Katra šofera sapnis – sasilis auto aukstā ziemas rītā

Pievienots: 6. septembrī 2009 17:11 | Autors: Igors Ivanovs | Komentāri: (1)

Sēdēt pie stūres mētelī, ausainē un cimdos, lai nenosaltu, braucot ar apledojušu automašīnu, ir ne tikai neomulīgi, bet arī nedroši. Tieši tādēļ mūsdienās ir izdomāts veids, kā efektīvi sasildīt spēkratu un izvairīties no zobu klaboņas salonā- autonomie auto sildītāji.Ziemas rīti daudziem autovadītājam saistās ar netīkamām asociācijām. Kad tiek pievārēts ceļš līdz apsnigušajam un ragā sasalušam automobilim, atlaužot mašīnas durvis, nāsīs iecērtas kapličas cienīgs, baiss aukstums. Spelgonis salonā ir jūtams tikpat stipri, cik ārā. Kad izdodas iedarbināt dzinēju, šoferis atviegloti pamet neomulīgo salonu, lai dotos atsvabināt spēkrata logus no leduspuķēm.

 Skrāpējot stiklu, gatavojot auto braukšanai un gaidot, kamēr strādājošais dzinējs sasildīs automašīnu, paiet savas desmit minūtes. Tomēr pat pēc šādas procedūras lielisks rezultāts ne vienmēr tiek garantēts un autovadītājam nereti jāsāk braukt, spītējot apledojumam uz logiem un aukstumam salonā. Šāda pārvietošanās neuzlabo nedz paša autovadītāja komfortu, nedz arī veicina satiksmes drošību. Tomēr ir arī labā ziņa – šis ir paradums, no kura var atbrīvoties.

Maciņam ekonomija, pasaulei ekoloģija

Lai atrisinātu bargas ziemas radītās problēmas un neērtības, Latvijas autovadītāju uzmanībai tiek piedāvātas dažādas auto sildīšanas sistēmas. Šo sistēmu ieguvums ir to lietošanas ērtums, drošums un – pats galvenais – kvalitatīvs rezultāts, jo iekārta uzsildīs automobiļa dzinēju un salonu tā, it kā ar to būtu nobraukti jau vairāki kilometri. Sildīšanas sistēmām var būt atšķirīgi enerģijas padeves avoti – dažas darbojas autonomi, bet citām nepieciešama strāvas padeve no ārpuses.

Kompānijas „APE Motors” piedāvātās Zviedrijā ražotās „Calix” sildīšanas iekārtas, kuras darbina strāvas padeve no ārpuses. Izmantojot rozeti, vadu un pašu sildīšanas iekārtu, jebkurā brīdī var sasildīt automašīnas motoru, kas atvieglo tā startēšanu aukstos laika apstākļos. Tādā veidā sildīšanas iekārtu īpašniekiem vairs nebūs jāuztraucas par aizsalušiem logiem un stindzinošo aukstumu salonā.

 „Sistēmu var komplektēt vai nu tikai ar motora sildelementu, vai arī pievienot salona sildītāju un vēl dažas iekārtas, piemēram, akumulatora lādētāju vai programmējamo taimeru ar temperatūras devēju. Šāda tipa apsildes sistēmas noteikti novērtēs privātmāju īpašnieki. „Calix” apsildes sistēmas jau kļuvušas populāras organizācijās, kur transporta līdzeklis nav tikai komforta lieta, bet palīgs biznesā un svarīgi ir, lai spēkrats tiktu iedarbināts jebkuros laikapstākļos. Un, kā zināms, iepriekš uzsildīts dzinējs nozīmē ne tikai degvielas ekonomiju, bet arī motora mūža paildzināšanos,” stāsta „APE Motors” produktu grupu vadītāja Inga Lušova. Standarta komplekta cena svārstās 150 latu robežās, kas ir pieņemama investīcija automašīnā, skatoties ilgtermiņā.

Sildīšanas sistēma ir draudzīga gan autovadītāja maciņam, gan videi, jo, iedarbinot jau sasildītu dzinēju, būtiski samazinās degvielas patēriņš. Piemēram, sildīšanas iekārtu ražotāja „Defa” veiktie zinātniskie aprēķini liecina: ja gaisa temperatūra ir –10 oC, sasilis motors izdala atmosfērā par 80% mazāk tvana gāzes nekā tas pats dzinējs, kas sāk darboties bez sildīšanas. Tādā veidā automašīnas sildīšanas sistēmas iegāde nodrošina ne tikai patīkamāku spēkrata ekspluatāciju, bet arī ietaupa līdzekļus, pagarinot dzinēja kalpošanas mūžu un samazinot degvielas patēriņu.

Ražotājs ir padomājis arī par šo sildīšanas iekārtu lietošanas ērtību. Ievietojot automašīnā taimeru, tam var uzstādīt automātisku apsildes laiku, piemēram, pirms došanās uz darbu, lai, atnākot pie automašīnas, tā būtu jau sasildīta. Izmantojot šo opciju, sistēma katru dienu sāks sildīšanu vienā un tajā pašā laikā, ļaujot autovadītājam neuztraukties par zemo temperatūru.

Ieguldījums braukšanas komfortā

Latvijā ir pieejamas auto apsildes sistēmas, kuras izmanto autonomus enerģijas avotus un darbojas uz benzīna vai dīzeļdegvielas bāzes. Sildītāji neatkarīgi no dzinēja darbības spēj apsildīt automašīnas salonu vai kravas nodalījumu stāvēšanas, braukšanas laikā vai īsi pirms vadītāja iesēšanās salonā. Šādas sildīšanas sistēmas ražo vācu kompānijas „Webasto” un „Eberspächer”, un tās var iegādāties arī Latvijā.

Transbaltijas tirdzniecības korporācijas komercdirektors Mārtiņš Caune, kura pārstāvētā kompānija izplata „Eberspächer” auto sildīšanas sistēmas, atzīst, ka galvenais motīvs, lai iegādātos šādu iekārtu, ir vēlme pārvietoties ar komfortu. „Uzstādot sev šādu sildīšanas sistēmu, autovadītājam vairs nekad nebūs jāskrāpē stikli, lai nokasītu ledu,” saka Caune. Savukārt kompānijām, kuras nodarbojas ar autopārvadājumiem, šī varētu būt pragmatiska investīcija, jo sildīšanas iekārta var uzturēt istabas temperatūru salonā, patērējot vidēji 0,2 litrus degvielas stundā, kas ir krietni mazāk, nekā patērē automašīna, dzinējam darbojoties tukšgaitā.

Uzņēmums piedāvā Latvijas patērētājam gan šķidruma autonomos sildītājus, gan gaisa autonomos sildītājus. Atšķirībā no pirmajiem, kuri silda gan motoru, gan gaisu salonā, otrie uzturēs tikai augstu temperatūru salonā, dzinēju nesildot. Caune norāda, ka gaisa sildītājus vairāk izmanto tādu uzņēmumu automašīnās, kuri nodarbojas ar starptautiskiem autopārvadājumiem, un jahtās. „Kad tālbraucējiem šoferiem ir nepieciešamība pārnakšņot salonā, krietni izdevīgāk ir ieslēgt gaisa sildītāju, nevis darbināt motoru, tērējot degvielu,” argumentē uzņēmuma pārstāvis.

Savukārt šķidruma autonomos sildītājus būtu izdevīgi izmantot privātā transporta īpašniekiem. Kā norāda Caune, optimāli būtu ieslēgt autonomo sildītāju pusstundu pirms došanās ceļā, jo aptuveni tik ilgs laiks nepieciešams, lai dzinējs un spēkrats sasiltu. Šajā gadījumā par patērētāja ērtībām ir padomāts, jo iekārtām līdzi nāk taimeri, kas ļauj uzstādīt konkrētu sildīšanas laiku. Pastāv iespēja izmantot arī tālvadības pultis, kas darbojas plašā diapazonā un ļauj ieslēgt sildīšanas iekārtu tad, kad tas nepieciešams.

Liels ieguvums no šīs sistēmas būs arī tad, ja ikdienas darbs saistīts ar biežu apstāšanos. Šāda autonoma sildīšanas iekārta izmaksā, sākot no 600 latiem, taču spēj nokalpot septiņus un vairāk gadus. Tas nozīmē, ka, iegādājoties sildīšanas sistēmu un uzstādot to automašīnā, autovadītājs būs nodrošināts vairākus gadus uz priekšu un gada aukstākajā sezonā viņa automašīna allaž būs mājīga, silta un neradīsies problēmas uzsākt braukšanu.

Cits aspekts – drošība!

Braukšana ar apledojušiem logiem ir būtisks ceļu satiksmes drošības pārkāpums. Pats esmu bijis liecinieks avārijai, kad, atpakaļgaitā izbraucot no lielveikala autostāvvietas, vadītājs nepamanīja, ka viņam aizmugurē apstājusies cita automašīna. Notika sadursme. Kā vēlāk taisnojās avārijas vaininieks, viņš neesot pamanījis aiz viņa stāvošo auto, jo aizmugurējais stikls un sānu spoguļi bija apledojuši. Šoferis kļūdījās pavisam ikdienišķā situācijā. paļaujoties uz to, ka ar viņu jau nekas nenotiks, un savas neapdomības dēļ sabojāja divus automobiļus.

Diemžēl šis autovadītājs nav vienīgais, kurš mēdz pieļaut kļūdu, uzsākot kustību tad, ja stikli ir apledojuši. Logi mašīnā ir tāpēc, lai šoferis varētu novērtēt situācija ārpus spēkrata, tāpēc braukt, neattīrot vējstiklu, aizmugurējos un sānu logus, kā arī sānskatu spoguļus, ir nepiedodami no ceļu satiksmes drošības viedokļa. Iemesls, kādēļ daudzi Latvijas autovadītāji to nedara, ir labi zināms – katru rītu skrāpēt stiklus tiešām ir apnicīgi. Vieglāk, tomēr reizē arī riskantāk un bezatbildīgāk ir uzsākt braukšanu un sagaidīt, kamēr leduspuķes pašas nokusīs. Iespējams, pirmās simt reizes šāda stratēģija nostrādā, tomēr ar katru nākamo reizi cilvēks kļūst pārliecinātāks par savu rīcību, un ar katru dienu palielinās iespēja, ka notiks ceļu satiksmes negadījums.

 Braukšana ar apledojušiem logiem ir bīstama, tādēļ daudzi autovadītāji izvēlas braukt piesardzīgi un samazina savu braukšanas ātrumu. Tomēr tas rada nozīmīgu traucēkli vienmērīgai satiksmes plūsmai, kas tādā veidā provocē apdzīšanu, kura uz piesnieguša un apledojuša ceļa vienmēr saistās ar palielinātu risku. Pat ja esat parūpējies par sava auto braukšanas gatavību un logu tīrību, traucēklis ir tie autovadītāji, kuri to nav izdarījuši un tādā veidā apgrūtina satiksmi.

No satiksmes drošības viedokļa visiem uz ceļa būtu daudz drošāk, ja autovadītāji rīkotos atbildīgi un parūpētos par to, ka redzamība ir pietiekama, lai saskatītu sev blakus vai aizmugurē citus satiksmes dalībniekus. Ne velti Ceļu satiksmes noteikumi reglamentē, ka autovadītājam jāpārliecinās par to, vai viņa automobilis ir gatavs piedalīties satiksmē un neradīs apdraudējumu sev vai citiem satiksmes dalībniekiem.

Epiloga vietā

Ir vairāki iemesli, kādēļ automašīnā uzstādīt apsildes sistēmu. Tas palielina komfortu, ekonomiju, ekoloģiju un saudzē arī dzinēju. Tomēr primārais iemesls, kādēļ izšķirties par šādas iekārtas iegādi, noteikti ir ceļu satiksmes drošība. Nodrošinot automašīnas apsildīšanu un parūpējoties par adekvātām ziemas riepām, autovadītājs varēs teikt, ka viņš ziemai ir sagatavojies un dabas brīnumi viņu nespēs pārsteigt.

Komentāri:

edzjins - 2. oktobrī 2009 12:00

patīk! nez kur tādus var iegādāt?

Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-