Kvēpu filtrs modernam auto

Pievienots: 18. februārī 2013 11:42 | Autors: Kaspars Bergmanis, laikraksts "AutoInfo". | Komentāri: (4)

Pirms septiņiem gadiem Eiropas Savienībā stājās spēkā jaunas ekoloģiskas normas ar apzīmējumu „Euro-4”. Šis laiks sakrita ar „trekno gadu” periodu, kad Latvijā tika pirkts daudz automobiļu — ieskaitot „dīzeļus” ar „Euro-4” normām atbilstošiem kvēpu filtriem. Šodien jau daudzi dīzeļauto īpašnieki zina, kas ir kvēpu filtrs un cik tas maksā.


„Euro-4” normas piespieda automobiļu ražotājus meklēt jaunus un efektīvus tehniskus risinājums, lai samazinātu kaitīgo vielu izmešu daudzumu. Dīzeļdzinēji salīdzinājumā ar benzīndzinējiem, kas aprīkoti ar gāzu katalizatoriem, iekļaujas CO (oglekļa dioksīds) atjaunotajās atgāzu normās samērā viegli. Savukārt normu ieviešanu sarežģī slāpekļa oksīds (NOx). Tas saistīts ar dīzeļdzinēja darbības specifiku, jo dīzeļdzinējiem NOx izmešu ir krietni vien vairāk nekā benzīna dzinējiem. Turklāt „dīzeļu” izmeši satur daudz vairāk kvēpu. Ja piespiedu kārtā samazināt kvēpus, palielinās NOx, un otrādi.


BMW inženieri, lai samazinātu NOx, izmantoja EGR (atstrādāto gāzu recirkulācija) sistēmu. Šī sistēma jau strādāja, lai iekļautos „Euro 3” normās. Bet, lai iekļautos jaunajās normās, bija krietni vien jāpalielina recirkulācijas pakāpe. Tādēļ vajadzēja ieviest grozījumus sistēmā. Tika uzstādīts recirkulējamo atgāzu dzesētājs, kā arī palielināti dzesēšanas sistēmas radiatori. Tas savukārt palielināja slodzi dzinēja dzesēšanas sistēmai, strauji pieauga degvielas patēriņš, un — pats ļaunākais — ievērojami palielinājās kvēpu izmešu daudzums. Pēc visa tā ražotājs bija spiests uzstādīt kvēpu filtrus, lai dīzeļa izplūde iekļautos jaunajās „Euro-4” normās. Tāpēc darbināt šādu spēkratu var tikai ar ļoti kvalitatīvu degvielu, bet dzinējā liet tādu eļļu, kādu apstiprinājis autoražotājs. Ja tiek lietota nezināmas izcelsmes un zemas kvalitātes („kontrabandas”) degviela, kvēpu filtri aizsērē un tie jāmaina. Diemžēl kvēpu filtru cena atkarībā no automobiļa modeļa var svārstīties no septiņiem simtiem līdz vairākiem tūkstošiem latu. Automobiļi ar kvēpu filtru izmanto dažādas sistēmas, lai paildzinātu šā dārgā mezgla mūžu. Vieni smidzina filtrā īpašu šķidrumu, citi — ar degvielas palīdzību dedzina kvēpus, lai attīrītu filtru.



Tie, kuri ar auto veic mazus attālumus vai pārvietojas tikai pa pilsētu, var saskarties ar problēmu, ka filtrs aizsērē. Aizsērējis kvēpu filtrs var sagādāt diezgan daudz nepatikšanu — ievērojami palielināt dzinēja eļļas un degvielas patēriņu, kā arī sabojāt turbīnu.



Kvēpu filtrs ir metāla cilindrs, kura pildījums ir karstumizturīgs keramisks materiāls, ar šūnainu struktūru, kas spēj aizturēt mazās kvēpu daļiņas. Dzinēja vadības bloks seko filtra caurplūdes spējai un nepieciešamības gadījumā iedarbina reģenerāciju. Tas ir kvēpu filtra attīrīšanas process no uzkrātajiem kvēpiem. Reģenerācija mēdz būt gan pasīvā, gan aktīvā. Pasīvā reģenerācija notiek, ja kvēpi tiek sadedzināti kustības laikā, kad auto dzinējs darbojas ar slodzi — braucot pa šoseju, kad temperatūra filtrā sāk tuvoties 350—400 grādiem un vairāk. Braucot pa pilsētu vai veicot mazus attālumus, uzsildīt kvēpu filtru līdz darba temperatūrai neizdodas, bet devējs fiksē, ka filtra piesārņojums ir pārsniedzis normu, tiek aktivizēts aktīvās reģenerācijas process. Dzinēja cilindros pēc degvielas pamatporcijas tiek padota vēl papildu porcija. EGR vārsts aizveras, un pēc vajadzības mainās turbīnas vadības algoritms. Līdz galam nesadedzis degmaisījums caur izplūdes kolektoru nokļūst gāzu katalizatorā, kurš uzstādīts pirms kvēpu filtra, un tur notiek degvielas sadegšana. Izplūdes gāzu, kas pūst cauri katalizatoram, temperatūra krietni palielinās, bet tālāk sakarsētās izplūdes gāzes ar 500—700 grādu temperatūru sasniedz kvēpu filtru. Kvēpi sāk izdegt. Palielinās degvielas patēriņš, un tukšgaitas apgriezieni dzinējam pieaug. Izplūdes sistēmā turbodīzeļiem, kuri atbilst „Euro-4” normām, parasti ir trīs datu devēji — temperatūras, skābekļa un diferenciālā spiediena devēji. Ja dzinēja vadības bloks atradīs nekorektu darbu kādā no sistēmas komponentiem, kurš atbild par pareizu degmaisījumu, — skābekļa devējā, plūsmas mērītājā, EGR sistēmā, degvielas līmeņa devējā, reaģentu līmeņa devējā —, automobiļa dators neļaus veikt kvēpu filtra reģenerāciju. Parasti šādos gadījumos tiek aktivizēts dzinēja vadības avārijas režīms un mērinstrumentu panelī iedegas brīdinājuma signāls, dzinējs zaudē jaudu, maksimālie apgriezieni krītas līdz rādījumam 2500—3000. Šajā brīdī palielinās degvielas patēriņš.


Svarīgi ir atcerēties, ka daudzie neveiksmīgie kvēpu filtra reģenerācijas pasākumi atstāj arī negatīvas sekas. Reģenerācijas procesa laikā piesātinātais degmaisījums nesadeg pilnībā un daļa nesadegušās degvielas tomēr iekļūst dzinēja eļļā, tādā veidā to šķidrinot. Pēc kāda laika var vērot, ka eļļas līmenis dzinējā jau pārsniedzis līmeni „max”. Tas ne tikai samazina smērvielas eļļojošās īpašības, bet arī mazina tās aizsargfunkcijas un var radīt nopietnus bojājums automobiļa dzinējam. 



Dzinēja eļļai ar zemu viskozitāti ir vieglāk pievārēt blīvslēgu pretestību. Tas var izraisīt smērvielas noplūdi pašās negaidītākajās vietās, bet eļļas iekļūšana interkūlerā un pēc tam — ar saspiestu gaisu — dzinēja cilindros var izraisīt nekontrolētas degšanas procesu līdz pat pilnīgai dzinēja iznīcināšanai.


Bieži vien kvēpu filtra aizsērējums lielo spiedienu izplūdes kolektora traktā izsit no ierindas recirkulācijas sistēmas EGR vārstu, un otrādi — kad bojāts EGR vārsts, ir iemesls kvēpu filtra bojājumam. 


Lai izvairītos no negaidītas kvēpu filtra funkciju pārtraukšanas, regulāri ir jāseko līdzi auto stāvoklim. Laikus uzieta tehniska liksta var paglābt no dārga remonta. Regulāra diagnostika un laikus izdarīta kvalificēta apkope palīdzēs šo problēmu risināt jau sākotnējā stadijā. 


Kvēpu filtra problēmas simptomi:


- samazinās dzinēja jauda;

- periodiski parādās palielināta izplūdes gāzu dūmainība;

- palielinās eļļas līmenis dzinējā;

- palielinās degvielas patēriņš;

-blakus trokšņi dzinējā (šņākoņa);

- nevienmērīga tukšgaitas darbība;

- brīdinājuma signāls ar DPF filtra indikāciju mērinstrumentu panelī.





Atkarībā no dzīves stila kvēpu filtra mūžs ir no 70 000 līdz 150 000 kilometriem. Tiem, kuri dīzeļauto izmanto maziem pārbraucieniem, salīdzinājumā ar autobraucējiem, kas ik dienas veic garākus ceļa posmus, ir lielāka iespēja piedzīvot kvēpu filtru aizsērēšanu. Lai paildzinātu kvēpu filtra mūžu, pērciet sava spēkrata dzinējam tādu eļļu, kuru ir akceptējis autoražotājs. Regulāri mainiet degvielas un gaisa filtrus, nelejiet bākā nezināmas izcelsmes dīzeļdegvielu. 


Eiropa ir ieviesusi direktīvu par 5% biodegvielas piejaukumu benzīnam un dīzeļdegvielai, tas ir atstājis iespaidu arī uz degvielas kvalitāti. Ziemas periodā degvielas tirgotāji piedāvā dīzeļdegvielu ar piedevām. Zīmīgi, ka pirms dažiem gadiem degvielas tirgotāji smīkņāja par dīzeļdegvielas piedevām, bet šodienas realitāte ir cita. 


Ir daudz un dažādu piedevu, un vajadzētu atcerēties, ka jākonsultējas ar kvalificētu speciālistu un jāpērk tāda prece, kurai ir vērā ņemams kvalitātes testa sertifikāts, kuru izsniegusi respektējama institūcija.


Ja esošais filtrs savu jau ir nokalpojis, ir trīs ceļi: pirkt jaunu, pirkt lietotu vai amputēt esošo.


Ideālā variantā jūs uzliekat jaunu filtru un esat zaļi domājošs. Varbūt jums izdosies kādā šrotā atrast avarējuša automobiļa identisku filtru, kurš ir labā kondīcijā, — arī tad būsiet zaļi domājošs un šo to ietaupīsiet.


Par kvēpu filtra amputāciju: mehāniski tas ir vienkārši izdarāms, bet autoražotājs ir pacenties, lai jūs tā nedarītu.


Dzinēja vadības bloks ir elektroniska iekārta, kurā ir „iešūta” informācija par kvēpu filtru. Tikai tad, ja šajā blokā savas korekcijas ir veicis auto elektronikas speciālists, auto darbosies nevainojami.


Latvijas automobiļu „čipotāji” par šādu „pakalpojumu” prasa no 120 līdz 350 latiem. Tikai, amputējot kvēpu filtru, jūs vairs nebūsiet zaļi domājošs, un, iespējams, veicot ikgadējo tehnisko apskati, inspektors var neizsniegt kāroto uzlīmi par veiktu tehnisko apskati. 


Pirms iegādāties jaunu auto, vēlreiz padomājiet, vai ir vērts pārmaksāt par „dīzeli”, kura ekspluatācija ir dārgāka nekā automobilim ar benzīna dzinēju. Prasiet pārdevējam informāciju par ekspluatācijas izmaksām automobiļiem ar benzīna un dīzeļa dzinējiem. Prasiet un analizējiet, vai jums to vajag.


 




Komentāri:

Viesis: Ilmārs - 19. augustā 2013 22:31

No tā visa secināms.
Jaunie dīzeļi dūmo vairāk kā vecie (līdz deviņdesmitajiem gadiem ražotie), tādēļ nākas tiem likt kvēpu filtrus.

Superākais progress.

Viesis: bralisilmars - 4. janvārī 2014 21:27

Ilmārs izskatās neko nav sapratis no rakstā izlasītā. Euro4.

Viesis: Gustavs - 5. septembrī 2015 18:28

Man Toyota D4D kvēpu filtru izgrieza un pārprogrammēja http://www.remap.lv/lv/.
Pēc tam tehniskajā skatē ar dūmainību viss ir kārtībā, iziet cauri bez problēmām.

Viesis: DPFtirisana - 26. jūnijā 2016 17:35

no 2016 gada ir parādījusies jauna opcija tiem, kas saskaras ar aizsērējušu filtru.
To var iztīrīt pēc jaunas, ekoloģiskas metodes un Jūs varat likt to atpakaļ savā mašīnā. Pēc tīrīšanas Jūsu dīzeļdegvielas cieto daļiņu filtrs (dīzeļu kvēpu filtrs) veiks savu darbu tāpat kā jauns, tikko iegādāts filtrs!

Profesionāla kvēpu filtru tīrīšana tagad ir reāla arī Latvijā. Piedāvājam ātru un vienkāršu kvēpu filtru tīrīšanu pēc inovatīvas tehnoloģijas, kurai nav analogu. Mūsu metode ļauj kvēpu filtru pilnībā savest kārtībā. Korpuss netiek griezts, netiek sists ārā, netiek pārprogrammēts dators, netiek izmantoti ķīmiski komponenti. Kvēpu filtrs tiek 100% iztīrīts no aizsērējumiem un tiek montēts atpakaļ.
http://kvepufiltrutirisana.lv/
https://www.youtube.com/watch?v=f9Je5F0jdYA

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
Lukoil1.2531.2651.1140.565
Neste1.2371.2771.137-
Statoil1.2541.2771.1540.565