„KTM 690 Enduro R” tests.

Pievienots: 21. janvārī 2014 10:24 | Autors: Ronalds Cimoška, laikrasts "AutoInfo | Komentāri: (1)

Ko īsti nozīmē „enduro”? Un kādēļ enduro motocikli ir tik ļoti populāri? Manuprāt, vārda „enduro” sinonīmi ir „praktiskums” un „racionālisms”. Kapēc tā? Ne visi braucēji var atļauties turēt savā garāžā dažādu veidu motociklus visiem dzīves gadījumiem. Tā teikt — lai var gan uz veikalu pēc piena (motocikls ir aprīkots ar spidometru, ārējās apgaismes ierīcēm, tam ir arī pielaide izmantošanai uz koplietošanas ceļiem), gan uz mežu pēc dubļiem. Tāda arī ir enduro motocikla būtība apvienot divus, liekas, pilnīgi pretējus jēdzienus — dubļus un asfaltu. Kā tas izdodas tādai autoritātei krosa enduro motociklu jomā kā KTM, mēģināsim noskaidrot mūsu testa gaitā.

Jaunajam „690 Enduro R” modelim par bāzi ir ņemts pārbaudītais „LC4” dzinējs: 654 cm3 „vienstobrene” ar 62 ZS jaudu ir iepakota hroma/molibdēna cauruļu rāmī. Motociks tradicionāli ir aprīkots ar „WP” amortizatoriem: priekšā ar 48 mm apgrieztā tipa dakšu, savukārt aizmugurējo riteni pie zemes notur centrālais amortizators, kas savienots ar „WP Pro Lever Linkage” „progresiju” un nodrošina piekares gājienu 275 mm diapazonā. Motocikls ir aprīkots ar 1,85 x 21'' riteni priekšā un 2,50 x 18'' aizmugurē.

 

Tieši tāds pats piekares gājiens ir arī priekšējiem amortizatoriem. Kā jau kārtīgam enduro motociklam pieklājas, ne par kādu čopera līmeņa sēdvietas novietojumu te nevar būt ne runas. Sēdvietas novietojums ir paredzēts 930 mm augstumā, tā kā mazāka auguma braucējiem pie krustojuma nāksies noslīdēt ar vienu sānu nedaudz zemāk, lai vismaz ar purngalu aizsniegtu zemi. Un ko gan jūs gribējāt — 300 mm klīrensam kaut kas ir jāupurē. Domāju, ka daudzi man piekritīs, ka šis nelielais upuris uz enduro priekšrocību altāra tāds nieks vien ir. 



Lai gan testa motocikls nebija kārtīgi „iejāts” un visi zobrati vēl nebija piediluši, lielu atzīnību izpelnījās precīzais 6 pakāpju atrumkārbas darbs, kuras mijiedarbība ar vieglo un precīzo hidrauliskā sajūga darbību (starp citu, uz „690 Enduro R” ir arī izslīdošais sajūgs) sagādāja tikai pozitīvas emocijas braukšanas laikā. Vismaz kreisā plauksta pēc vairāku stundu aktivitātēm ne par ko sliktu nežēlojās.

Lai nodrošinātu labāku ergonomiku un izsvarojumu, degvielas tvertne (12 l + 2,5 l rezerve) ir novietota motocikla aizmugurējā daļā, kas sākumā nezinātājiem rada nelielu īssavienojumu smadzenēs brīdī, kad ir nolemts pirmo reizi padzirdīt savu kaujas zirgu ar uguns ūdeni. Tur, kur tradicionāli atrodas bāka, izņemot aizdedzes atslēgu, nekā nav. Uzmanīgi papētot motociklu, atklājām, ka bākas uzpildes atvere atrodas aiz sēdekļa un ir integrēta aizmugurējā dubļu sargā. Tehniski visnotaļ attaisnots risinājums (galu galā dzinēja cilindrs kaut kur ir jāliek un arī ar smaguma centru kaut kas jādara), bet cik tas ir praktisks?



Ar enduro motocikliem parasti mēdz daudz un dikti ceļot pa dažādām grūti izbraucamām un tālām vietām. Tomēr, ja ceļo daudz un dikti, bez mantām gluži nevar iztikt. Vienīgā saprātīga vieta, kur tās var piesiet, ir motocikla aizmugurējā daļa. Ņemot vērā, ka uz motocikla mantas ir jāpiesien ļoti rūpīgi, diez vai braucēja garastāvokli uzlabos mantu piesiešanas/atsiešanas perspektīva katru reizi, kad būs jāuzpilda degviela. Ir dzirdēti stāsti, kad šim modelim speciāli izgatavo metāla stiprinājumus bagāžai, lai atvieglotu uzpildes procedūru.

 

Maza, ne pārāk ērta nianse, bet vai tā var sabojāt kopējo priekšstatu par motociklu? Itin nemaz! Vieglums, kas piemīt šim braucamajam, ir pārsteidzošs. 138 kg brauc un vadāms tik viegli, ka ik pa brīdim pārņem dīvaina nerealitātes sajūta. Tāds nedaudz lielāks kalnu divritenis ar motoru! Par to, kā pagriezt motociklu, vispār var nedomāt! Tas neprasa gandrīz nekādu pūļu. Ja braucat, stāvot kājās, ar nelielu svara pārnešan uz vienu vai otru kāju jau pietiek, lai motocikls mainītu kustības virzienu. Motocikls turklāt ir ļoti šaurs, kas nodrošina ne tikai labu caugājamību mežā, bet arī padara to par īstu sastrēgumu karali. Lai motocikls neizbrauktu starp divām automašīnām, tām ir jāstāv, bezmaz saskaroties ar spoguļiem. 300 mm klīrenss savukārt nodrošinā to, ka motociklsviegli pārbrauks tādiem pilsētas šķēršļiem kā apmales, bedres u. c., par kuru šķērsošanu ar citiem braucamajiem var pat nesapņot. Brīnumainā kārtā bedres un citi bīstami ceļu veidojumi sāk pat izraisīt azartu, jo pārvietojaties ar riktīgu visurgājēju. 

Motocikls ir izdevies diezgan aizraujošs, galu galā 62 ZS, kas iestūķēti vienā vairāk nekā 600 cm3 cilindrā, nav nekāda joka lieta. Tomēr pārāk uztraukties nevajadzētu, jo līdz pat 4000 apgr./min motocikls ir paklausīgs kā pieradināts kucēns. Vienu brīdi pat sāku šaubīties, kur ir solītie zirgspēki? Līdz brīdim, kad dzinējs tika iegriezts vairāk par šo maģisko robežu. Tajā pašā mirklī pārnadžu kārtas dzīvnieku bars nekavējoties pacēlās uz pakaļkājām un aiztraucās horizonta virzienā. Vieglums, ar kādu motocikls ceļ augšā priekšējo riteni, ir neaprakstāms. Ja jums nesanāk iemācīt savam kumeļam braukt uz aizmugurējā riteņa, pamēģiniet šo, pēc tam jūs nodarbinās doma, kā priekšējo riteni dabūt atpakaļ uz zemes! 

Lietotājiem būs interesanti padarboties ar iespēju, kas ļauj pašam braucējam mainīt aizdedzes sistēmas parametrus. Zem sēdekļa atrodas 9 pozīciju slēdzis, kas ļauj regulēt aizdedzi diezgan plašā diapazonā: 0 (sliktas kvalitātes benzīns), 1 — maiga dzinēja darbība un 2 — asa reakcija uz gāzes rokturi. Pārējie ir paredzēti smalkākai regulēšanai. Tas notiek ar USB adaptera palīdzību, PC un no oficiālā saita lejuplādētas programmas palīdzību. Turklāt ir paredzēta iespēja pieslēgt zibatmiņu un ierakstīt telemetrijas rādītājus sacensību laikā.

Apstāšanos nodrošina „Brembo” divu virzuļu bremzes ar vienu 300 mm disku priekšā un viena virzuļa un 240 mm bremžu disku aizmugurē. Spējat iedomāties, kā tās darbojas uz 138 kg motocikla? Domāju, ka apstāšanās uz priekšējā riteņa pirms krustojuma labākajā stunteru stilā būs ierasta nodarbošanās šā motocikla īpašniekiem. 

Tomēr īstā vide, kurai paredzēts „690 Enduro R”, ir tāds ceļš, kurš tikko tika izdomāts. Motocikls burtiski rija visas bedres, saknes un nelīdzenumus, ik pa brīdim cenzdamies pēc iespējas ilgāk kavēties brīvajā lidojumā. Tomēr ne viss izrādījās tik vienkārši. Dziļās, irdenās smiltīs (tas pats varētu būt arī dubļos) pret kalnu izkustēties no vietas bija teju neiespējami. Trolejbusa cienīgais griezes moments mometāli ierok aizmugurējo riteni irdenajā gruntī. Lai izkustētos no vietas, būs nepieciešama tik precīza gāzes un sajūga mijiedarbība, ka pēc tam, kad būsiet to apguvuši, varēsiet bez eksāmeniem strādāt par mikroķirurgu. Lielāks ne vienmēr ir labāks? Vai varbūt tomēr vajadzēja pagrozīt maģisko slēdzi zem sēdekļa?

 

Komentāri:

Viesis: Akmentiņš - 12. februārī 2014 15:38

un cik ta šis maksā?

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565