Grozījumi riepu marķējuma noteikumos

Pievienots: 1. novembrī 2012 16:10 | Autors: Ronalds Cimoška, laikraksts "AutoInfo". | Komentāri: (2)

Daudzi lasītāji jau būs dzirdējuši, ka saskaņā ar Eiropas Parlamentā pieņemto direktīvu, sākot no 2012. gada 1. Novembra, ikvienai Eiropā pārdotajai vieglo un kravas automobiļu riepai ir jābūt marķētai saskaņā ar šajā direktīvā noteikto kārtību. Riepai ir jābūt skaidri marķētai, un marķējumā obligāti ir norādāmi trīs parametri: degvielas ekonomija, saķere ar ceļa segumu un rites trokšņu līmenis.


Ar  vienu no lielākajiem riepu tirgotājiem Latvijā — palīdzību meģināsim tikt skaidrībā, ko šī direktīva īsti nozīmē un kā riepu pircējam pareizi orientēties sarežģītajos birokrātiskajos džungļos.

Uz kādām riepām attiecas šī marķējuma nepieciešamība? Ir jāmarķē vieglo automašīnu, automašīnu ar visu riteņu piedziņu, SUV, vieglo kravas automašīnu un kravas automašīnu riepas. Šo kategoriju riepām būs nepieciešama uzlīme vai arī riepas ir jāpārdod kopā ar marķējumu, kurā norādīti trīs jau minētie parametri. Noteikumi NEATTIECAS uz sacīkšu, profesionālām bezceļu, rezerves, antīko automobiļu, atjaunotām un radžotajām riepām, motociklu riepām un riepām, kuru nominālais ātrums ir mazāks par 80 km/h.

Faktiski šīs regulas ieviešanas nasta gulstas uz riepu pārdevējiem, riepu ražotājiem un automobiļu ražotājiem, kuriem būs jānodrošina, lai katra riepa būtu apzīmēta ar attiecīgā marķējuma uzlīmi. Kā jau tas ierasts birokrātiskā tipa pārvaldes valstīs, par šo noteikumu neievērošanu būs paredzēti bargi sodi, kurus piemēros īpaši izveidoti dienesti.

Pārāk neiedziļinoties sīkumos, pirmajā mirklī riepu pircējam vajadzētu būt it kā sajūsmā par šādu jaunievedumu, jo tagad riepas varēs iegādāties, nepiesārņojot smadzenes ar sarežģītām riepu izvēles niansēm. Mēģināsim detalizēti izskatīt šā marķējuma lietderību un noskaidrot, vai tiešām tas palīdzēs mums izvēlēties labākās riepas.

Marķējuma uzlīme ir pārsteidzoši līdzīga tām uzlīmēm, ar kādām tiek aplīmēta sadzīves tehnika — veļas mazgājamās mašīnas, ledusskapji, plītis utt. Tā pati efektivitātes skala no A līdz G (no zaļākās — labākās — uz sarkanāko — sliktāko), kas ar attiecīgu apzīmējumu norāda konkrētā produkta efektivitāti tajā. 

Nu ko, ņemam rokās „žurnālistisko skalpeli” un sākam sekciju, lai noskaidrotu, vai tiešām tas, kas der ledusskapim, der arī riepai.

Pirmais parametrs.

DEGVIELAS PATĒRIŅA EFEKTIVITĀTE/RITES PRETESTĪBA. Saskaņā ar šo parametru patērētājam būtu jāuzzina, kāda rites pretestība ir konkrētajai riepai, jo tas būtiski ietekmējot degvielas patēriņu un iedarbojas uz apkārtējo vidi. Ja rites pretestība ir zemāka, riepa patērē mazāk enerģijas, mazāk degvielas, tātad rada mazāk CO2 emisiju. Starp A un G klases riepām degvielas patēriņa atšķirība esot veseli 7,5%! Paskaidrojumos tiek norādīts, ka, izvēloties nevis G, bet A klases pretestības riepas, varot nopietni ietaupīt degvielu, kas pie mūsdienu degvielas cenām ir ļoti būtisks ietaupījums. Skaisti? Bet tikai uz papīra. Pēc sniegtajiem datiem, ietaupījums, braucot ar A klases riepām, sasniedzot pat 6 litrus uz 1000 km! 

Noskaidrojām, ka rites pretestība tiek testēta, pasažieru automašīnas riepu uzstādot uz divmetrīga cilindra un ripinot ar noteiktu slodzi un spiedienu. Izmērot atšķirību starp cilindra griezies spēku bez riepas un tā palielinājumu, kad riepa nonāk saskarsmē ar cilindru, iegūst rites pretestības koeficientu, kuru izmanto, lai noteiktu marķējumā norādīto specifisko klasifikāciju. Kā zināms, degvielas patēriņu ietekmē ļoti daudzu apstākļu kopums — asfalta seguma kvalitāte (rupjš vai gluds), laikapstākļi (braucat pa peļķēm lietū vai saulainā un sausā laikā), spiediens riepās un daudz kas vēl cits. Iespējams, ka, braucot saulainā laikā pa vienu un to pašu maršrutu, identiski ar A klases riepām jūs arī sasniegsiet fantastisko ietaupījumu 600 grami degvielas uz 100 km (mazākas klases automašīnām ar vidējo degvielas patēriņu 6,6 litri uz 100 km atšķirība starp klasēm veidojas no 100 līdz 150 gramiem degvielas uz 100 km ceļa), tomēr der atcerēties, ka tikai braukšanas paradumu mainīšana var sniegt jums degvielas ietaupījumu līdz pat 30% no ierastā degvielas patēriņa uz 100 km ceļa. Cik noderīgs, izvēloties riepas, šāds riepas parametra rādījums ir tieši jums, tas lai paliek jūsu ziņā. 

Otrs parametrs.

Saķere ar slapju ceļu/bremzēšana. Riepām, kurām ir izcila saķere ar slapju ceļu, ir īsāks bremzēšanas ceļš uz slideniem ceļiem un tās īpaši gādā par drošību lietus laikā. Atšķirība starp A un G klases riepu ir 18 metri. Šeit it kā viss skaidrs — drošība lietus laikā ir ļoti svarīga un tai ir būtiska nozīme. Bet kā ir ar tādiem „piemirstiem” faktoriem kā akvaplanēšana un riepas noturība pret sānslīdi? Atbildes nav. Tāpat neatbildēts paliek jautājums, vai riepa ir paredzēta tikai bremzēšanai lietus laikā? Kādēļ nekas netiek norādīts par tās uzvedību sausā laikā? Galu galā pastāv taču arī tāda mūsu klimatiskajiem apstākļiem paredzēta opcija kā ziemas riepa, kuras uzvedība, bremzējot lietus laikā, stipri vien atšķirsies no tiem veiktspējas rādītājiem, kādiem ziemas riepa ir paredzēta pēc savas būtības. Īsi sakot — jo dziļāk mežā, jo vairāk malkas.

Trešais parametrs.

Trokšņu emisija. Riepu ārējā trokšņa skala marķējumā ir izteikta decibelos (dB), kuriem blakus atrodas viens, divi vai trīs skaņas viļņi. Viens vilnis norāda uz labāko, bet trīs — uz sliktāko veiktspēju. Faktiski trīs joslas atbilst pašreizējam ierobežojumam, divas — turpmākajiem likumiem, bet viena — vēl par 3 dB mazāk. Pamatojums: jo klusāka riepa, jo videi draudzīgāka tā ir. Pats dīvainākais ir tas, ka šis parametrs vispār neattiecas uz riepas pircēju/lietotāju un viņa komforta līmeni, jo nosaka tikai to trokšņu līmeni, kas ir vērsts uz apkārtējo vidi. Citiem vārdiem sakot, izvēloties riepu ar vienu skaņas vilni, jūs varēsiet būt absolūti mierīgs par kaut kur šajā pasaulē dzīvojošo pilsoņu ausīm, kad kārtējo reizi izgriezīsiet sava Subaru STi dzinēju līdz ierobežotājam. 

Šā nelielā pētījuma rezultāts nedeva pārliecību, ka, izvēloties riepu pēc tādiem pašiem principiem kā ledusskapi un dodot priekšroku it kā augstākas klases (piemēram, A) apzīmējuma produktam (iespējams, arī dārgākam), nopirksim vislabākās riepas. Mēs ieteiktu pirms riepu iegādes tomēr vērsties pie attiecīgajiem riepu pārdošanas speciālistiem, kas palīdzēs jums noskaidrot un izvēlēties atbilstošākās riepas jūsu vajadzībām. Pretējā gadījumā var sanākt tā, ka, izvēloties riepas pēc tā paša principa kā ledusskapi, jūs tiešām varat nopirkt ledusskapi...

 

Komentāri:

Viesis: Gudauri - 1. novembrī 2012 18:51

Jā, šogad pirmo reizi turēju šādu uzlīmi rokās no Goodyear Ice+ riepas noplēstu. Man patika. Uzreiz ir skaidrs, labu riepu esi nopircis vai mēslu.

Atvars - 1. novembrī 2012 20:12

Biki maldinoša lieta. Šie apzīmējumi nedod priekštatu par riepas efektivitāti ziemā.

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-