Amortizatori- ērtībai un drošībai

Pievienots: 30. novembrī -0001 00:00 | Autors: Autoinfo | Komentāri: (0)

Šodienas automašīna sastāv no vairāk nekā 5000 dažādu izmēru detaļām, un nebūtu prātīgi apgalvot, ka dažas no tām ir svarīgākas vai mazsvarīgākas par citām, jo katrai ir savas zināmas funkcijas, kas liek automobilim kustēties uz priekšu un veikt to pēc iespējas labāk, ātrāk un drošāk.


Pašu un citu ērtībai un drošībai- amortizatori

Laika gaitā automobiļa uzbūve kļuva arvien sarežģītāka, arvien pilnveidojās, ieviešot visdažādākos tehniskos jauninājumus, bet viena detaļa, šķiet, mašīnai nāk līdzi no tās tapšanas paša sākuma, jo bija ieviesta transportlīdzekļos vēl tad, kad ļautiņi pārvietojās zirgu pajūgos. Lai braukšana būtu ērtāka, jau toreiz izgudroja federratus, pajūgi cēli līgoja pa ceļiem un amortizējošās sistēmas ideja šķita gana laba, lai to piemērotu arī pirmajās mašīnās. Un tā cauri gadsimtiem mehānisko transportlīdzekļu attīstības vēsture iet cieši kopā ar tādu detaļu kā amortizatori, kuras nozīmību neviens vairs pat nedomā apstrīdēt. Ir 21. gadsimts un šķiet, ka tehnoloģijas diez vai otrreiz izgudros „velosipēdu”, taču arī amortizatoru jomā inženieri atrod arvien jaunus risinājumus, ja paveicas – ātrāk par konkurentiem.

Uzdevumi un pienākumi

Kas tad ir amortizators? Tas ir hidraulisks agregāts, kas slāpē automašīnas mehāniskās svārstības, samazina atsperu radītās virsbūves svārstības un padara braukšanu ērtāku. Turklāt, runa ir ne tikai par vadītāja un pasažieru ērtībām, bet arī par drošību. Amortizatoriem ir ļoti būtiska nozīme – tie uzlabo ne tikai komfortu, bet arī mašīnas vadāmību un stabilitāti.

Amortizatori nodrošina labāku riepu saķeri ar ceļu pagriezienos, nodrošina līdz ar to labāku vadāmību un efektīvāku bremzēšanu. Ir pierādīts, ka mašīnai, kura brauc ar ātrumu 50 km/h, kas ir maksimālais atļautais ātrums apdzīvotās vietās un kurai ir viens bojāts amortizators, bremzēšanas ceļš pagarinās par diviem metriem. Padomājiet – tā vietā, lai apstātos pie gājēju pārejas, mašīna tai pāršļūc pāri...

Otrs moments, ar ko Rīgas un arī citu Latvijas pilsētu iedzīvotāji saskaras jo bieži – bedres, kas milzīgā skaitā un visdažādākajos apmēros klāj mūsu ielas un ceļus. Iebraucot bedrē, trieciens var būt pamatīgs, taču labi amortizatori var līdzēt arī šādā gadījumā – trieciens būs mazāks un līdz ar to arī samazinās iespējas gūt citus mehāniskus bojājumus.

Amortizatoru tehniskais stāvoklis tieši vai netieši var ietekmēt arī citas automašīnas īpašības, piemēram, virsbūves augstumu vai balstiekārtas sviras stāvokli. Pēdējais īpaši attiecas uz McPherson tipa balstiekārtu. Savukārt sabojāti amortizatori „parauj līdzi” arī citas mašīnas detaļas, kas sāk attiecīgi paātrināti nodilt un nolietoties – riepas, šķērsstabilizatori, sailentbloki, atsperes un stiprinājumi, arī ritošā daļa.

Jāstrādā godam!

Labs amortizators ir pietiekami stingrs, lai nepieļautu riteņa atraušanos no ceļa virsmas, bet tai pašā laikā pietiekami mīksts, lai samazinātu ceļa nelīdzenumu izraisīto triecienu ietekmi uz virsbūvi.

Amortizatori gan nav tā detaļa, kas vizuāli maina mašīnas izskatu vai ir novērtējama garāmbraucējiem, taču arī tos var piemeklēt pēc savas gaumes, vēlmēm un prasībām, tāpat kā riepas vai izpūtēju. Nav divu vienādu autovadītāju un katram izpratne par ērtumu un drošību ir citāda. Tas attiecas arī uz amortizatoriem, kas līdz ar to tiek piedāvāti vairākos variantos, mīkstāki vai cietāki. Mīkstu amortizatoru priekšrocības ir ērtāka braukšana, taču tie pasliktina vadāmību un pagarina bremzēšanas ceļu. Ar cietiem amortizatoriem ir gluži otrādi – bremzēšanas ceļš ir īsāks un vadāmība labāka, taču zūd komforts. Cieti amortizatori vairāk ir pa prātam tiem vadītājiem, kuri ir agresīvāka, sportiskāka braukšanas stila un līdz ar to – arī sportiskāka rakstura automašīnu - piekritēji.

Kā tad iedalās amortizatori? Viencilindra amortizatori - to galvenā priekšrocība ir efektīva darbošanās jebkurā stāvoklī (horizontāli, vertikāli, ar kātu uz augšu vai uz leju), jo tos iespējams nostiprināt, bet trūkums – tie ātrāk izdilst un nav tik izturīgi pret triecienslodzēm, kas uz mūsu bedrēm pārbagātajiem ceļiem ir visai būtiski.

Divcilindru amortizatori, uzbraucot uz nelīdzenuma, trieciena vai svārstību mehānisko enerģiju slāpē, pārvēršot to siltuma enerģijā, izspiežot amortizatora apakšdaļā esošo darba šķidrumu caur vārstiem un kalibrētiem urbumiem.

Amortizatori ar maināmu garumu nodrošina nemainīgu virsbūves augstumu arī automobiļa noslogošanas laikā un nodrošina tādus pat balstiekārtas darba parametrus kā nenoslogotam automobilim.

Savukārt amortizatori ar ierobežotu gājienu vairāk uzlabo braukšanas komfortu, īpaši lielas noslodzes gadījumā, ja spēkratā uzstādīta sašķidrinātās gāzes barošanas aparatūra un gāzes balons vai tiek vilkts dzīvojamais vagoniņš vai piekabe. Šajos gadījumos tiek samazināta mašīnas aizmugurējās balstiekārtas augstuma izmaiņas.

Amortizatori mēdz būt eļļas vai gāzes. Eļļas amortizatori, kas biežāk tiek izmantoti jaunu automašīnu komplektācijā, ir mīkstāki un nodrošina komfortablāku braukšanu. Taču tai pašā laikā intensīvas lietošanas apstākļos, piemēram, ilgstoši braucot pa nelīdzeniem lauku ceļiem, šiem amortizatoriem ir tendence radīt caurkriti, jo eļļa amortizatorā uzkarst un sāk putot, radot „gaisa spilvenus” zem galvenā virzuļa.

Gāzes amortizatoros, kas attiecīgi ir cietāki, šāda problēma nav vērojama, jo tajos gaiss aizstāts ar saspiestu gāzi. Ja mašīna paredzēta lietošanai īpaši nelīdzenos ceļa apstākļos, labāk izvēlēties šāda tipa amortizatorus. Jāpiebilst, ka sporta automašīnās tieši tāpēc izmanto gāzes amortizatorus, jo sacensībās, īpaši bezceļa, kā apvidus un klasiskajos rallijos, tiek izmantoti lauku un mežu ceļi.

Ja jūs iegādājaties jaunu automašīnu, tajā jau rūpnīcā būs uzstādīti kādas konkrētas firmas amortizatori, jo katram autoražotājam ir savi sadarbības partneri. Piemēram, BMW, Mercedes vai Audi pārsvarā tiek uzstādīti Sachs amortizatori, Chrysler, Porsche vai Aston Martin izvēlas Koni. Taču vieni un tie paši ražotāji var izvēlēties dažādu firmu amortizatorus, piemērojot tos konkrētā mašīnas modeļa prasībām, jo – kas vajadzīgs Ferrari, diez vai nepieciešams Nissan Micra un otrādi...

Ja jūs esat iegādājies lietotu automašīnu, ir vērts pievērst uzmanību tās amortizatoriem, ja nu tiem nepieciešama nomaiņa vai apkope. Kā zināms, amortizatoru stāvokli ir jāpārbauda ik pēc 15 000 km nobraukuma, turklāt automobiļa tehniskajā apskatē veiktajās pārbaudēs netiek precīzi noteikts amortizatoru patiesais stāvoklis, bet tikai balstiekārtas vispārējais tehniskais stāvoklis. Līdz ar to amortizatoru darbaspējas pārbaudi labāk uzticēt profesionāļiem.

Jauns vārds un iespējas

Tie, kas savām mašīnām līdz šim izvēlējušies vācu ražotāju Boge amortizatorus, jaunus izvēloties lai nesamulst, jo daži modeļi jau pagājušogad tika pārsaukti jaunā vārdā – Boge progas zināms kā Boge automatic, bet Boge nivomat – kā Boge eXtreme, AutoInfo pastāstīja Boge izplatītāji „BASSE Motors”-sekojot savam sauklim – “Trio for safety, drving pleasure & comfort” (Boge trio drošībai, braukšanas priekam un komfortam) – Boge piedāvā trīs līniju amortizatorus dažādu automobiļu īpašniekiem ar dažādu braukšanas stilu – abus augstāk minētos un Boge turbo. Šie ir amortizatori ir lieliski piemēroti ielas braukšanai, arī nedaudz sportiskākai un agresīvākai nekā to varbūt liek satiksmes noteikumi, bet tai pašā laikā ir mazāk pretenciozi un līdz ar to cena ir pieņemamāka. Tātad, kādus amortizatorus izvēlēties? Ražotāji ir izstrādājuši vienkāršu testu – ja jums svarīgāks ir komforts un drošība, tad jāizvēlas Boge automatic. Šie amortizatori nodrošina lielisku saķeri, izbraucot līkumus, un optimālu bremzēšanu. Ja jūs esat dinamiska, sportiska braukšanas stila piekritējs, tad īstie būs Boge turbo. Bet ja jūsu auto ir džips vai jums bieži ir darīšana ar piekabēm, jāvelk treileris utt., tad jāizvēlas Boge extreme, kas ir īpašiem šasijas veidiem pielāgoti amortizatori.

Te būtu lieti atgādināt, ka amortizatoru pārbaude, nomaiņa un uzstādīšana jāuztic profesionāļiem, un tā nav vienkārši firmu un servisu iegriba – tikai tā iespējams saglabāt spēkā garantijas nosacījumus. Var, protams, palūgt meistaru Vasju blakus garāžā uzlikt jūsu mašīnai amortizatorus, bet līdz ar to jebkādas pretenzijas par garantiju tiek zaudētas. Lai tas nenotiktu, „BASSE Motors” piedāvā klientiem jaunu pakalpojumu - amortizatoru garantijas servisu, kas tiek veikts arī īpašu vācu firmas „Hofmann” iekārtu. Serviss atrodas turpat blakus veikalam, tā kā – atnāci, ieraudzīji, nopirki, uzstādīji un brauc laimīgs!

Jaunumi joprojām sagaidāmi

Inženierzinātni godam var uzskatīt par „mūžīgo dzinēju”, kas ģenerē arvien jaunas un jaunas idejas, ko pielietot mašīnbūves industrijā. Tas attiecas ne tikai uz jaunu, modernu tehnoloģiju ieviešanu pašos braucamrīkos, bet, protams, arī uz amortizatoriem. Pagājušogad par jaunu, pašu vārdiem, „īpaši modernu” sistēmu paziņoja amerikāņu amortizatoru ražotāji Gabriel. Viņu jaunā tehnoloģija nodēvēta par „+3”, kas norāda uz trim nozīmīgiem uzlabojumiem – izturības un drošības paaugstināšanu, kā arī lielāku hermētiskumu. Jaunajos Gabriel +3 amortizatoros izmantoti īpaši virzuļi ar uzkausētu teflona blīvējošo virsmu. Savukārt elastīgi diskveida vārsti uzlabo virzuļa darbību, bet MPP tehnoloģija nodrošina īpaši gludu darba virsmu. Līdz ar to šie Gabriel +3 amortizatori ir veidoti kā vienota konstrukcija, un kādai atsevišķai daļai nav iespējams nolietoties vai salūzt, tā deformējot visu amortizatoru.

Kas varētu būt svarīgi amortizatoru pircējiem, kas līdz šim Gabriel amortizatoriem īpaši nav uzticējušies, un tam bija iemesls, jo tie tika ražoti Amerikā, un, kā zināms, turienes prasības krietni atšķiras no tā, kas piemērotāks Eiropas un vēl jo vairāk Latvijas ceļiem un šeit izmantotajiem automobiļiem. Gabriel šo problēmu ir atzinuši un atrisinājuši, izveidojot ražotni Eiropā, Francijā, kas nodrošina Vecā kontinenta tirgu ar tam atbilstošu produkciju.

Laiks negaida

Neviena detaļa automašīnā nav mūžīga tāpat kā pats automobilis. Taču, lai padarītu sava braucamrīka mūžu ilgāku un izvairītos no tā deformējošiem defektiem, nepieciešams uzturēt kārtībā ikvienu braukšanas drošībai svarīgu detaļu. Eiropā amortizatoriem ražotāji dod triju gadu garantiju, taču Latvijā, objektīvi novērtējot ceļu situāciju, garantijas laiks pārsvarā tiek noteikts divi gadi. Protams, ir atsevišķi amortizatoru ražotāji, kas saviem izstrādājumiem dod mūža garantiju, neskatoties uz to, kur amortizatori iegādāti un lietoti - Ķīnā, Anglijā vai Latvijā. Pie šīs grupas pieder Koni un atsevišķi Bilstein amortizatori, kas gan atbilst pavisam citai, dārgākai cenu grupai. Koni amortizatoriem mūža garantija tiek dota, pamatojoties uz firmas pieredzi, tehnoloģiju, īpašu pētniecisko darbu un daudzlīmeņa kvalitātes kontroli. Līdzšinējā pieredze un statistika rāda, ka uz katriem 10 000 Koni amortizatoriem tikai viens tiek atdots rūpnīcai ar kādu defektu. Tas nozīmē, ka šī ir laba un pārdomāta izvēle, ja jūsu finansiālās iespējas ir plašākas. Turklāt, izvēloties Koni, jums nebūt nav jābrauc tikai ar Porsche vai Lotus. „Koni Special” amortizatori domāti jebkuram auto, ja vēlaties uzlabot piekares īpašības un paildzināt auto kalpošanas laiku. Koni Sport jau vairāk piemēroti sportiskākam braukšanas stilam, bet Koni Kits – tas jau prasa gandrīz simtprocentīgu ielas sporta auto. Jādomā, ka šie amortizatori derētu arī profesionālajam sportam...

Latvijā tiek piedāvāts visplašākais amortizatoru spektrs, tā kā ikviens autovadītājs var aprīkot savu auto atbilstoši ne tikai gaumei, bet arī finansiālajām iespējām, lai gan jāņem vērā, ka arī šai jomā „darbojas” tādi atzinumi kā „skopais maksā divreiz”, „par vārdu jāmaksā” utt. Taču no otras puses – šodienas tirgus situācija nepieļauj atklāti vājas un nekvalitatīvas produkcijas realizēšanu, un katrs izstrādājums, pat ja tas maksā uz pusi lētāk nekā tāds pat, bet ekskluzīvāks, nodrošina atbilstību zināmām prasībām, un arvien biežāk, lai pievilinātu klientus, par salīdzinoši mērenām cenām tiek pārdoti aizvien augstākas kvalitātes izstrādājumi.

Ko der atcerēties

Kā noteikt, vai jūsu automobiļa kreņķiem pie vainas nav amortizatoru defekti? Pirms došanās uz profesionālu servisu, var pats novērtēt amortizatoru stāvokli – vai nav bojātas stiprinājumu vietas, bukses un pirksi, virzuļa kāts, vai nav deformēts amortizatora korpuss, vai nenoplūst šķidrums. No ārēji pamanāmām problēmām, kas liecinātu par amortizatoru defektu, jāpievērš uzmanība nevienmērīgam riepu nodilumam, riteņu vibrācijai, sliktai saķerei ar ceļu, jutībai pret sānvēju, ilgstošām virsbūves svārstībām, akvaplanēšanai, pārmērīgai sasvēršanai uz priekšu bremzēšanas laikā. Tā būtu diagnostika pēc automobiļa gaitas īpašībām, un pamanot kādu no šiem simptomiem, negaidiet lieki – jebkura ielaista „slimība” prasīs lielāku remontu un līdz ar to lielāku robu jūsu maciņā.


Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-