Motormuzejs piedāvā - Audi

Pievienots: 16. septembrī 2009 21:07 | Autors: Valdis Kļaviņš | Komentāri: (0)

Apvienojoties koncernā “Auto – Union” , galvenais akcents tika vērsts uz jaunu ražošanas tehnoloģiju un arī jaunu auto modeļu izstrādi. Pirmais kopdarba rezultāts bij Audi - Front (1933.g.) modelis ar priekšējo riteņu piedziņu. 

“Audi”  - koncerna “Auto Union”  otrs riņķis


Autobūves uzņēmums “Audi” savulaik tika izveidots tiesas ceļā, kad Augusts Horhs (autobūves firmas HORCH & Co.) dibinātājs nonāca konfliktā ar saviem kompanjoniem. 20.gs. sākumā, cenšoties izgatavot aizvien komfortablākus automobiļus, A. Horhs uzsāka eksperimentus pie daudz efektīgākiem 6 cilindru motoriem, kuri, diemžēl, prasīja lielus finansiālus ieguldījumus un radīja rūpnīcai finansiālus zaudējumus. Tā rezultātā A.Horhs 1909.g. 16. jūnijā bija spiests aiziet no paša izveidotā uzņēmuma un nodibināt jaunu uzņēmumu “HORCH”.Cvikavā. Un nu vienā nelielā pilsētiņā bija divi autobūves uzņēmumi ar faktiski vienādiem nosaukumiem! Daudzi automobiļu tehniskie risinājumi bija patentēti,  tos veiksmīgi izmantoja Horha bijušie partneri, bez tam izrādījās, ka aizsargāts ir arī “A. HORCH & Co.” firmas nosaukums. Ilgstoši šāda situācija pastāvēt nevarēja,  tiesa pieņēma lēmumu A. Horha jaunizveidoto uzņēmumu pārdēvēt. Jaunais nosaukums  “Audi”, latīniski nozīmēja to pašu, ko “Horch” vāciski, t.i., - “klausīt”.

Pirmsākumos “Audi” līdzīgi kā “Horh” firma, veiksmīgi nodarbojās ar citu firmu ražoto automobiļu tehnisko apkopi. Pirmais firmas “Audi Automobile werke” modelis bij Audi – A 10/22ZS ar 4cil. 22ZS (2612 cm3) motoru, kurš bij ļoti līdzīgs savulaik “Horch” firmā izstrādātajam. Vēlāk uzbūvēja daudzus motorus, kuru viena no raksturīgākajām iezīmēm bija simetriskie vārsti, t.i., ieplūdes atradās lejā, bet izplūdes - cieši virs tā , zem dzinēja galvas.

Viens no vispopulārākajiem Audi modeļiem 20.gados bija modelis “K” ar 50ZS augšējo vārstu 4 cil. motoru. Bez tam šis modelis bija pirmais Vācijā ražotais auto, kuram stūres kolonna tika novietota kreisajā pusē un vidū atradās pārnesumu slēgšanas svira (līdz tam tā atradās automobiļa ārpusē).

1923.g. tradicionālo uzrakstu “Audi” firmas emblēmā papildināja no “Zemes lodes” pacēlies “1”. Pirmais 6 cilindru Audi modelis, kuram piešķīra apzīmējumu “M”, tika demonstrēts Berlīnes starptautiskajā auto - moto izstādē 1924.g. Šis modelis bija viens no tā laika nedaudzajiem auto, kurš tika aprīkots ar visu riteņu hidrauliskajām bremzēm un vakumpastiprinātāju. Viens no Audi visprestižākajiem automobiļiem bija pirmais 8 cilindru modelis “R”, kurš ieguva apzīmējumu  “Imperator”. To ļoti nelielā sērijā  uzsāka ražot 1927.g. Jāpiebilst ka šis bija arī pēdējais pašu Audi konstruktoru izstrādātais automobilis.

1928.g. Audi nopērk DKW firmas vadītājs Jorgen Skafte Rasmussen. Viņš necentās Audi automobiļiem izstrādāt jaunas motoru konstrukcijas, bet gan iegādājās izjukušās amerikaņu firmas “Rickenbacker” izstrādes un iekārtas. Tomēr 20.g beigās strauji kritās auto pieprasījums ar liela darba tilpuma motoriem. Rasmusens izlēma, ka Audi automobiļus ražos Berlīnes priekšpilsētā Špandavā. Šīm mazajām vieglajām automašīnām, kuras faktiski bija 4-taktu DKW modeļi, tika nomainītas tirdzniecības zīmes pret Audi markas zīmolu. Viens no šādiem modeļiem bija muzejā šobrīd aplūkojamais vienīgais pasaulē zināmais 1931.g. izlaistais modelis Audi–P.

Apvienojoties koncernā “Auto – Union” , galvenais akcents tika vērsts uz jaunu ražošanas tehnoloģiju un arī jaunu auto modeļu izstrādi. Pirmais kopdarba rezultāts bij Audi - Front (1933.g.) modelis ar priekšējo riteņu piedziņu. Priekšējo riteņu piedziņa nāca no Rasmusena, kura jau labu laiku  tika būvēta DKW automobiļos, 6 cilindru rindas motoru izstrādāja Ferdinands Porše firmā Wanderer, bet tos ražoja Horha cehos, taču gatavais auto saucās Audi. Diemžēl, neraugoties uz šo auto labo slavu, problēmas parādījās kvalitātīvu un izturīgu šarnīru savienojumu uzstādīšanā. Šī problēma spieda konstruktorus atgriezties pie klasiskās – aizmugurējo riteņu piedziņas, kas bija pēdējā pirmskara Audi – 920 (1938.) konstrukcijas pamatā.

Audi bija vienīgā no koncerna “Auto Union” rūpnīcām, kas savu darbību atjaunoja pēc Otrā pasaules kara. Bet tas jau ir cits stāsts.

Muzejā apskatāmās AUDI automašīnas


AUDI – 5/30 PS typ “P” (1931.g.)

30. gadu sākumā DKW īpašniekam J. S. Rasmussenam piederošā “AUDI” firma uzsāka izgatavot modeli “P”, līdzīgi kā DKW automobiļiem uz koka rāmja ar koka virsbūvi, kura apvilkta ar dermantīnu un iemontētu franču autobūves firmas “PEUGEOT” 4 – cilindru 4-taktu motoru.

Nepilnos divos gados saražoja 327 eksemplārus. 2000.gadu sākumā automobili atrada kādā lauku šķūnī Vācijā, kur tas bija nomests un stāvēja kopš 50.gadiem. Tas izraisīja veselu sensāciju autokolekcionāru aprindās. Šis ir vienīgais zināmais Audi – P modeļa eksemplārs pasaulē, kurš saglabājies līdz mūsdienām. Šo automobili iegādājās AUDI muzejs no Ingolštates. Pēc restaurācijas Rīgas Motormuzeja restaurācijas darbnīcās šis auto eksponēts neilgu laiku – līdz aizvešanai uz  Audi Mobile muzeju Ingolštatē.

Tehniskie dati:   30 ZS   4 cil.   1122 cm3    SV     850kg       80 km/h



AUDI – FRONT  typ “UW” (1934. g.)

Viens no pirmajiem vidējās klases vieglajiem auto ar priekšējo riteņu piedziņu, kurš faktiski bija visu četru koncernā “Auto - Union” ietilpstošo autobūves uzņēmumu produkts. Priekšējo riteņu piedziņu izstrādāja Rasmussens – “DKW” firmas dibinātājs, augšvārstu motoru  F. Porše “WANDERER” firmā un tos ražoja Horch rūpnīcas cehos, bet gatavais auto ieguva Audi marku. Elegantā kabrioleta tipa virsbūve izgatavota auto karosēriju firmā “GLÄSER” Drēzdenē. Neraugoties uz jaunās konstrukcijas ieviešanas grūtībām, šie modeļi sevi ļoti labi apliecināja un tos ražoja līdz 1938.g. Šajā laika periodā saražoja ap 4600 Audi Front . Muzejā eksponētais auto pēc II pasaules kara tika ekspluatēts Lietuvā. 60. gadu sākumā to iegādājās un atveda uz Latviju. Ļoti sliktā stāvoklī, pilnīgi izjauktu  90.g. otrajā pusē Berģos to iegādājās Latvijas Antīko automobiļu kluba biedrs Jevgeņijs Popovs. Restaurācija viņam prasīja vairākus gadus. Jāatzīmē, ka šis auto šobrīd ir vienīgais Latvijā zināmais Audi Front eksemplārs.

Tehniskie dati: 40 ZS   6 cil.  1950 cm3  OHV  1300kg    100 km/h



AUDI – 920 (1939. g.)

1938. g. novembrī  iepriekš ražotos priekšējo riteņu piedziņas modeļus Audi - Front nomainīja modelis ar klasisko – aizmugures riteņu piedziņu un, tolaik jaunas un ļoti progresīvas konstrukcijas, kura tika izstrādāta firmā “HORCH”, 6 – cilindru motoru ar vārstiem cilindru galvās un sadales vārpstu virs cilindriem. Šis  tolaik ļoti modernais un tehniskā ziņā veiksmīgais modelis bija sākotnēji paredzēts kā “mazais” HORCH automobilis, kam bija paredzēts aizpildīt plaisu starp dārgajiem “luksus” Horch auto un vidējās klases Wanderer modeļiem. Elegantā kabrioleta virsbūve izgatavota Drēzdenes karosēriju fabrikā “Gläser”, pavisam izgatavojot 818 eksemplārus. Bez šiem kabrioletiem , firma ražoja arī 4 durvju slēgtos modeļus, kuru virsbūves izgatavoja uzņēmuma Horch virsbūvju cehos. Auto priekšējo paneļu dizains stipri atgādināja 30. gados ASV ražoto auto modeļus. Īpašnieks un restaurators – Latvijas Antīko Automobiļu kluba biedrs - Normunds Orleāns.

Tehniskie dati: 75 ZS  6 cil.  3281 cm3   OHC   1670 kg    130 km/h



10.05 (106)


Komentāri:

Par šo rakstu vēl nav izteikts neviens komentārs
Lietotāja vārds:

Drošības kods: Captcha Image Verification

Autorizēšanās


Meklēšana

 

Auto servisu meklēšana

Iznācis novembris/decembris AutoInfo!

AutoInfo

Degvielas cenas

DUSE95E98DDGāze
XXX0.0000.0000.000-
YYY0.0000.0000.000-
ZZZ0.0000.0000.000-