„Toyota Land Cruiser” un „Jeep Grand Cherokee” degustācija

Pievienots: 2. jūlijā 2014 17:07 | Autors: Agnis Krauja, laikrakts "AutoInfo" | Komentāri: (1)

Automašīna veido tās īpašnieka raksturu. Tu esi tas, kas tev ir mugurā, un tavas vērtības simbolizē auto, ar ko tu brauc. Liels, melns un acīm redzami dārgs apvidus auto nepārprotami ir egoistisks koncentrēta testosterona iemiesojums — smags un neveikls, bet izaicinoši uzpūtīgs. Viens likums un viena taisnība visiem — kas tās par blēņām?! Ja es nebūtu pārāks par citiem, es taču nevarētu atļauties šādu mašīnu! Esmu lielceļu karalis, un man atļauts vairāk par citiem!

Karaliskā klase

Automašīna ir materializēta apziņa, vēstījums pasaulei, kas izaicina tavas tumšās un gaišās puses. Vai tiešām, trīs dienas braucot ar landkruizeru, es kļūšu par citu cilvēku?

Britu autoeksperti uzskata, ka savu izmēru un raupjās dabas dēļ „Toyota Land Cruiser” ir vairāk piemērots Āfrikai, nevis Britu salām. Anglijai šis auto esot par lielu, bet Latvijai — tieši laikā! „Toyota” visurgājēju pie mums ir vairāk nekā „Dacia Duster”, un „Land Cruiser” ilgus gadus savā tirgus segmentā bija nesatricināms līderis ar līdz pat 65 procentiem tirgus daļu. Tieši landkruizers kļuvis par „trekno gadu” simbolu un ikviena „latvieša parastā” sapņu auto. „Land Cruiser” nav nekāds mazbudžeta auto, taču cenas faktors allaž bijis svarīgs, latvietim izvēloties tieši šo „Toyota” apvidnieku, nevis izšķērdīgu „Mercedes ML”, uzpūtīgu „Audi Q7”, lecīgu „BMW X6” vai augstprātīgu „Range Rover”. Landkruizera popularitāti sekmēja ne tikai viegli pieejamais līzings, bet arī luksusa aprīkojums par zemāku cenu nekā vācu konkurentiem un, protams, leģendāra, vairāk nekā 50 gadus kaldināta izturība. 

Pagājušā gadsimta beigās, vēl pirms landkruizeru uzvaras gājiena, „Jeep Grand Cherokee” bija viens no tiem auto modeļiem, ar kuru turīgiem cilvēkiem aizsākās mode izmantot apvidus auto kā ģimenes un dzīvesstila mašīnas. Tieši „Jeep” ir jāpateicas par to, ka visus apvidus auto — lielus un mazus — daudzi pie mums joprojām sauc par „džipiem”. Un jāteic, ka ikviens pat vairāk nekā 10 gadus vecs „Grand Cherokee” šodien vēl arvien izskatās cienījams. Latvijā daudzie modeļa fani uzskata, ka „Grand Cherokee” ir uzticamākais auto bezceļam, ideāli piemērots medniekiem un makšķerniekiem, kā arī tiem, kuriem darba vajadzībām ir nepieciešams spēkrats ekspluatācijai smagos apstākļos. Būtiski arī tas, ka „Grand Cherokee” ir lēts ekspluatācijā, iespējams — vislētākais no līdzīgas klases mašīnām. 

 

„Toyota Land Cruiser 150” — kad nekas nav jāpierāda 

Japānas slavenākais apvidnieks „Land Cruiser” ir leģenda — auto ar šādu nosaukumu sākts ražot 1951. gadā, un pusgadsimta laikā no utilitāra visurgājēja armijai tas pamazām pārvērtās par komfortablu bezceļu automobili, kas „Toyota” ļāva iekarot stabilu vietu globālajā tirgū. „Toyota” sešdesmit gadu laikā pasaulē ir pārdevis vairāk nekā piecus miljonus visurgājēju, gūstot milzīgu pircēju atzinību un peļņu.

„Landcruiser” joprojām augstā godā tur klasisko visurgājēju pamatvērtības, ko izsaka trīs atslēgvārdi — spēks, izturība un uzticamība. Tādēļ arī šodien revolucionāru pārmaiņu vietā tiek piedāvāta paļāvības sajūta, ko jau izsenis rada nosaukums „Land Cruiser”.

Par pašreizējā „Land Cruiser” ciltstēvu varam uzskatīt 1996. gada modeli, kurš pirmo reizi tā pa īstam mēģināja savienot bezceļa spējas ar ģimenes auto īpašībām un Amerikā kļuva pazīstams ar nosaukumu „Prado”. Bija laiki, kad apvidniekiem dizainu uzskatīja par lieku greznību. Tieši „Toyota” kompānijas luksusa divīzijas modelis „Lexus RX” ir atbildīgs par dizaina ieviešanu šajā auto segmentā. Ja kādam „Land Cruiser” un dizains šķiet divi nesavienojami jēdzieni, tad iesakām uzmest aci „Prado” lakoniskajām, proporcionālajām virsbūves formām. 2003. gadā šo modeli nomainīja izmēros nedaudz lielākais un pēc skata ikvienam latvietim pazīstamais modelis ar kodu „LC120”, kurš Latvijā kļuva par „trekno gadu” simbolu. Arī globālajā tirgū visurgājējs „LC120” izcēlās ar agrāk nebijuši bagātīgu komforta un drošības aprīkojumu un bija pieejams gan piecu durvju, gan arī saīsinātajā — trīs durvju — versijā. 2009. gadā Frankfurtes autošovā tika prezentēts ceturtās paaudzes landkruizers jeb modelis „LC150”, kurš nomainīja iepriekšējo modeli „LC120” — to pašu, kas piedzīvoja uzvaras gājienu „treknajos gados”. No pirmā skata „Land Cruiser 150” izskatās tieši tāpat kā iepriekšējās paaudzes modelis, taču, rūpīgāk ieskatoties, atklājas druknākas riteņu arkas, agresīvāki lukturi un bamperi, tipiskā ,Land Cruiser” reste kļuvusi greznāka, taču koptēlam joprojām trūkst elegances. Tehniskie dati liecina, ka „Land Cruiser 150” ir mazliet garāks un platāks (garums 4780 mm, platums 1885 mm, augstums 1890 mm, pilna masa 2990 kg, kravnesība 550 kg, bagāžas tilpums 621 litrs) nekā iepriekšējais modelis, kaut gan riteņu bāze 2790 mm palikusi tāda pati. Interesanti, ka arī „LC150” piedāvājumā saglabājas trīs durvju „sporta” versija. Kopš tiem senajiem laikiem, kad „Toyota” nāca klajā ar pirmo „Land Cruiser”, lielais apvidus auto joprojām ir uzskatāms par īstenu bezceļnieku, lai gan daudzi tā konkurenti tādi vairs nav. 2013. gadā „Toyota” veiktā modeļa atjaunināšana ir galvenokārt kosmētiska. Jauns ir „Land Cruiser 150” izskats, bet motoru un transmisiju izvēle nav mainījusies. Izmainīts radiatora restes un priekšējo lukturu dizains, tagad masīvā radiatora reste izskatās kā valzirga spuras, kam abās pusēs izceļas dominējoši LED gaismu ilkņi. Nez vai jaunais „Land Cruiser”izskatās modernāks, taču solīdāks gan, un tas joprojām nepārprotami ir „Land Cruiser”! Ieraugot šo skatu atpakaļskata spogulī, reti kuram rodas šaubas. 



Kad ieraušos augstajā vadītāja sēdeklī un aizveru durvis, gaidītā plašuma neesamība nedaudz pārsteidz — lielo ērto sēdekli no abām pusēm cieši ieskauj milzīgā viduskonsole un biezās durvis. Vietas salonā gan netrūkst nedz priekšā, nedz aizmugurē sēdošajiem. Otrās sēdekļu rindas pasažieri turklāt var bīdīt savus krēslus vai atlocīt to atzveltnes kā lidmašīnā. Modelis pieejams arī septiņvietīgā izpildījumā, un divas papildvietas tagad ir ielokāmas bagāžnieka grīdā. Salonā no pirmā acu uzmetiena praktiski nekas nav mainījies, taču patiesībā notikušas nelielas pārmaiņas viduskonsolē un „off-road” režīmu slēdžu panelī. Lai gan interjera iekārtojums šķiet grezns, tuvāka apskate liecina, ka tas drīzāk ir praktisks, nevis smalks. „Land Cruiser” interjerā nav „Premium” zīmoliem raksturīgās izsmalcinātības un materiālu kvalitātes smaržas, tomēr, ja runa ir par funkcionalitāti, tad viss ir savās vietās. „Land Cruiser” kabīne ir pārskatāma un gana mājīga ar divzonu klimata iekārtu un šķidro kristālu infodispleju. Protams, par attiecīgu samaksu to var nokomplektēt ar limuzīna cienīgu greznību. Taču priekšējā paneļa pašā centrā izceltais bloks, kurā izcili funkcionāli izvietotas ventilācijas atveres un skārienjutīgais navigācijas ekrāns, tik un tā izskatīsies pēc kastes. Jau standarta komplektācija pilna ar svētlaimīga komforta ierīcēm, bet augstākās „Luxury”, „Executive” un „Premium” pārspēj cita citu ar gludu ādas apdari, TV ekrāniem un elektroniku. Bagāžas nodalījuma durvis veras nevis uz augšu, kā pierasts, bet uz sāniem. Diez ko ērta šāda sāniska bagāžas nodalījuma atvēršana nešķiet, taču auto virsbūves augstuma dēļ vāka atvēršana uz augšu mazāka auguma cilvēkiem (kādu starp milzu džipu pircējiem esot vairākums) varētu radīt lielas neērtības.



„Land Cruiser” pieejami divi dzinēju veidi: 4,0 litru „Dual VVT-i V6” benzīna dzinējs vai 3,0 litru, četru cilindru turbodīzeļa dzinējs. Turbodīzelim piemīt savā klasē labākais degvielas patēriņš — 8,1 l/100 km, un CO2 izmešu daudzums kombinētajā ciklā ir 214 g/km. Degustētajam auto zem motora pārsega ir tas pats 3 litru tilpuma četrcilindru dīzeļmotors ar 190 ZS, kas priecē ar mērenu patēriņu 8—9 l/100 km un nedaudz kaitina ar kavētu reakciju uz gāzes pedāli. Jā, šis 3,0 litru dīzeļdzinējs nav spridzeklis, bet ar 410 Nm lielu griezes momentu piedāvā pilnīgi pietiekamu jaudu bezceļiem un smagu piekabju vilkšanai, taču, ikdienā pieradušam pie mazākiem automobiļiem, man paātrinājuma nedaudz pietrūka. „Land Cruiser” slinkās 11 sekundes līdz 100 km/h nozīmē, ka apdzīšanas manevri uz šosejas ir jāplāno laikus. Piecpakāpju automātiskā pārnesumkārba darbojas nevainojami, arī trokšņi salonā praktiski nav dzirdami — ja neskaita četru cilindru dīzeļa rūkšanu, kas rodas paātrinājumā. „Toyota” apgalvo, ka kompānijas inženieri, nesamierinādamies ar vienkāršu kompromisu, ielikuši visus 100 procentus, pilnveidojot „Land Cruiser” spējas pārvietoties kā bezceļos, tā uz šosejas. Taču brīnumi nenotiek, un arī viņiem nav izdevies panākt neiespējamo — iemācīt ziloni dejot baletu. Uz šosejas, kur ikviens Baltijas valstīs reģistrētais „Land Cruiser” 150 pavadīs lielāko daļu savas dzīves, tas brauc gandrīz tāpat kā jebkurš cits liels apvidus auto, kura pamatā ir klasiska konstrukcija — virsbūve uz izturīga rāmja.



Stūre ir diezgan viegla, kas padara ērtāku manevrēšanu nelielā ātrumā. Landkruizera uzlabotā neatkarīgā priekšējā piekare un aizmugures daudzsviru piekare aprīkota ar jaunu kinētiski dinamisko piekares sistēmu KDSS. Šī kinētiskā dinamiskā piekares sistēma aktīvi vada priekšējo un aizmugurējo stabilizatoru ar divu hidraulisku cilindru starpniecību. Tādēļ auto līkumos nemaz nesveras, un braucējam rodas mānīga absolūtas stabilitātes sajūta. Tomēr nerodas kārdinājums meklēt „Land Cruiser” maksimālā ātruma slieksni — strauja bremzēšana vai asāki pagriezieni liek „Land Cruiser” jūtami sasvērties un ne brīdi neatstāj sajūta, ka šis ir liels auto. Jo nepamet sajūta, ka starp stūri un riteņiem ir tik biezs tehnoloģiju starpslānis, ka par sportiski precīzu vadāmību uz šosejas var pat nesapņot, atliek tikai minēt — ko konkrētajā brīdī dara riteņi. Turklāt auto konstrukcija lieliski apslāpē nelielus ceļa negludumus. Braucot ar „Land Cruiser”, rodas iespaids, ka ir aizlāpītas visas mazās bedrītes, kas rotā Latvijas ceļus. Tomēr lielākas asfalta bedres tik un tā ir jūtamas, bet brīžos, kad ceļa segums kļūst viļņveidīgs un asfaltā parādās rises, „Land Cruiser” augstais smaguma centrs liek par sevi manīt. 



Šā auto reklāmas sauklis ir „Nothing to prove”, tātad — nekas nav jāpierāda. Tādi elementi kā bloķējams centrālais diferenciālis un aizmugures diferenciālis tradicionāli piešķir „Land Cruiser” apbrīnojamu spēju pārvietoties pa jebkuram auto visnotaļ nepieveicama izskata virsmām. Jaunā „Land Cruiser” apvidus potenciāls ir būtiski uzlabots, arī ieviešot „Multi-terrain Select” funkciju, „Multi-terrain” monitoru, pagrieziena leņķa displeju „Steering Angle Display” un vilces kontroles sistēmu „Crawl Control”. Lai pat bezceļa iesācējam neviens kalns nebūtu par augstu un neviena grava par dziļu, „Land Cruiser” „off-road” komplektā, kas maksā 1180 latu, ir integrētas visas šīs elektroniskās sistēmas, kas palīdz droši uzsākt kustību pret stāvu kalnu, nobraukt lejup pa slidenu nogāzi, nebaidoties saslīdēt vai apgāzties. Konkrētāk — „Land Cruiser” tagad ir muļķu drošs apvidnieks! Piemēram, „Crawl Control” pretizslīdes sistēma ļauj vadītājam izvēlēties (regulēt ar viduskonsolē novietotu ripuli) braukšanas ātrumu, atlaist gāzes un bremžu pedāļus, koncentrējoties tikai uz stūrēšanu, un šādā veidā lēnām pārvarēt jebkādu šķērsli, pat ja tā ir gandrīz vertikāli stāva slidena nogāze. Sistēma pati automātiski kontrolē dzinēja un bremžu darbību, lai uzturētu pavisam nelielu ātrumu, turklāt bez jebkādas riteņu izslīdēšanas. „Multi-terrain Select” sistēma kontrolē riteņiem pievadāmo enerģiju un vajadzības gadījumā piemēro arī bremzes, atbilstoši vadītāja izvēlētam vienam no četriem ceļa seguma veidiem — dubļi, grants, „moguls” un akmeņi. „Multi-terrain Monitor” ir četru kameru sistēma, kas ļauj vadītājam visu laiku redzēt, kas notiek ap automobili. Noderīgākā ir priekšējā radiatora restē ievietotā videokamera, kas palīdz vērot situāciju uz ceļa, attālumu līdz šķērslim un riteņu pozīciju arī laikā, kad auto priekšgals raugās debesīs.



Pirms pāris gadiem šā raksta autors devās uz Igaunijas ziemeļaustrumu piekrasti, lai pašrocīgi pārbaudītu jaunās „Toyota Land Cruiser 150” varēšanu ekstrēmos bezceļu apstākļos Kohtla-Nemme degakmens raktuvju teritorijā izvietotā „off-road” trasē — kurgānos, ko veido gadu gadiem izgāztās degslānekļa atliekas. Pēc tam, kad ar septiņiem vīriem pielādētu landkruizeru biju forsējis vietām pusotru metru dziļu kalnu upi un, karājoties drošības siksnās, nobraucis stāvā bezdibenī, pēc tam uzbraucot augšā brīžiem gandrīz vertikāli stāvā, klinšainā un turklāt vēl slidenā nogāzē, sapratu, ka nu vairs patiešām šai mašīnai nekas nav jāpierāda. Degustācijas laikā ievēroju, ka pretī „Toyota” salonam, ielas otrā pusē, kāda vācu ražotāja autosalonā pārdodamie pilsētas (jeb parketa) lieldžipi tiek reklamēti, nosaucot tos latviskos vārdos par Visvari un Visvaldi. Interesanti gan, kā pēc šādas loģikas būtu jāsauc „Land Cruiser”? Varu piedāvāt to saukt par Magavari, Visuma Pavēlnieku! 

 

Jeep Grand Cherokee — džips ir tikai viens

Modelis „Grand Cherokee” oriģinālo amerikāņu džipu ražotāja piedāvājumā parādījās 1992. gadā. Kopš tā laika ir notikušas jau trīs paaudžu maiņas, tomēr modeļa pamatvērtības un konceptuālās īpatnības ir saglabātas. Divus gadu desmitus vēlāk „Jeep Grand Cherokee” aizvien ir spēkrats ar nesošo tērauda virsbūvi, visu riteņu piedziņu un apskaužamām caurgājības īpašībām un veiktspēju gan meža takās, gan arī uz gludas šosejas. 

„Grand Cherokee” pirmdzimtais debitēja 1992. gada auto izstādē Detroitā un tirgū nonāca 1993. gadā. Auto salons konstruktīvi bija veidots kā ģimenes mašīnai, nevis bezceļniekam. Mājsaimnieces, darījumu cilvēki un lauksaimnieki ne tikai Amerikā iecienīja šo mašīnu tās ērtuma, kantainā dizaina un drošības dēļ. 1999. gadā debitēja „Grand Cherokee” otrais modelis — nedaudz lielāks un glītāks. Tas kļuva pazīstams ar jaunu pilnpiedziņas sistēmu „Quadra Drive”, kas darbojas, automātiski bloķējot trīs viskosajūgus. ASV tirgum tika piedāvāta gan pilnpiedziņas, gan arī aizmugures piedziņas versija. 2005. gadā dienas gaismu ieraudzīja trešās paaudzes „Grand Cherokee”. Tas bija izmēros vēl nedaudz lielāks un zemāks, ar izmainītu seju (lampas vairs nebija kantainas, bet augšpusē ieapaļas) un greznāku apdari, lai varētu pretendēt uz „Premium” klasi. Šo mašīnu pirms vairākiem gadiem nodegustēja arī „AutoInfo eksperti un atzina par visnotaļ labu esam. 



Ceturtās paaudzes „Grand Cherokee” tika prezentēts 2009. gada Ņujorkas autošovā un nonāca pārdošanā 2010. gadā. Vēl nedaudz lielāks izmēros, vēl vairāk pietuvinājies „Premium” klases standartiem, bet joprojām nekļūdīgi atpazīstams. Priekšējās lampas atkal kļuvušas četrstūrainas. „Grand Cherokee” dimensijas (garums/platums/augstums 4875/1943/1792 mm, riteņu bāze 2915 mm, klīrenss 218 mm) pēc amerikāņu mērogiem automobili ierindo vidējās klases SUV kategorijā, bet mūsu izpratnē tas jau ir lielās klases apvidnieks. Salīdzinot ar „Land Cruiser”, amerikānis ir par 95 mm garāks (riteņu bāze garāka par 125 mm), par 58 mm platāks, par 98 mm zemāks, taču vizuāli izskatās kompaktāks par iespaidīgo japāņu visurgājēju. Pēc slaidā virsbūves silueta „Grand Cherokee” atšķiras no vairākuma moderno apvidus automobiļu, jo drīzāk līdzinās lielam universālim, tikai augstais virsbūves attālums no zemes jau pa gabalu nodod īstu apvidnieku. Harmoniski veidotajā virsbūvē centrālais dizaina elements ir masīva, tomēr eleganta septiņu vertikālo iedaļu radiatora reste, kas ir visu „Jeep” modeļu firmas zīme, sānskatā izceļas ļoti proporcionāli sadalītais stiklojums, arī raksturīgais vējstikla slīpums. Pārējie dizaina elementi — riteņu arkas, bamperi, optika — lieliski papildina kopējo ansambli. Lai uzturētu sportisko formu, 2013. gada janvārī veikta neliela modeļa atsvaidzināšana. Indiāņu cilts vārdā nosauktajam džipam tagad ir jauna, pievilcīgāka seja, būtiski uzlabojumi interjerā un jauna astoņpakāpju automātiskā pārnesumkārba. Auto ir ieguvis jaunu priekšējās daļas noformējumu ar elegantāku bamperu un izteiksmīgākiem lukturiem (tie ir mazāki, bet, pateicoties LED kontūrām, izskatās izteiksmīgāki), glītāku aizmugurējo bamperu un lukturus aizmugurē, aerodinamisku spoileru uz jumta malas un pārveidotu bagāžnieka vāku, kas uzlabo gan funkcionalitāti, gan arī aizmugures pārredzamību. Nebūtu nekāds brīnums, ja „Grand Cherokee” atsvaidzināšanā savu roku pielikuši slavenie itāliešu dizaineri („Jeep” zīmols tagad ir „Fiat” koncerna sastāvā), jo šāda gaumes izjūta un uzmanība pret detaļām amerikāņiem nav raksturīga.



Ja iedomājaties, ka „Grand Cherokee” salons atbilst amerikāņu autobūves labākajiem standartiem, tad, iekāpuši mašīnā, jūs jutīsieties, kā maijā pēkšņi saņēmuši Ziemassvētku dāvanas! Šeit netrūkst eiropiešu „Premium” zīmoliem raksturīgās izsmalcinātības un kvalitātes garšas. Salons ir piedzīvojis uzlabojumus, iegūstot augstvērtīgāku ādas apdari un vadītāja vajadzībām pielāgojamu instrumentu paneli ar 8,7 collu skārienjutīgu infodispleju, kas palīdz orientēties arī multimediju un izklaides sistēmas daudzajās funkcijās, kā arī dizainiski absolūti perfektu, mazu, elektronisku ātrumpārslēga sviru. Iegrimt „Grand Cherokee” ādas sēdekļos ir komfortabli un ērti, vietas ir daudz, kā jau šādas klases automobilī pieklājas. Arī aizmugurē sēdošie jutīsies ļoti labi, viņi pat varēs izmantot atsevišķu klimata kontroles sistēmu. Nolaižot aizmugures sēdekļu atzveltnes, vidēja auguma cilvēks spēs izstiepties pilnā augumā, bet, braucot piecatā, līdzi var paņemt visu, kas saliekams 978 litru bagāžniekā, turklāt, salokot aizmugures sēdekļus, var iegūt 1908 litru ietilpību. Taču 4,75 metrus garajā mašīnā pat par papildu samaksu nav paredzēts uzstādīt trešo sēdekļu rindu, ko šādos izmēros nemaz nebūtu grūti iedabūt.



„Grand Cherokee” kopumā ir sagatavotas četras komplektācijas pamata versijas — „Laredo”, „Limited”, „Overland” un „Summit”. „Laredo un „Limited” balstiekārtai ir tērauda atsperes un pilnpiedziņas sistēma, kas var 100 procentus jaudas novirzīt uz priekšējiem vai aizmugures riteņiem, atkarībā no pieejamās saķeres ar ceļa virsmu. Sākot no „Overland” aprīkojuma līmeņa, „Grand Cherokee” iegūst pneimopiekari un sarežģītāku pilnpiedziņas sistēmu, kas ļauj elektroniski manipulēt ar jaudas sadalījumu katram ritenim atsevišķi. Aprīkojumā ietilpst arī pazeminātie pārnesumi un „Selec-Terrain” sistēma, kas ļauj optimizēt automašīnas elektroniku atbilstoši attiecīgajam ceļa segumam. Ātruma cienītājiem tiek piedāvāts arī īpašs „SRT” (Street and Racing Technology) modelis ar dinamiskāku ārējo izskatu un zem motora pārsega iebūvētu V8 spēkstaciju ar 6,4 litru darba tilpumu un 468 zirgspēkiem. Pārējiem mašīnas pircējiem pieejamās dzinēju opcijas ir 3 litru V6 dīzeļdzinējs ar 190 vai 250 ZS jaudu, 3,6 litru V6 benzīnnieks ar 286 ZS un 5,7 litru V8 ar 352 ZS. Visas „Grand Cherokee” versijas cita no citas atšķiras gan eksterjera, gan salona apdares un aprīkojuma detaļās.



Mēs izmēģinājām „Grand Cherokee” ar jauno 3,0 litru 240 ZS V6 dīzeļdzinēju, ko „Jeep” ieguvis no Itālijas, un augstāko aprīkojuma līmeni, ko sauc par „Overland Summit”. Seši cilindri un 3 litru darba tilpums sniedz vairāk nekā pietiekamu jaudu, un „Grand Cherokee” gaitā pārspēj visas mūsu optimistiskās cerības. Lielākais tehniskais jaunums ir astoņpakāpju automātiskā pārnesumkārba. Pārnesumu pārslēgšanās notiek nemanāmi, nodrošinot vienmērīgu jaudas padevi, bez jūtamiem rāvieniem. Šādu izmēru mašīnai labākus gaitas komforta, dinamikas un ekonomiskuma (reāls vidējais patēriņš 9,3 litri uz 100 km) rādītājus būtu grūti iedomāties. Mērenos ātruma režīmos vadāmība un manevrētspēja, par spīti auto izmēriem un svaram, ir viegla un patīkama. Arī lielākos ātrumos tas sniedz jaudai un ātrumam adekvātu kontroli un precizitāti, bet nobremzēt šādu kuģi ar visu riteņu disku bremzēm var pietiekami strauji. „Grand Cherokee” pneimopiekare nerada nekādas šaubas par spēju kontrolēt auto iespaidīgo masu. Tiesa, vadāmības ziņā uz asfalta „Jeep Grand Cherokee” atpaliek no „BMW X6”, taču nav jēgas šos auto salīdzināt. „Grand Cherokee” ir zelta vidusceļš starp visurgājēju „Land Cruiser” un lielajiem pilsētas parketniekiem — tādiem kā „X6” un „Q7”. Jo atšķirībā no pieminētajiem vāciešiem amerikānis jau vēsturiski pretendē uz bezceļu karaļa godu! Jaunais „Grand Cherokee” ir apgādāts ar visu nepieciešamo šo ambīciju īstenošanai. Pilnpiedziņas sistēma — „Quadra-Trac II” vai „Quadra-Drive II” (atkarībā no izvēlētā dzinēja) — ar elektroniski vadāmu ierobežotas berzes diferenciāli un pazeminātajiem pārnesumiem gādā, lai vadītājam kritiskā brīdī nenāktos brist pēc traktora. Pneimopiekare (standartā „Overland” un „Summit” modeļiem) ļauj automobilim atkarībā no apstākļiem vai pēc vadītāja pavēles mainīt klīrensu (attālumu līdz zemei). Normālos apstākļos tas ir 22 cm, „Offroad” režīmā — 28 cm. „Aero” režīmā atkarībā no braukšanas ātruma klīrenss var pazemināties par 1,3 centimetriem, bet miera stāvoklī, kad auto noparkots, tas automātiski nosēžas līdz 18 cm, lai ērtāk iekāpt un izkāpt. Neatkarīgi no izvēlētā aprīkojuma līmeņa „Grand Cherokee” apgādāts ar „Selec-Terrain” vilkmes kontroles sistēmu, kam ir piecas pamata programmas (smiltis, dubļi, sniegs, akmeņi un automātiskais režīms), kas patstāvīgi regulē transmisijas un dzinēja parametrus, lai mazinātu riteņu izbuksēšanu un palīdzētu braucējam tuvoties nospraustajam ceļa mērķim. Tātad — lai lai bezceļos mērotos spēkiem ar „Land Cruiser”, vajadzīga tikai attiecīga komplektācija! Mūsu degustācijas braucienā nebija iekļauti „Grand Cherokee” bezceļu pārbaudījumi. Taču, pēc subjektīvajām sajūtām vērtējot, šķiet, ka „Offroad” ātrumposmā droši vien uzvarētu amerikānis, savukārt ekstrēmās bezceļu sacīkstēs tālāk aizbrauktu japāņu visurgājējs.

 

Degustācijas secinājumi 

Latvijā nemaz nav sliktu ceļu, es vēlētos vēl skarbākus apstākļus, lai varētu parādīt visiem, uz ko esmu spējīgs, jeb — pareizāk — uz ko spējīgs ir mans karaliskais auto! 

„Toyota Land Cruiser 150”, tāpat kā visi tā priekšgājēji, vispirms ir apvidus un tikai pēc tam vieglā automašīna. Jaunais vizuālais noformējums padarījis to greznāku, akcentējot „Land Cruiser” arī kā statusa simbolu, kāds tas pie mums Latvijā neapšaubāmi ir bijis jau kopš deviņdesmitajiem gadiem. Viens no retajiem apvidus auto, kas patiešām atbilst savam nosaukumam. Derēs ikvienam, kam nepieciešams auto, ar ko ir iespējams braukt tur, kur ceļa nav. Turklāt tagad pat „svētdienas braucējs” var droši meklēt piedzīvojumos neceļos un salonā baudīt augstākā līmeņa komfortu modernāko tehnoloģiju aizsardzībā. Tiesa gan, landkruizers joprojām nav pārāk draudzīgs šosejai. Mūsdienu Eiropas apstākļos uzvarēt „Mercedes GL”, „BMW X6” vai „Porsche Cayenne” nav reālu izredžu. Taču Latvijā uz daudzviet pussabrukšanas stadijā esošajiem ceļu segumiem „Land Cruiser” būs ķēniņš, jo tā leģendārā izturība, ilgmūžība un tehniskā uzticamība būs noteicošās vērtības. Modeļa cenas sākas no 41 600 eiro, taču labāk aprīkotās „Executive” un „Premium” modifikācijas maksā attiecīgi no 53 080 un 62 650 eiro.

„Jeep Grand Cherokee” — apvidnieks ar leģendāru imidžu, kas izskatās elegants, nevis lecīgs, ir ļoti komfortabls ikdienā, ātrs uz šosejas un spēcīgs bezceļos. Tam šobrīd ir viena no labākajām cenas, vērtības un prestiža proporcijām lielo apvidus auto klasē. Cena sākas no 42 500 eiro, taču maksimālā „Overland Summit” komplektācija (iekļauts viss, ko vien var vēlēties!) modifikācijai ar 3,0 litru V6 CRD TDSL dīzeļdzinēju maksā jau nedaudz virs 56 000 eiro. Šāda cenu amplitūda ļauj „Grand Cherokee” veiksmīgi konkurēt ne tikai ar tādiem modeļiem kā „Kia Sorento” vai „Toyota Land Cruiser 150”, bet arī ar dārgākajiem vācu konkurentiem (piemēram, „VW Touareg” ar 3,0 litru dīzeļdzinēju un līdzīgu aprīkojumu maksās vismaz par 10 tūkstošiem dārgāk). 

„Land Cruiser” ir īsts veču auto — raupjš, spēcīgs un tiešs. Necenšas izlikties, pacieš arī skarbu apiešanos, izbrauks caur uguni un ūdeni. „Grand Cherokee” ir elegantāks, ātrāks uz šosejas, švītīgāks un pilsētnieciskāks, pie šā auto stūres varu iedomāties arī kādu dāmu. Kuru no šiem abiem es ņemtu? Neesmu īstā šādu mašīnu mērķauditorija! Man pietiktu ar „X-trail” vai „Forester”. Varbūt pat ar „Duster”. Tagad ar nepacietību gaidu, kad manās rokās nonāks „Grand Cherokee” jaunākais brālis — „Jeep Cherokee”.

 

 

Komentāri:

Viesis: Akmentinš - 23. janvārī 2015 14:31

Labs raksts. Kukurūznieks tiešām ir latvieša praktiskā sapņu auto. Nav jau slikti sapņot un reizēm piepildīt sapņus :)

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-