Pievienots: 26. februārī 2011 12:42 | Autors: Laikraksts "AutoInfo" | Komentāri: (6)
Galvenie ienaidnieki auto amortizatoriem ir Latvijas bedrainie autoceļi un ziemas sals. Iestājoties siltākam laikam, trokšņi, kurus izdala izdilušie automobiļa lodbalstu šarnīri, iztecējušie amortizatori un izdauzītie sailentbloki, liecina, ka laiks doties uz autoservisu. Piekares galvenais mezgls ir amortizators, jo tas nodrošina saķeri ar ceļu un drošu braukšanu.
Kādus amortizatorus izvēlēties? Piedāvājam nelielu ieskatu Latvijā pieejamo amortizatoru klāstā.
Parasti pirmā ārējā pazīme, kas varētu liecināt par amortizatora iziešanu no ierindas, ir tieši šī automobiļa „šūpošanās”, pie kuras gan, diendienā automobili ekspluatējot, var arī pierast. Tomēr, reizes trīs uzspiežot ar roku uz motora priekšējā pārsega, pēc pāris svārstībām automašīnai vajadzētu atgriezties sākotnējā miera stāvoklī. Nereti bojātu amortizatoru īpašniekiem gadās piedzīvot asinis stindzinošas izjūtas, kad, strauji bremzējot uz nelīdzena bruģēta ceļa, auto nestājas. Bremžu antibloķēšanas sistēma (ABS) nesadzīvo ar bojātiem amortizatoriem, un ABS nevis veicina efektīvu bremzēšanu, bet — tieši pretēji — pagarina bremzēšanas ceļu. Bieži vien, īpaši diennakts tumšajās stundās, uz ceļa gadās redzēt pretimbraucošu “mirkšķinošu” automašīnu — tas nav nekas cits, kā norāde uz izdilušiem amortizatoriem. Savukārt eļļas noplūde (sūkšanās) pie amortizatora jau liecina par nopietnu bojājumu. Procentuālā izteiksmē amortizatora bojājumu var noteikt uz stenda specializētā auto servisā. Bet par to nedaudz vēlāk.
Kāpēc ir tik svarīgi būt labi informētam par automobiļa amortizatoru stāvokli, iespējamām problēmām vai defektiem? Vispirms jau tāpēc, ka amortizators ir tā automobiļa rezerves daļa, kas garantē šofera drošību. Tā pamatfunkcija ir nodrošināt automobiļa labāku saķeri ar ceļu. Pat ar jaunām riepām aprīkots automobilis uz ceļa — īpaši slidenos laika apstākļos — nebūs drošs, ja bojāti būs amortizatori, jo tiek traucēta bremzēšana un automašīnas vadīšana, auto kļūst nestabils pagriezienos. Pazīstamās amortizatoru ražotājfirmas „Monroe” testi uzrāda, ka, piemēram, viens bojāts amortizators, automobilim braucot ar ātrumu 50 km/h, bremzēšanas ceļu pagarina par 2 metriem.
Augstākajai klasei atbilst amortizatori, kas nodrošina paaugstinātu automobiļa drošību un izturību Tie lielākoties tiek uzstādīti sporta automašīnām. Dažiem šīs klases produktiem tiek dota pat mūža garantija — te jāmin tādas firmas kā „Koni” un „Bilstein”. Savukārt „Alko” orientējas uz vienkāršotām tehnoloģijām un — attiecīgi — zemākām cenām, tomēr ir ar pietiekami labu kvalitāti. Ikdienas braucēji pilsētā lielākoties izvēlas tā saukto vidējo klasi — amortizatorus drošai un vienlaikus komfortablai braukšanai.
„Monroe” – drošībai uz ceļa.
Plašāk pazīstami ir eļļas amortizatori, ar kādiem ražotāji lielākoties aprīko jaunas automašīnas. Eļļas amortizatori, salīdzinot ar gāzes amortizatoriem, ir mīkstāki un padara braukšanu komfortablāku.
Bet eļļas amortizatoriem ir arī kāds mīnuss, proti, intensīvi braucot pa nelīdzenu ceļu, eļļa amortizatorā uzkarst, sāk „putot”, zem galvenā virzuļa, kurā ir vārsti, radot „gaisa spilvenu”, kas, automobilim braucot pa lauku ceļu, var radīt t. s. caurkriti. Pēc apstāšanās tā, protams, pazūd. Amortizators it kā brīvi iekrīt.
Gāzes amortizatoros šī eļļas putošana ir novērsta, gaisu aizstājot ar saspiestu gāzi, tāpēc gāzes amortizators, intensīvi darbojoties, ir drošāks. Gāzes amortizatorus izvēlas lielākoties sportiska tipa automobiļiem, jo uzskata, ka gāzes amortizatori labāk veic automašīnas piespiešanu pie brauktuves, tātad maksimāli nodrošina automobiļa saķeri ar ceļu un padara braukšanu drošāku. Gāzes amortizatori ir cietāki un ar labāku pretestību.
Bez tam „Monroe” piedāvā arī pēc samērā jaunas tehnoloģijas ražotus amortizatorus „Monroe-Sensa-Track”. Tie ir amortizatori ar komforta zonu, citiem vārdiem sakot — ražotājs šajā izstrādājumā ir apvienojis gāzes amortizatoru drošību ar eļļas amortizatoru komfortu.
SACHS – DROŠĪBAS GARANTIJA
BILSTEIN, KONI
Autobraucēju vidū aizvien ir bijuši tādi autoīpašnieki, kas savu mašīnu vēlējušies uzlabot un padarīt ne tikai par „autopersonību”, bet arī par individualitāti. Balstiekārtas parametru uzlabošanai daudzas tūninga firmas izmanto „SPORT” amortizatorus. Turklāt, kā izrādās, uzlabot var pat apvidus automašīnas. Lai paaugstinātu šo automobiļu caurgājamību, džipiem „Bilstein” piedāvā „OFF-ROAD” amortizatorus.
Ja vēlies ko labāku par standartu.
„Koni Special” ir paredzēti automobiļa piekares īpašību uzlabošanai un kalpošanas laika paildzināšanai. Šie amortizatori nodrošina maksimālu komfortu, ideālu vadāmību un labu saķeri ar ceļu.
Sportiskā braukšanas stila piekritējiem „Koni” piedāvā „Sport” amortizatorus, bet braukšana gandrīz īstā sporta automašīnā būs iespējama ar „Koni Kits”. Šie amortizatori turklāt nāk komplektā ar sporta atsperēm. Vēl jāpiemin arī „Koni Classic”, kas pārstāv tā saukto amortizatoru melno līniju antīkajiem automobiļiem.
Īpaša „Koni” amortizatoru atšķirība ir amortizatoru regulēšanas iespējas, proti, autovadītājs pats vai speciālists autodarbnīcā amortizatoru var noregulēt atbilstoši savām vēlmēm. Arī amortizatora dabīgo nodilumu iespējams kompensēt regulējot, tā ka arī pēc gadiem desmit šie amortizatori strādās kā jauni. Pārliecībā par to „Koni” saviem amortizatoriem dod mūža garantiju. Tas nozīmē, ka, nopērkot „Koni” ražojumu, pircējs saņem sertifikātu, kas apliecina šā amortizatora mūža garantiju. Tā saglabājas arī tad, ja autoīpašnieks vēlas nomainīt automašīnu pret citu, kurai tālāk var likt šīs markas amortizatorus.
Amortizatoru pārbaude uz stenda
Drošības testi ir pierādījuši, ka vidēji katra trešā automašīna uz ceļa ir ar bojātiem amortizatoriem, tātad samazināta automobiļa saķere ar brauktuvi, pagarināts bremzēšanas ceļš, automobilis ir nestabils pagriezienos, biežāk iespējama slīdēšana, jo īpaši uz mitra vai slidena ceļa. Turklāt tieši no amortizatora kvalitātes ir atkarīga automašīnas nobīde jeb t. s. iešana ceļa pagriezienā. Drošības apsvērumu dēļ auto speciālisti iesaka amortizatoru stāvokli pārbaudīt ik pēc 20 000 km vai vismaz reizi gadā.
Kā notiek amortizatoru pārbaude uz stenda
Lai novērtētu amortizatoru nodiluma pakāpi, automobili vispirms nosver, respektīvi, nosaka slodzi uz katru asi. Pēc tam pārbauda amortizatora efektivitāti bedraina ceļa apstākļos, t. i., automašīnu pamatīgi krata, pārbaudot svārstību amplitūdas, pēc kurām secina, kādā stāvoklī ir amortizators. Turklāt vibrotesteris testē ne tikai amortizatorus, bet visu automašīnas piekari — tiek mērīts mašīnas maksimālais un minimālais piespiešanas moments. Jo ātrāk tiek noslāpētas automašīnas svārstības, jo labāk tiek nodrošināta automašīnas saķere ar ceļa braucamo daļu. Balstoties uz šiem mērījumiem, aprēķina amortizatoru nolietojumu procentuālā izteiksmē. Uzreiz jāteic, ka 100 % neuzrādīs nevienam, pat gluži jaunam amortizatoram. Normāls amortizatora rādītājs ir robežās no 30 % (mazām automašīnām ar ļoti īsu aizmugurējo bāzi) līdz 70 %. Pēc testēšanas autovadītājs saņem izdruku ar šiem rādītajiem.
Ja nu tomēr šis skaitlis tuvojas nullei, jāņem vērā, ka jāmaina vismaz divi amortizatori, respektīvi, abi vienas ass amortizatori. Mainīt tikai vienu amortizatoru nozīmē jaunajai detaļai papildus uzlikt otra — vecā — amortizatora slodzi, kas amortizatora kalpošanas laiku strauji samazinās.
Komentāri:
Jā- kyb esmu licis vairākiem auto- tie būtu pelnijuši kādu uzmanību.
HYB gaazes loti labi uz japanu mashinaam uzliec un vari dorshi aizmirst kalpos ilgi. Vacu masinam liec pilnigi jebko un tikunta uz nakamo Ta bus jamaina takaa tur nav verts iespringt dargi via leeti
Nu, nu par tām vācu mašīnām.
Uzlikta oridžinal Boge - nekādu problēmu jau vairākus gadus.
Protams, speciāli netiek braukts visās bedrēs pēc kārtas, bet nav arī tā, ka no visām sanāk izvairīties.
Pieļauju, ka ikdienas grants ceļu braucējiem amortizatori ātrāk izbeidzas.
Mani, tik izdaudzinātie Boge aizmugurējie amortizatori izbeidzās pēc 4 mēnešiem no uzlikšanas (braucu Rīgas režīmā ikdienā). Varbūt pat ātrāk, jo pēc četriem mēnešiem tikai konstatēju faktu uz pacēlāja, ka iztecējusi eļļa. Uzdzinu uz stenda, kurš parādīja, ka resurs vēl 40%. Tā nu gadu jau braucu. Īsti gudri nav, bet nav arī tās rocības, lai ik pēc 4 mēnešiem mainītu amīšus.
Man bija KONI,kad nobruka,atvedu uz servisu tie tur vnk pasmējās,tipa mūža garantija neesot,tas ir tikai triks.Karoče pasūtija 10 mājas tālāk.Neiesaku nevienam KONI.Pašam gan stāv uz otra auto ar koni,diemžēl citu ar to neaprīkošu.
A kur palika KYB, Gabriel, QH, Plaza ? A varbūt arī labi, ka to krāmu šajā apraksta nav. KYB pilnīgi mēsli. Hroms lec no štokiem nost. Plaza ir tik cieta, ka plēš kopā "satakanus". QH vispār ir nezināmas izcelsmes krāmi. To pašu var teikt arī par Gabriel.