Ziņa par to, ka no šā gada kompaktās navigācijas iekārtas ir pieejamas ar 99 procentu lielu pārklājumu Baltijas valstī, sakrita ar atvaļinājuma sākumu, tāpēc bija nolemts izmēģināt „Route 66 Mini”, „Becker Traffic Assist Z201” un „Garmin Nüvi 1490T”. Izmēģinājuma valstis — Latvija, Igaunija, Lietuva. Izmēģinājuma mērķis — noteikt, kura no iekārtām ir ērtāka un viegli lietojama cilvēkam, kurš neaizraujas ar jaunākajām tehnoloģijām.
Pirms diviem gadiem, kad „Autoinfo” žurnālisti devās aplūkot autoizstādi Frankfurtē, tika salīdzinātas „Route 66” ar „Blaupunkt Travel Pilot Lucca”. Vācu žurnālā „Auto Bild” izslavētā navigācijas ierīce lika mums vilties. Ķīnā ražotā „Route 66” bija daudz ātrāka un nemēdza „paralizēties”, kā to itin bieži darīja Vācija ražotā. Jau kādu laiku „Bosch” korporācijai vairs nepieder struktūrvienība „Blaupunkt”, un arī Rīgā no vairāku veikalu plauktiem ir pazudušas navigācijas ierīces, kuru ieslēgšanas pogu rotā zils punkts.
Lai nu kā, bet „Route 66” strādā, un tai ir atkal godpilns pretinieks no Vācijas — „Becker”. Vācu firma „Becker” slavena ar to, ka ir viena no tām kompānijām, kura savas audio un navigācijas iekārtas piegādā „Mercedes-Benz” un „BMW” automobiļu ražotājiem. Līdz šim elektronikas veikalu plauktos varēja ieraudzīt „Becker” magnetolas, bet šobrīd pircējam Latvijā ir pieejamas arī kompaktas GPS navigācijas iekārtas.
Route 66 Mini
„Route 66 Mini” ir pilnībā „asimilēts” — funkciju izvēlne un balss komandas ir uzstādāmas arī latviešu valodā. Pieskārienjutīgais displejs — 7,1 x 5,4 cm — reaģē precīzi, bet izvēlnes un uzstādījumu podziņas uz ekrāna ir mazas. Cilvēkam ar stīviem pirkstiem, lai ievadītu sev vajadzīgo informāciju par galamērķi, ieteicams izmantot neasu zīmuli. Iepriekšējām ierīcēm nāca līdzi irbulītis, ar kura palīdzību bija vieglāk ievadīt vēlamo informāciju, bet jaunajiem modeļiem šāds palīginstruments tagad nav pieejams. Lai ievadītu nepieciešamo informāciju par galamērķi, ir nedaudz jāsaspringst, jo bieži vien to neizdevās korekti veikt jau pirmajā reizē.
Četru dienu ilgajā braucienā bez aizķeršanās varēja iemācīties strādāt ar navigatoru. „Route 66 Mini” liels pluss ir kompaktums, jo to var ielikt krekla krūškabatā. Šis aparāts bija pats mazākais no mūsu degustācijā izmatotajām navigācijas ierīcēm. Sākumā daudzās iespējas ar koordinātu punktu saglabāšanu un maršrutu punktu izveidi lika maldīties iekārtā izkaisītajās mapēs („folderos”). Pozitīvi ir tas, ka lietotājs pats pēc saviem ieskatiem var pieregulēt navigatorā kartes krāsu toņus vai ekrāna spilgtumu.
Apbrīnas vērta ir „Navteq” karte, kura bija visām degustējamajām navigācijas ierīcēm. Lai nokļūtu izvēlētajā koordinātu punktā pie kāda no civilizācijas maz skartajiem nostūriem Sāremā salā, jūs kartē varat atrast pat tādu ceļu, kuru jau gadiem neviens nav lietojis. „Route 66” ir ļoti būtiski pirms ceļojuma iepazīt pilnībā un uzstādīt sev tīkamos ceļošanas režīmus. Izvēloties īsāko ceļu līdz nospraustajam mērķim, varat iekulties tādos „džungļos” kā pamestas PSRS armijas bāzēs un tad ar bažām domāt, vai no šāda purvaina ceļa var tikt ārā bez traktora palīdzības. Ne vienmēr īsākais ceļš ir pats ātrākais, jo uz norādīto vietu ved arī asfaltēts ceļš, kurš ir tikai dažus kilometrus garāks…
Visa 1200 km pārbrauciena laikā līdzi bija tikai „Route 66 Mini”, kas mūs izveda precīzi uz izvēlētiem punktiem un neļāva apmaldīties. Tūrista ceļvedis bija palicis mājās, bet tas būtu lieti noderējis, jo, ievadot precīzi vietas nosaukumu, var atrast interesantas apskates objektus.
Becker Traffic Assist Z201
„Becker” — tipisks „vācietis”. Liekas, ka ražotājs ir centies būt ļoti atturīgs un solīds. Darbs ar navigācijas iekārtu notiek ar ieslēgšanas pogu, kura atrodas uz korpusa kreisajā stūrī, un skārienjutīgu 9,8 x 5,7 cm lielu ekrānu, kur izvietotas navigācijai nepieciešamās izvēlnes. Lai atgrieztos atpakaļ pie iepriekšējās izvēlnes, jāizmanto ieslēgšanas poga, tā pilda funkciju atpakaļ („back”). „Becker” ir pilnībā latviskots un vajadzīgo pagriezienu pateiks latviešu valodā — pēc jūsu izvēles — vīrieša vai sievietes balsī.
„Becker” apgūt ir diezgan vienkārši un, pat neizstudējot lietošanas pamācību, darboties samērā viegli. Meklētās pilsētas un adreses var atrast ātri, un tiek piedāvāti vairāki galamērķa sasniegšanas varianti. Diemžēl Latvijā nestrādā meklēšana pēc pasta indeksa un arī lauku viensētas ar latvietim tik pierastiem nosaukumiem kā Zaķi, Līcīši, Žuburi iekārta neatradīs. Tā ka, ja aicināsiet ciemiņus uz lauku sētu, kura atrodas kāda novada pagastā, bez ielas nosaukuma un mājas numura, pasakiet labāk saviem ciemiņiem ģeogrāfiskās koordinātas. Pēc koordinātam GPS navigācijas iekārta atradīs ceļu pie jums!
Braucot cauri Rīgai, var izbaudīt 3D pilsētas ainavas grafiskās projekcijas iespējas. Ēkas un ielas, kas atrodas tuvumā maršrutam, tiek attēlotas 3D režīmā, rādot „Map View” skatījumā ainavas, kurām tiek pabraukts garām. Tuvumā esošo ēku rādīšana padara orientāciju vieglāku apdzīvotajā vidē. Karšu grafika ir veidota bez spilgtām krāsām. Arī izvēlņu noformējums ir atturīgs — melnbalts, rozīnīti tam piešķir sarkanas krāsas tonis. Karte ir noformēta ļoti atturīgi, bez spilgtiem toņiem. Iestājoties diennakts tumšajam laikam, navigators automātiski pārslēgsies uz nakts režīmu, nežilbinādams acis autovadītājam, bet dienas laikā spilgtā saulē un tad, ja jumta lūka ir atvērta, uz vējstikla nostiprinātā navigatora ekrāns nav pietiekami spilgts. Diemžēl iekārtas ražotājs nav izveidojis opciju, ar kuras palīdzību var regulēt spilgtumu. „Becker” noteikti patiks bērniem, piemēram, ilgstošas stāvēšanas laikā, jo tajā ir spēlēs.
Garmin nüvi® 1490T
„Garmin” ir viena no kompānijām pionierēm, kura specializējusies GPS sistēmu izstrādē un ražošanā gan jūrniecības, gan aviācijas vajadzībām. Civilās „Garmin” navigācijas iekārtas Latvijā ir pazīstami jau sen. „Garmin Nüvi 1490T” — jaunais modelis pieejams Latvijā kopš augusta beigām — izmantojām, iepazīstot Kurzemes piekrasti, Lietuvas kūrortpilsētas Palangu un Klaipēdu. Saņemtais modelis izceļas ar to, ka ir krietni lielāks par pārējām degustējamām iekārtām, tā ekrāna lielums vien ir 11,1x6,4 centimetru. Iekārtas izvēlņu noformējums ir krāsains, bet grafika atstāj rūpīgi nostrādāta produkta iespaidu. Atšķirībā no „Becker” navigācijas ierīcei „Garmin Nüvi 1490T” var noregulēt sev tīkamu ekrāna izgaismojumu. „Garmin” „nerunā” latviski, bet visas darbam nepieciešamās funkcijas ir latviskotas. Funkciju apzīmējuma un darbības vārdi, no kuriem daži ir saīsināti, piemērām, „attiestāt”, gan izvēlēti dīvaini.
Brīžiem grūti uzreiz saprast, ko taustiņš ar nedzirdētu vardu var apzīmēt. Instrukcija, kā lietot navigatoru, ir atrodama pašā ierīcē un izlasāma valsts valodā. „Garmin” izplatītāji solīja, ka līdz gada beigām viņu navigatori sāks „runāt” arī latviešu valodā, bet dienu pirms septembra AutoInfo avīzes numura salikuma nodošanas drukai, Garmin pārstāvis Latvijā informēja, ka jau ir pieejama ir balss norādes funkcija latviešu valodā.
Nostiprinot iekārtu pie vējstikla, pirmais kas liekas uzkrītoši, ir neierasti resns barošanas vads. „Garmin Nüvi 1490T” var strādāt sasaistē ar mobilo telefonu, izmantojot „bluetooth”, un nodrošināt sakaru funkcijas. Lai izmantotu navigatoru kā brīvo roku telefonu nevajag izmantot nekādas papildu ierīces. Aparātā ir uztveršanas mikrofons un skaļrunis.
Savukārt, ja esat Vācijā un gribat iegūt aktuālu informāciju par sastrēgumiem, avārijām un apbraucamiem ceļiem būs jāizmanto atsevišķa ierīce, kas jāsavieno barošanas vadu- satiksmes uztvērējs (Traffic receiver).
„Garmin Nüvi 1490T” no konkurentiem atšķir „ecoRoute” — ekonomiskas braukšanas kalkulators. Ievadot auto tehniskos parametrus — degvielas veids, cena, vidējais patēriņš pilsētā un ārpus pilsētas —, var aprēķināt, cik degvielas esat patērējis ar savu braukšanas stilu un cik esat samaksājis par nobrauktajiem kilometriem.
Ko īsti izvēlēties?
Laikā, kad naudas paliek arvien mazāk, „Route 66 Min” par Ls 76 ir laba izvēle, jo, pierodot pie diezgan neveiklās funkciju izvietošanas, atradīsiet jūs interesējošo punktu uz kartes. Sameklēsiet gan veikalu, gan viesnīcu, gan degvielas uzpildes staciju. Arī „Route 66” izplatītāji sola maksimālu atbalstu, kas attiecas uz klientu servisu un karšu atjaunošanu. Savukārt, ja esat draugos ar datoru, no ražotāja mājaslapas var lejuplādēt programmu, kura ļauj uz datora izveidot maršrutu un ievadīt navigācijas iekārtā. Tādā veidā sagatavosiet jūs interesējošos apskatu punktus laikus.
„Becker” piedāvā visu to pašu, ko mazais „Ruote 66”, bet šis ir jau citas klases aparāts. To varētu salīdzināt ar solīdu „Mercedes”, kurš nevar būt lēts jau pēc definīcijas. Daudz ir funkciju, kuras mūsu valstī diemžēl nedarbojas, bet, ja ceļi ved uz Vāciju, tad adreses meklēšana pēc pasta indeksa būs neatņemams palīgs. „Becker Traffic Assist Z201” cena ir 170—200 latu.
Ja „Becker” tēlaini salīdzinām ar „Mercedes”, tad „Garmin” gribētos salīdzināt ar „Jaguar”. Saglabājot iepriekšējo karšu dizainu, šis aparāts neliek vilties. Tās ir vienas raudzes, bet dažādu stilu navigācijas ierīces. Ērtas lietošanai gan mašīnā, gan pārvietojoties kājām nezināmā pilsētā. Lielais ekrāns ļauj prognozēt ceļa reljefu. Tas lieki noder, braucot naktī, kad lielceļš met asus līkumus. „Garmin Nüvi 1490T” cena ir 215 latu.
Ja navigators ir vajadzīgs kurjera darbam, tad noteicošais faktors ir izmērs. Cilvēks pat ar ļoti stīviem pirkstiem varēs ātri ievadīt vajadzīgo adresi, nenoņemot navigatoru no vējstikla. „Becker” un „Garmin” ir ideāli aparāti intensīvam darbam. „Becker Z 201” modelim priekšrocība ir balss norādes funkcija latviešu valodā, līdz ar to mana izvēle ir tieši šis modelis.
Braucot garajā ceļojumā, navigatora izmēram vairs nav nozīmes. Labs drukāts ceļvedis par valsti, uz kurieni gribat braukt un gūt iespaidus, būs neatsverams palīgs. Ievadot pareizu pilsētas vai apdzīvotas vietas nosaukumu, GPS iekārta izkalkulēs maršrutu, bet tikai tad, ja to izdarīsit bez kļūdām! Rīgā labas kartes un ceļvežus var nopirkt karšu izdevniecības „Jāņa Sēta” grāmatnīcā, un, pirms dodaties kaut vai nedēļas nogales ceļojumā, pastudējiet informāciju par tiem apvidiem, kurus gribat apceļot.