Opel Tigra & Mazda RX8

Pievienots: 1. septembrī 2005 09:00 | Autors: Agnis Krauja | Komentāri: (0)

„Mazda RX-8” – unikāls sporta automašīnas stils, bet "Opel Tigra" ar savu atbruņojošo smaidu patīk visiem.

Par visu ir jāmaksā. Un pati dārgākā valūta uz šīs zemes ir mums atvēlētais laiks, nevis dolāri, lati vai eiro. Ikvienam ir bijuši brīži, kad gribas atrasties citā, bezrūpīgākā, laimīgākā vietā. Biznesa uzvalku, kondicionētu biroju un limuzīnu nomainīt pret šortiem, T-kreklu, pludmali un velosipēdu. Skaļu un tukšu plātīšanos vecu paziņu lokā pret sirsnīgām sarunām par augsto mākslu ar nepazīstamu skaistu sievieti. Vakaru piepīpētā klubā pret saulrietu pie jūras. Prestižu biznesa klases auto pret sporta mašīnu vai kabrioletu... Lai būtu kā tajā vecajā grupas “Tumsa” dziesmā: “dzīve kā košums”. Vismaz uz brīdi. Tātad, mūsu degustācijas tēma – relaksācijas auto vasarai, auto kā laba garastāvokļa garants – azartisks, laikmetīgs un iekārojams. Uzsverot, ka šī nav salīdzinošā degustācija, piedāvājam divus pavisam dažādus variantus: unikālu sporta kupeju Mazda RX8 par 23470 latiem un mīlīgu kabrioletu Opel Tigra par 18000 eiro. Katram pēc vēlmēm un iespējām.



Tomēr dzīvē ne viss ir tik vienkārši. Dārgi sporta auto un kabrioleti mūsu sabiedrībā visbiežāk tiek uztverti ar slēpti naidīgu attieksmi: “re, re kur brauc valsti izlaupījušie oligarhi, pērkamie politiķi un lielie nodokļu nemaksātāji”, bet mazauto dzīve Rīgas ielās ir vēl skarbāka, jo gandrīz ikkatrs pusbomzis, kurš pārvietojas ar apmēram 50 eiro vērtu sagrabējušu benzīna kapsētu, uzskata par goda lietu tādu sīkaļu nolikt pie vietas. Tādas nu reiz ir mūsu nacionālās braukšanas īpatnības. Jaunās paaudzes autobraucēji arvien labāk piemērojas klasiskajai krievu parunai: “nahaļstvo – eto vtoroje sčastje” (nekaunība – tā ir otra laime) un rullē uz nebēdu, jo noteikumi nav rakstīti viņiem - viņi tos izdomā paši! Bet mēs nespēlējam pēc viņu noteikumiem un nemaz negrasāmies degustēt RX8, skrienoties dragreisos ar ielu cīnītājiem un viņu tūnētiem bembjiem. Jo RX8 spēlē citā līgā. Mēs laižam uz Igauniju, uz Sāremā salu! Galu galā, attālums no Rīgas līdz Virtsu, no kurienes atiet prāmis, nav daudz lielāks par attālumu līdz Ventspilij. Un pats grūtākais ir sasniegt Ainažus – nepārtraukto Via Baltika ceļa remontu dēļ šovasar tas prasa daudz vairāk laika nekā pierasts. Kad beidzot esam pāri robežai, varam nesteidzīgi baudīt lielisko ceļu un lielisko mašīnu. Un braukt ir kaut kā neparasti viegli. Neviens nepārsniedz ātrumu, nelēkā starp joslām, neapbrauc sastrēgumā stāvošos, nemet pa logu ārā cigaretes un citus mēslus, visi palaiž gājējus uz pārejām. Kaut gan nevienu ceļu policijas patruļu triju dienu laikā mums tā arī neizdodas ieraudzīt. Tādas nu reiz ir nacionālās braukšanas atšķirības. Igauņi ļoti mīl autosportu, taču viņiem pat prātā nenāk “sportošana” uz koplietošanas ceļiem. Un lai kā arī viņi mīlētu savu nacionālo varoni Marko Martinu, mēs nesastopam nevienu Peugeot 307cc, lai gan parastie trīssimtseptītie ir ļoti daudz. Patiesībā, mūsu sarkanā RX8 liek atskatīties gandrīz visiem, jo sporta mašīnas Igaunijas ceļos ir ļoti reta parādība, tāpat kabrioleti. Bieži negadās sastapt arī dārgos parketa džipus - visi četri melni un brauc kā visi, pēc noteikumiem. Bet “Raadio Kuresaare” aicina apmeklēt grupas Brainstorm koncertu Ventspilī. Ar prāmi tuvāk un drošāk, nekā uz Ventspils šosejas piektdienas vakaros...

Mazda RX- 8

Ja tev ir sarkana sporta kupeja, tad visi zaķi tavi – tas ir sen zināms fakts, ko vairs nav jāpierāda! Jo tāds advancēts mūsdienu zaķis visdrīzāk būs jau izvizināts dažādos autiņos, ar bembjiem un meršiem to vairs nepārsteigsi, bet rallija fanu tik iekārotās imprezas un evolūcijas tas uzskatīs tikai par plastmasām apkarinātiem parastiem ģimenes sedaniem. Bet ja tev ir RX-8, tad tavi būs arī tie zaķi, par kuriem tu agrāk neuzdrošinājies pat sapņot…jo šī mašīna ir reāli (nebaidīsimies no šī sieviešu žurnālos nodrāztā vārda) seksīga! Vai šis nav vislabākais iemesls nopirkt RX-8? Atcerēsimies, ka šogad Latvijā konkursa Gada auto nominācijā „Skaistākais auto” uzvarētāja laurus plūca tieši Mazda RX-8. Bez tam Mazda RX-8 atšķiras no konkurentiem sporta auto sektorā ar to, ka tai ir četras durvis, praktisks salona risinājums un rotora dzinējs. Tajā pašā laikā auto praktiskums nav panākts uz tehnisko īpašību vai dizaina rēķina. Tieši to mēs centāmies noskaidrot degustācijā – vai šis sportiskais auto noderīgs arī ceļojumā ģimenei ar diviem bērniem, vai tas varētu būt vienīgais auto visiem dzīves gadījumiem?

2003.gadā Mazda attīstības nodaļas šefs Filips Martens paziņoja, ka 2004. gadā tiks izlaists jauns modelis “RX-8”, kas būs superautomobiļa “RX-7” tiešs pēctecis. Mazda RX-7, ko ražoja no 1978. līdz 1985.gadam, bija pirmais auto, kam izdevās pierādīt Feliksa Vankeļa konstruētā rotordzinēja dzīvotspēju. Vēl vairāk, tas kļuva par vienu no iekārojamākajiem 70.gadu sporta auto modeļiem, tika pārdots gandrīz 500 000 eksemplāru skaitā, un ir visu laiku populārākais rotordzinēja automobīlis pasaulē.

“Mazda RX-8” plašākai publikai tika prezentēta pagājušajā gadā, un guva labas atsauksmes kā no potenciālo pircēju, tā no žurnālistu puses. Sporta mašīnas parasti interesē daudzus, bet tikai līdz brīdim, kad par tām jāmaksā. “Mazda RX-8” gadījumā pastiprinātajai interesei ir sekojuši arī diezgan ievērojami pārdošanas apjomi. Pirmo trīs mēnešu laikā Eiropā tika pārdoti 6000 “Mazda RX-8” auto, kas sastāda 20% no sporta auto tirgus daļas, 2004. gadā labi veicies ar pārdošanu arī Latvijā.

Bet vispirms pasaule ieraudzīja par “RX-Evolv” nosauktu maketu, tam sekoja tikpat drosmīgs “Mazda RX-8” prototips. Finālversija pavisam nedaudz atšķiras no abiem “pre-production” prototipiem. “Mazda” izdevies saglabāt iecerēto četrdurvju virsbūvi bez vidējā jumta balsta. Lai izpildītu drošības prasības, “RX-8” nācies ievietot pamatīgu centrālo tuneli, kas kalpo par visas konstrukcijas mugurkaulu. Turklāt aizmugurējās papilddurvīs iestrādātas speciālas drošības ribas. Nevainojama forma par spīti neparastai koncepcijai.

„Mazda RX-8” izceļas ar stilīgu, sportisku, agresīvu dizainu, turklāt saglabā klasiskās sporta automašīnas proporcijas. Tas ir muskuļots auto ar pabeigtām, īstiem superkāriem raksturīgām līnijām, kuras nepārtrauc neviens lieks izvirzījums. Radiatora reste padara “RX-8” nedaudz līdzīgu 1960. gada “Ferrari Testarossa”. Atšķirībā no citiem sporta auto, RX8 ir četras durvis un četras sēdvietas, jau sākotnēji tas tika konstruēts kā auto četriem cilvēkiem. Automašīnā ir viegli iekāpt, pateicoties īpašajām Freestyle tipa durvīm, kas ir atveramas uz abām pusēm, kā skapim. Līdz ar to aizmugurē ir ērtāk iekāpt - nav jānoliec šofera krēsls kā tas ir parastās kupejās. Aizmugurējās durvis var atvērt tikai tad, kad ir atvērtas priekšējās, toties kad vaļā palikušas aizmugurējās, priekšējās neaiztaisīsi – tās nenofiksējas un viegli atlec atpakaļ. Līdz ar to izklaidīgi braucēji paši sava auto durvis apskādēt nevar. Turklāt aizvērtas durvis ir praktiski nemanāmas un līdz ar to nebojā auto sportisko izskatu.

Sarkanai “Mazda RX8” ļoti iespaidīgi izskatās sarkanas un melnas ādas salons. Sēdekļi ir vienkārši satriecoši. Kad iekāpjam salonā, secinām, ka drīzāk gan tas būtu dēvējams par kokpitu, jo visi četri sēdekļi ir padziļināti, nodalīti un interjera centrs ir plata, alumīnija viduskonsole. Arī interjera dizainā „Mazda RX-8” pauž uzsvērtu sportiskumu – āda kombinācijā ar alumīnija elementiem. Komfortu nodrošina anatomiska tipa ādas sēdekļi, kas arī garāku izbraucienu laikā nerada neērtības. Glītā stāvbremzes svira novietota pa labi no viduskonsoles, tieši kā ērts rokturis, kur asā virāžā pieturēties... pasažierim. Stūre un ātrumu pārslēgs apvilkti ar ādu. Instrumentu panelis sadalīts trijās daļās ar lielu centrālo tahometru un digitālo spidometru. Turpat blakus ir eļļas līmeņa pulkstenis – rotordzinējam tas ir ļoti svarīgs rādītājs. Rotordzinēja simbols trīsstūris izmantots “Mazda RX-8” aizmugurējos miglas lukturos, pārnesumkārbas svirā, un pat galvas atbalstos. Tā kā dzinējs un ātrumkārba ir ļoti kompakti, neskatoties uz auto sportisko veidolu “Mazda RX-8” ir diezgan ietilpīgs bagāžnieks– 290 litri, kas vēlreiz pasvītro tā praktiskumu. Auto standarta aprīkojumā ietilpst dinamiskā stabilitātes kontrole, kā arī četri gaisa spilveni, ABS, klimata kontrole, elektriskie logi u.c.

Šeit ir arī augsta līmeņa pasīvās drošības sistēma ar priekšējiem drošības spilveniem vadītājam un pasažierim, sānu drošības spilveniem un sānu drošības aizkariem. “Mazda”, izmantojot vairāk nekā 40 gadu pieredzi rotordzinēju tehnoloģijā, radījusi jaunas paaudzes motoru “Renesis”, kurš iebūvēts automobilī “RX-8” un jau ir novērtēts starptautiskajās auto žurnālistu aprindās kā pagājušā gada labākais dzinējs. Jāpiebilst, ka “Mazdai” vispār patīk oriģinālas konstrukcijas dzinēji, jo sedanā “Xedos 9” kādreiz tika uzstādīts V6 motors ar īpatnējo Millera aizdedzes ciklu, savukārt “Mazda 626” dīzeļdzinējam bija nevis parasta spirālveida turbīna, bet gan plūsmveida piespiedu gaisa padeve. Jāatceras arī to, ka “Mazda” ir pirmais un vienīgais japāņu autoražotājs, kam izdevies izcīnīt uzvaru prestižajās 24 stundu sacensībās Lemānā. Protams, šī vēsturiskā uzvara izcīnīta ar sporta prototipu, kurā iebūvēts četru rotoru dzinējs. Mūsu “RX-8” dzinējam ir divi rotorvirzuļi. Šāda veida motoru pasaulē ražo tikai „Mazda”. Atšķirībā no tradicionālajiem motoriem, šeit ar 1,3 litru dzinēju ir panākta 231 Zs jauda. Liekas – šis varētu būt 80.gadu turboēras F1 konstruktoru sapņa iemiesojums - kā no 1,5 litru motora dabūt neierobežotu jaudu. Bet Mazdai turbīnas nav, tas ir visjaudīgākais dzinējs pasaulē bez turbīnas!

Lai gan rotora tipa iekšdzedzes dzinējam ir arī savi trūkumi, kas saistīti ar blīvējumiem, paaugstinātu izdilumu un remonta grūtībām, tam ir arī savas neapstrīdamas priekšrocības – augsta jauda, zems smaguma centrs un kompakta konstrukcija. Tieši pēdējā apstākļa dēļ “Mazda” izdevies panākt pilnīgi precīzu četrvietīgā automobiļa izsvarojumu starp asīm ar proporciju 50:50, neupurējot aerodinamiku vai pasažieru komfortu. Jaunais dzinējs ir par 30% vieglāks un kompaktāks nekā iepriekšējais rotordzinējs modelī “RX-7”. Tas rada mazākas vibrācijas un klusāku skaņu. Turklāt „Renesis” dzinējs ir pārāks ar degvielas ekonomiju un samazināto izmēru. Mazda RX-8” ar „Renesis” motoru un jaudu – 231 Zs ātrumu 100 km/h spēj sasniegt 6,4 sekundēs, bet tā maksimālais ātrums ir 235 km/h. Toties ekonomiski braucot, dzinējs ir neparasti elastīgs, jau pie kādiem 60km/h vari mierīgi ieslēgt piekto pārnesumu. Vidējais degvielas patēriņš – 11,2 litri uz 100 km.

Braukšanai ar sporta auto ir jāsagādā prieku. Mazda RX-8 klasiskā piedziņa, balstiekārtas sistēma un svara sadalījums 50:50 nodrošina izcilu braukšanas stabilitāti gandrīz jebkurā situācijā, un padara braukšanu par patiesu baudu. Sāremā oļainajos grants ceļos dažreiz atļaujamies pakaifot, līkumos izslīdinot aizmuguri, un jūtamies kā lidojošie somi klasiskās piedziņas rallija ziedu laikos. Pateicoties precīzai, sportiskai sešpakāpju ātrumkārbai, uz asfalta pilnā mērā varam izbaudīt “superbaika fīlingu” uz četriem riteņiem! Jāpiebilst, ka “Mazda RX8” netiek ražota ar automātisko kārbu. Un pareizi vien ir! - Ja nevari iztikt bez tādām lietām kā kruīzkontrole un automāts, tev sporta mašīna nemaz nav vajadzīga...

Opel Tigra Twin Top

Pateicoties neatkarības pirmajos gados lielā daudzumā ievestajiem second-hand kadetiem un rekordiem, "Opel" mašīnas pie mums iemantojušas tādu kā vienkāršu proletārisku tēlu, tomēr nedrīkstam aizmirst, ka kādreiz mantas un askonas bija vienas no stilīgākajām 80.gadu eiropiešu kompaktklases kupejām. Un kur tad vēl leģendārā Valtera Rērla pasaules ralliju uzvaras pie Ascona stūres! Un neaizmirstamā Calibra, kurai vēl tagad ir prāvs cienītāju pulciņš. Ne tik sen visi atskatījās uz simpātisko mazulīti Tigru, kurā gan diviem pieaugušiem vīriem tā īsti nepietika vietas pleciem.

Arī pēdējos gados Opel visai pragmatiskajā modeļu gammā atrodami interesantāki automobiļi. Tādi kā "Astra" kupeja un kabriolets, kuru virsbūves ir itāļu "Bertone" rokdarbs, un ekskluzīvais alumīnija "Opel Speedster", kuru veidojis britu "Lotus". Bez tam, piedāvājumā beidzot atgriežas ierindas modeļu sporta versijas "GTS" un "OPC". Tomēr laikam jau Opel nedeva mieru franču "Peugeot 206cc" panākumi, un vācu autoražotājs nolēma, ka tam vajag pašam savu mazo coupe-cabrio.  Sadarbības partnera meklējumos Opel devies uz Franciju (nu kur gan citur?) un atradis firmu "Heuliez", kas ne tikai izstrādāja jumta konstrukciju, bet arī pati ražo rodsteru rūpnīcā Serizī. Jaunajai "Opel Tigra TwinTop" ir jābūt pārākai par veco "Tigru", kas nemaz nebija pieejama kabrioleta versijā. "Heuliez" emblēma, kabrio 18 sekunžu laikā, puse jumta sudrabkrāsā, elektriski atverams bagāžnieks, kā arī alumīnija loks, kas sargā braucēju pakaušus, piešķir "Tigrai" gandrīz elitāras mašīnas statusu.

Taču nedrīkst aizmirst, ka vismazākais "Opel" kabrio tiek ražots uz "Corsa" bāzes ar visām no tā izrietošajām sekām – vienkāršs, lakonisks instrumentu panelis, vaļīga piecpakāpju pārnesumkārbas svira, salīdzinoši maziņš motoriņš, kura tilpums - 1,8 litri un jauda 125 zirgspēki. Turklāt "Tigra" ir par 130 kilogramiem smagāka par Corsu. Taču dinamika šoreiz nebūt nav svarīgākais, lai gan ar 9,4 sekundēm līdz 100 km/h sporta mašīnai nebūtu ko lepoties. Bet "Tigra" lepojas ar citām vērtībām: dizainu, tēlu un vadāmību. "Opel" izveidojis jauneklīgu, stilīgu, iekārojamu mašīnīti. "Tigrai" ir asas šķautnes, īsas virsbūves pārkares, ķīļveida siluets un agresīvi veidota  pēcpuse. Bet no vecās Tigras saglabājusies naivi draudzīgā sejas izteiksme kā kucēnam, kas vēlas draudzēties ar kuru katru satikto pretimnācēju.

Tomēr galvenā kvalitāte protams ir kabrio! Viss notiek vienkārši – “18 sekundes līdz laimei”: novelc stāvbremzi, atkabini divus āķus pie vējstikla un 18 sekundes turi podziņu durvju parocenī. Vai arī otrādi. Tā kā jumts ietilpinās bagāžniekā, kas vienkārši pārdalīts ar izņemamu starpsienu, daudz vietas bagāžai neatrodas. Taču kas notiks, ja lietainā laikā bagāžnieks būs pilns ar somām, un pēkšņi uzspīdējušas saulītes iespaidā aizmāršīgs īpašnieks mēģinās savāzt jumtu?

Starp citu, kurš vēl mazauto ir apgādāts ar elektriski atveramu bagāžnieka vāku? Tiesa, lai atvērtu Tigras bagāžnieku, poga, kas novietota aizmugurē alumīnija moldinga vidū, jātur nospiesta visu laiku, un šādā brīdī pat 18 sekundes velkas kā mūžība... "Tigra", pateicoties vaļēja auto virsbūves pastiprināšanai un pielāgotai "Corsa GSi" šasijai brauc lieliski, vismaz pēc mazās klases standartiem. Rodsters ir stingrs un neļogās pat uz mūsu vidusmēra ceļiem. Atsaucība stūrei un pagriezieni ir gana precīzi. Ar nolaistu jumtu labi dzirdama ne tika vēja šņākoņa, bet arī 1,8 litru motora sportiskā dziesma. Iespējams, ka braucējam, kas garāks par 1,85 m, lielā ātrumā vējā plīvos ausis, toties īsākos ļautiņus droši sargā vējstikls un sānu logi. Un, ja arī ātrums, ko redzi spidometrā, nav tāds, kā varētu gaidīt no personīgām sajūtām kabrioletā, to var kompensēt ar kādu enerģisku Billija Aidola dziesmu spēcīgajā audiosistēmā. Tā lai prieks pašam un apkārtējiem. Jo īstās kabrioleta priekšrocības jābauda nesteidzoties, šādā auto pat sastrēgumos jūties priecīgs, tāpēc maksimālajiem 204 km/h tuvoties nemaz nemēģinājām. Priecē arī vidējais degvielas patēriņš 7,7 litri uz 100 km. Tikai mazajam auto netipiski smagās durvis vēlams aiztaisīt maigi, jo šerpi aizcērtot, tās noskan kā padomju kravas mašīnai “ziliņam”.

Vadītāja vietas ergonomika pietiekamā līmenī, tikai sēdekļu sānu atbalsts varēja būt stingrāks. Ja Peugeot 206cc šaurajos aizmugures sēdeklīšos reiz nepieciešamības spiests esot ielocījies par divus metrus garais autosportists Šahs, tad Tigras kokpitā vietas pietiek tikai vadītājam un līdzbraucējai. Viņu mantas jāliek bagāžniekā. Un bērni paliek mājās. Aiz sēdekļiem nav nekā, vien simbolisks tīkliņš, kur aizbāzt kādu karti un tūrisma bukletu. Lai gan cimdu nodalījums ir aizslēdzams ar aizdedzes atslēgu, ikreiz atstājot auto pie veikala, droši vien nāksies pacelt jumtu. Sargi sevi pats, jo kurš gan cits tevi sargās?

Nobeigumā vēlreiz atgādinām: šī nebija salīdzinošā degustācija. Divi pavisam dažādi auto, kurus vieno mūsu degustācijas tēma – relaksācijas auto vasarai, auto kā laba garastāvokļa garants – azartisks, laikmetīgs un iekārojams. Katram pēc viņa vēlmēm un iespējām.

„Mazda RX-8” – unikāls sporta automašīnas stils. Šis auto uz ielas liek atskatīties, piesaista dizains un elegance. Atšķirībā no tuvākajiem konkurentiem – Nissan 350Z, Audi TT, Porsche Boxster, „RX-8” papildus ir divas pasažieru vietas, ko novērtē brīžos, kad braucienā līdzi jāņem bērni. Auto ir ļoti praktisks šo divu papildus vietu dēļ, bez tam tā pluss ir arī lielais bagāžas nodalījums, kas īpaši noderīgs un ērts ceļojot. Un, tā kā ar šo auto ir patīkami braukt ne tikai superbaika stilā, bet arī ekonomiskā režīmā, tad kāpēc gan tas nevarētu būt tavs vienīgais auto visiem dzīves gadījumiem...

"Tigra" ar savu atbruņojošo smaidu patīk visiem. Var jau būt, ka tā tomēr ir un paliek sieviešu auto. Tāda ideāla dāvana meitai, vidusskolu beidzot, ja vien mums būtu gludāki ceļi, tīrāka vide un drošāka valsts. Tigra it kā aicina: “Aizmirstiet par praktiskām lietām un baudiet dzīvi divatā, kamēr vēl silda saule!” Lai kur arī brauktu ar Tigru, tu brauksi stilīgi, cilvēki ievēros un vēlēsies būt tavā vietā. Bet tu pats jutīsies tik jauns, tik brīvs un visa dzīve iespēju pilna – “Forever young!”



9.05 (105)

 

Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565