcijām raugoties, viss ir diezgan loģiski — motocikls tiek ražots konkrētai mērķauditorijai un pēc šā kritērija tas arī tiek komponēts. Galu galā tik ilgā „GS” pastāvēšanas vēsturē „GS” pircēji ir skaidri pauduši savas vēlmes par to, kādām prasībām tam ir jāatbilst. Uz enduro trasi ar to nav paredzēts braukt, un ātruma rekordus arī nav plānots uzstādīt. Ja jūs daudz ceļojat un nemēdzat uz grubuļaina ceļa pārsniegt ātrumu 160 km/h, motocikls būs lielisks un vilties par sevi neliks. 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565