ČETRI MELNIE DRAUGI - Riepu remonts

Pievienots: 30. novembrī -0001 00:00 | Autors: Līga Stirna | Komentāri: (1)

Patiesībā automašīnā šo “melno draugu” ir pieci – četras riepas un vēl rezerves ritenis. Tie, kas nodrošina jūsu veiksmīgu pārvietošanos ikdienas darba un brīvdienu atpūtas gaitās...

Tie, kuru problēmas tiek pamanītas uzreiz, jo bez riepām neviens auto uz priekšu netiek.Tāpat kā ikvienai automašīnas detaļai un aksesuāram, arī riepām ir jāpievērš īpaša uzmanība, un to izvēle, apkope un remonts ir tik plaša tēma, ka esam nolēmuši par konsultantu šai jautājumā izvēlēties speciālistu – riepu firmas Laneks sertificēto riepu meistaru Helmutu Priedīti.

Jaunas vai atjaunotas?

Kravas automobiļiem ES pat atbalsta atjaunotu riepu izmantošanu tīri no ekoloģijas viedokļa – ja riepas karkass “dzīvo” divus vai trīs “mūžus”, tā tiek iznīcināta vēlāk nekā tad, ja riepas izmantošanas laiks ir viena sezona. Vieglajiem automobiļiem speciālisti no atjaunotajām riepām iesaka lielākoties ziemai paredzētas, jo vulkanizētām riepām vasaras karstumā mēdz atslāņoties uzlīmētais riepas protektors. Šodien atjaunotās riepas ir kļuvušas pietiekami kvalitatīvas, jo atjaunotājfirmas iegādājušās tiesības izmantot pasaules līderu brendu – Michelin, Continental – protektorus, un tagad arī praktiski redzams progress – ja kādreiz, balansējot atjaunotu riepu, nācās likt pat 100 gramu atsvaru, tad tagad jau 20–30 gramu. Taču viss, protams, atkarīgs no tiem pašiem aspektiem, kas ietekmē jaunas oriģinālas riepas izvēli – ceļa kvalitāte, veicamā kilometrāža. Pārdevējs droši vien ieteiks neizvēlēties atjaunotās riepas, ja ikdienā jābrauc no Rīgas uz Rēzekni, bet rekomendēs tās gadījumā, ja braucamais ceļš ir no Berģiem līdz Rīgas centram. Un, protams, pārsvarā gadījumu šo izvēli – jaunas vai atjaunotas riepas – noteiks arī pircēja finansiālā situācija.

Pirmkārt, ja cilvēks atnāk pirkt riepas, bet pats nav speciālists, tad viņam noteikti būtu jāgriežas pie pārdevējiem, kuri pēc īpašiem katalogiem atrod konkrētajam auto modelim paredzētās riepas, ņemot vērā mašīnas izlaišanas gadu, dzinēja apjoms, disku platums utt. Atsevišķos gadījumos, kad ir vēlēšanās veikt tūningu, riepas izvēlas platākas, taču arī nepārkāpjot pieļaujamās normas, ko paredzējuši auto ražotāji.Informācija, kādas riepas paredzētas konkrētajam auto, parasti pieejama arī “uz vietas” – uz benzīnbākas vāciņa, uz durvīm vai grāmatā, ko dod līdzi katram auto.Ziemas un vasaras riepas, bet arī tās izvēlas pēc vairākiem faktoriem, ne tikai pēc tā, kas ir matemātiski paredzēts – ja cilvēks dzīvo vai darba darīšanās brauc ārpus pilsētas, ziemā, protams, piemērotākas un ieteicamākas ir radžotās riepas, ja pārvietošanās ir pilsētas ietvaros, tad radzes nav tik nepieciešamas.

Cik liela iespēja izvēlēties nepareizas riepas?


Ja autovadītājs riepas iegādāsies nopietnā veikalā pie speciālistiem, viņam vienkārši nepārdos šādas nepareizas, mašīnai nepiemērotas riepas. Pareizāk, – nopirkt varēs, bet uzstādīt – diez vai. Veikalā pārdevējs varbūt pārdos to, ko viņam konkrēti jautās, bet servisā, kur šīs riepas montēs, uzreiz pateikt, ka nopirktā prece neatbilst konkrētam mo-delim – disks ir par platu vai par šauru vai arī riepas augstums ir neatbilstošs. Ja gadījumā arī riepu uzmontēšana notiks pie meistara Vasjas, tad nu gan visa atbildība gulstas tikai uz pašu, jo riepām garantija “darbojas” tikai tad, ja tās uzstādītas autorizētos servisos. Sekas – ja nepareizs riepas augstums, sāks “melot” mērinstrumenti – odometrs un spidometrs, no drošības viedokļa svarīgāk ir tas, lai riepas būtu vienādas, nevar būt divas radiālas vai divas – diagonālas. CSDD prasībām neatbildīs ar tas, ja uz ziemu uzliks divas radžotas riepas uz velkošo asi vienas piedziņas mašīnām, bet pārējās divas būs bez radzēm vai pat vasaras riepas. Tad jebkurš ceļu policists ir tiesīgs izrakstīt sodu. Riepu servisā, protams, klientu par šādu iespēju brīdinās, taču pārdevēji nevar nepārdot produktu, ko cilvēks pieprasa.Diezgan populārs pārkāpums – mikroautobusiem (droši vien, ka ekonomijas nolūkos) mēdz uzlikt riepas bez C indeksa, vieglo automobiļu riepas, kam paredzēta mazāka kravnesība. Tām maksimālais gaisa spiediens paredzēts līdz trim atmosfērām, mikroautobusiem – pat līdz 5,75 atmosfērām. Speciālisti vieglo riepās nepumpēs piecas atmosfēras, jo tas var kļūt bīstami – riepa vienkārši pārsprāgs.

“Mīksta” riepa – ko nu?!

Katram gadījies, ka riepa nolaiž gaisu, tāpēc lūgums vai pat prasība auto īpašniekiem – vismaz divreiz gadā pārliecināties, ka arī rezerves ritenis ir kārtībā, ka arī tajā ir gaiss, jo ne mazums ir gadījumu, kad, nomainot “mīksto” riepu, nākas secināt, ka tā ir “pilnāka” par rezerves riteni. Protams, Rīgā vai kādā pilsētā šādā gadījumā nebūtu problēmu piezvanīt draugam, lai izpalīdz, bet var jau gadīties, ka jūsu draugiem ir pavisam citu modeļu automašīnas un viņu rezerves riteņi vienkārši var “nepasēt” jūsu auto. Tikpat būtiski ir pārliecināties, ka arī domkrats ir “darba gatavībā”, nevis butaforija.Jebkura problēma riepai rodas no neatbilstoša gaisa spiediena riepās – ja tukšs būs gan “īstais”, gan rezerves ritenis, auto īpašnieks riskē sabojāt abus, kamēr tiek līdz servisam, un šai gadījumā ceļš ar visām tā bedrēm būs mazāk “kaitīgs”. Uz kādu laiku var izlīdzēties ar “mīkstās” riepas uzpildīšanu ar gaisu benzīntankos, taču gaisa spie-dienam ir jāseko līdzi – aizmirstot par to, sliktākajā gadījumā nāksies pirkt jaunu riepu, labākajā – veikt riepas remontu, kas tomēr ir lētāks, bet tik un tā maksā naudu. Dēļ ventiļa, kas maksā pārdesmit santīmu, nav vērts sabeigt riepu, kas maksā ap Ls 100. Prātīgākais, protams, ir uzreiz pēc problēmas konstatēšanas doties uz servisu. Tur vispirms noteikt, kas riepai ir par vainu, jo saimniekam “uz aci” ne vienmēr tas uzreiz redzams. Ja problēma ir riepā, tā jādemontē, jāpārliecinās par bojājuma vietu, par riepas stāvokli iekšpusē – ilgstoši braucot ar pārāk zemu spiedienu, riepa uzkarst un noārdās iekšmala. Tad arī meistari ir bezspēcīgi, un šādu riepu var vienkārši uzreiz izmest, kas arī bieži gadās. Dažreiz pietiek, ja ar tādu riepu nobrauc tos pāris kilometrus līdz servisam.Izplatītākie riepu bojājumi – vienkāršākie ir tad, ja gaisu laiž ventilis. Ieteikums auto īpašniekiem ventili mainīt pirms katras riepu uzstādīšanas. Pie lielām tempe-ratūras maiņām, ar ko mūs šogad “lutina” ziema, viena ventiļa dēļ var rasties lielas problēmas. Bieži izplatīta vaina ir, ja “gaisu laiž” starp diska un riepas savienojumu. Arī šādā gadījumā riepa jādemontē, jānotīra disks ar speciālu hermētiķi, un tad var balansēt, likt atpakaļ un braukt tālāk. Liekot lietotu disku, meistaram tas pirms likšanas būtu jānotīra, lai pēc nedēļas auto īpašniekam nebūtu jāsūdzas, ka riepa “laiž gaisu”.

Smagākie gadījumi – pārsvarā pilsētā ziemas apstākļos spēji sitieni pa apmalēm, bet šī ir situācija, kas problēmas var sagādāt arī vasarā. Tad pārsvarā tiek saskādēta sānu mala, un šis bojājums automātiski nozīmē sarežģītāku remontu ar karstās vulkanizācijas paņēmienu, taču tādā gadījumā ir svarīgi, lai šā konkrētā auto riepas izmērs nepārsniegtu maksimālo atļauto, jo veicot vulkanizāciju, meistari vadās pēc speciālas riepu remonta tabulas, kurā norādīts riepas ātruma indekss, bojājuma vieta un maksimālais riepas bojājuma izmērs radiālā un aksiālā garumā. Autorizētos riepu servisos strādā tikai ar garantiju, un tad klientam tiek arī godīgi pateikts, vai šādu riepu var sataisīt, lai tā turpinātu kalpot, vai arī riepa metama laukā. Pēc iestāšanās Eiropas Savienībā prasības kļūs vēl augstākas, tā kā remonts „uz savu galvu” diez vai ies cauri. Tā saucamo riepu diegu izmantošana riepu remontā tiks aizliegta. Vācijā jau tagad nedrīkst izmantot “riepu diegus”, jo tad nevar pārliecināties, kas notiek ar iekšmalu – ieliek un brauc, bet varbūt, ka iekšmalā ir palicis tas stikla vai dzelzs gabals, kas ir problēmas īstais iemesls. Nav prātīgi aizrauties arī ar riepu remonta baloniņiem, jo šo šķidrumu paredzēts iepildīt riepā tikai, lai aizkļūtu līdz servisam, tas “neizārstē” pašu problēmu, bojājums jau netiek novērsts. Iepildot šo šķidrumu riepā, maksimālais atļautais braukšanas ātrums ir 50 km/h, pēc tam gaiss uzkarst, ķīmija atlīp no virsmas un riepa būs tikpat tukša kā pirms baloniņa iepūšanas. Riepai ir karkass, ko šī ķīmija nu nekādi nevar atjaunot, tikai aizpilda bojājuma vietu. Ceļi ziemā tiek kaisīti ar sāli, kas iekļūst riepā, saēd ķīmiju un riepa atslāņojas. Riepu diegi, baloniņi – tas viss ir tikai “avārijas variants”, situācijas pagaidu uzlabošana, lai varētu daudzmaz droši nokļūt līdz servisam, kur problēma tiks pa īstam konstatēta un novērsta.

Glābiņš – riepu remonts

Divu veidu – ar auksto un karsto vulkanizāciju. Vispirms notiek defekta konstatācija, pēc tam, atkarībā no bojājuma vietas un riepas izmēra, izmeklē piemērotu ielāpu, bojājuma vietu noslīpē, attauko un uzlīmē “plāksteri”. Tad ar speciālu vielu tiek atjaunota riepas iekšmala, kas bezkameru riepās kalpo kā kamera. Auksto vulkanizāciju lieto nelielu bojājumu gadījumos, piemēram, kad riepa pārdurta ar naglu.

Karstā vulkanizācijas metode tiek lietota pie nopietnākiem bojājumiem – griezumiem sānu malā un protektorā utt. Šis process ir ilgāks un cilvēkam riepu vajadzēs atstāt servisā uz veselu diennakti, kā to paredz pilns tehnoloģijas process, lai riepu varētu atdot lietošanā ar garantiju. Karstās vulkanizācijas process sākotnēji ir tāds pats kā aukstajai – no defekta konstatācijas līdz bojātās vietas apstrādei, bet pēc tam seko apstrāde ar termopresi, atkarībā no riepas gumijas biezuma tiek noteikt laiks, cik ilgi riepa atradīsies šai presē (vieglajam automobilim no 30 min). Kad riepa ir atdzisusi, arī tālākā darbu gaita ir kā pēc aukstās vulkanizācijas – slīpēšana, attaukošana, “plākstera” uzlīmēšana un, ja nepieciešams, arī protektora atjaunošana.Riepu remonts iespējams pilnīgi visiem auto, kas pārvietojas pa ielu – no mazlitrāžas mašīnām līdz smagajiem – baļķvedējiem un autobusiem.

Braucot pa jebkuru šoseju, malās bieži vien vērojamas riepu driskas, ko (diemžēl – nekulturālie) šoferi pamet, kad riepa ir pārsprāgusi. Pārsvarā tās ir smago automašīnu riepas, un tas nozīmē tikai vienu – neatbilstoša kravnesība. Tas savukārt nozīmē vienu – neatbilstošs gaisa spiediens riepās. Jo smagāka krava, jo lielāks svars uz riepu, jo tā vairāk uzkarst, beigās riepa sprāgst, un kamēr mašīna apstājas, tā jau ir saplosīta lupatās...

Pērkot riepas, cilvēki parasti grib zināt, cik ilgi tās kalpos: divas sezonas, trīs, smagajām mašīnām – 100000 km vai 150000 km, taču pārdevējs uz šo jautājumu patiesībā pat nevar atbildēt, jo viss atkarīgs no ļoti daudzām niansēm, kas viņam nav zināmas – cik klients dienā nobrauks ar šo auto, kādus attālumus, pa kādiem ceļiem, kādas kravas vedīs utt. Kādam, kurš ikdienā nobrauc pārdesmit kilometru no mājām uz darbu, ar šīm riepām pietiks teju vai visam mūžam, kamēr pati riepa novecos, cits tās “noplēsīs” vienas sezonas laikā. Ar laiku arī pie mums tiks piemērota ES prasība, ka riepa nedrīkst būt vecāka par pieciem gadiem. Pēc šā vecuma sasniegšanas tā tiks uzskatīta par lietošanai nederīgu, neatkarīgi no protektora biezuma, jo gumijas sastāvs vairs nepildīs savas funkcijas, riepa būs par cietu. Šis likums attieksies uz vieglajiem automobiļiem.

Jaunākās “modes” tendences

Līdz šim riepās pumpēja gaisu. Jūs jautāsiet – ko gan citu? Bet jaunākās “modes” tendences ir izmantot slāpekli. Pirmkārt, tas attiecas uz pasažieru un kravu pārvadāšanas drošību – slāpeklis nevada siltumu un, iepumpējot riepā, piemēram, astoņas atmosfēras, tik daudz tur arī būs karstā vasaras dienā. Gaiss, kā zināms, sasilstot izplešas. Turklāt – sprāgstot riepai, slāpeklis neaizdegas. Izmantojot slāpekli, riepas mūžs pagarinās vidēji par 10%. Vācijā jau tagad gandrīz pusē vieglo automašīnu riepās pumpē slāpekli, jo tas palielina arī komfortu – slāpeklis nevada skaņu, līdz ar to braukšana ir “klusāka”.Slāpekli, protams, nevarēs uzpildīt katrā benzīntankā, kā tas ir ar gaisu, to veiks specializētajos servisos par atsevišķu samaksu (paredzams – ap Ls 1 par riepu vieglajiem auto līdz Ls 5 smagajiem), bet gadījumā, ja riepa sāks “laist gaisu”, varēs izlīdzēties arī ar parastajiem pumpjiem tankos – slāpeklis sajauksies ar gaisu un būs mazākā koncentrācijā, un tā arī vienīgā bēda. Bet pēc iegriešanās servisā, slāpeklis tiks papildināts līdz 100%.Izdevīgāks šis “slāpekļa plāns” būtu tiem autovadītājiem, kam pieder divi riepu komplekti – ziemai un vasarai. Sezonas beigās, mainot riepas, atliek tikai pārbaudīt spiedienu un meistars papildina slāpekļa krājumus riepā, ja tas nepieciešams. 

Komentāri:

Viesis: Artuurs - 25. oktobrī 2013 12:29

Raksts jau ok, bet es dodu priekšroku tepat LV pirktām riepām
http://220.lv/lv/auto_preces/riepas_ziemas

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-